Täna med crosstrainer

Sv: Täna med crosstrainer

Nu syftade mitt inlägg på att gå ner i vikt vilket tr också var ute efter.

Det är jag medveten om. Därför påpekade jag att dina rekommendationer inte grundar sig på någon fakta.

Senast ändrad av en moderator:

Det är jag medveten om. Därför påpekade jag att dina rekommendationer inte grundar sig på någon fakta.

Kanske inte, den enda källan jag har är min personliga tränare jag har på gymmet. Litar på henne då hon har lång utbildning och erfarenhet.

Måste lägga till; ute å går raska promenader mellan 40-60 min 5 ggr i veckan. Sen dansar jag streetdance 2 ggr i veckan och kör ett aerobicpass. Därav får jag min kondition. förbränning gör jag extra genom styrketräning och crosstrainer.

Senast ändrad:

Kanske inte, den enda källan jag har är min personliga tränare jag har på gymmet. Litar på henne då hon har lång utbildning och erfarenhet.

Då förstår jag inte riktigt hur din PT tänkt. Antingen så förklarade hon på ett missvisande sätt att man kan träna så för att gå ut lite lugnare i början, eller så har hon bara inte tillräckligt med kunskap. För att träna mer konditionsträning än så är ingen som helst fara.

Du kan ju alltid fråga henne. :smirk:

Nu litar jag mer på henne än på det du skriver. Är du tränare eller du liter blint på det livsmedelverket skriver? Har tränar så här i ett år. men nu lägger jag ner denna diskussion. Detta sätt funkar för mig och det är huvudsaken. Tr skall hitta ett sätt som funkar för h*n.

Nu litar jag mer på henne än på det du skriver. Är du tränare eller du liter blint på det livsmedelverket skriver? Har tränar så här i ett år. men nu lägger jag ner denna diskussion. Detta sätt funkar för mig och det är huvudsaken. Tr skall hitta ett sätt som funkar för h*n.

Funkar det för dig så är det säkert bra, däremot behöver det inte betyda att påståendet faktiskt är sant. Vetenskap handlar inte om vad som "funkar för mig" utan det är väl arbetad, publicerad och utvärderad fakta.

Jag är ingen tränare, men jag har under flertalet år tagit del av information från vetenskapliga studier, forskare, professorer samt personer som har en bred kunskap inom näringsfysiologi och träning. Jag har också tränat hela mitt liv och träffat/diskuterat en hel del med topptränare, elitidrottsmän, instruktörer/PT:s, idrottsläkare, ortopeder, sjukgymnaster, naprapater och kiropraktorer.

Jag kan nämna att Livsmedelsverket till största delen ger ut allmäna rekommendationer, men det pågår en hel del verksamhet och diskussion där också.

Problemet med PT:s är att utbildningarna för licenserna endast rör sig om några veckor. Utbildningarna är ibland rent av felaktiga, och även om instruktören/PT:n även gått andra påbyggande utbildningar, så är det en lång erfarenhet inom området som saknas. Därför får man ta att instruerandet inte alltid stämmer till 100%.

Många PT:s medger också själva att de inte var särkskilt insatta när de började jobba - särskilt de som inte själva tränat någon längre tid - och att kunskapen kom eftersom, hand i hand med erfarenheten. Inte ett så märkvärdigt fenomen faktiskt; hur ska man kunna vara väl insatt i något efter några veckors utbildning?

Man får ha i åtanke att det som PT:s är till för är ändå att vägleda och motivera de som är totalt nybörjare, och det är de ofta väldigt duktiga på. Men man får även lägga på minnet, om man tränat ett längre tag, att de ibland inte har tillräckligt med kunskap för den nivå man ligger på.

Tack till er alla som har svarat i tråden. Nu kommer nästa fråga.

Jag har slagit till och köpt mig en maskin och har hunnit träna en gång. Det kändes bra och jag började med 15 min mest för att det inte skulle kännas för tungt nästa gång. Min erfarenhet är att om jag går ut för entusiastiskt så pallar jag inte att följa upp. Det kändes i alla fall att jag snabbt kom upp i puls och sen låg på en jämn nivå. Frågan är hur man ska göra med armarna. Benen säger sig själv men ska man trycka/dra med armarna eller mer bara följa med. Jag känner att till att börja med gäller det att hitta en rytm och ett flyt i rörelsen så därför behöver jag er hjälp.

När jag kör med crosstrainern försöker jag vara avslappnad i armarna och bara följa med.
men det är säkert fel enligt princy...:devil:

Måste säga att jag är ett stort fan av crosstrainern! Effektiv både i förbrännings syfte och som uppvärmning ( Då den även involverar överkroppen ) Ett tips är att även inhandla en pilatesboll och kombinera din träning med.Suveränt för oss ryttare!( Finns en bra sida för övningstips: www.balansboll.nu) Du kan även testa att trampa utan att hålla i dig, så får du lite bålstabilitetsträning. Sätt ihop en egen träningsskiva, eller ladda mp3n med blandade favvolåtar, lugna och snabbare.= Naturlig intervall träning.
"Trappar man upp"träningen ser inte jag det som ett problem att träna mer än varannan dag. ( Man kan ju köra med lättare motstånd och takt )Eftersom c.t är en skonsam träningsform och inte belastar musklerna så hårt som tex ett tungt styrkepass. Funkar utmärkt istället för eller komplement till promenad.Råkade bli lite långt...:angel: Lycka till! Linnis / Personlig tränare

har också en crosstrainer och den är verkligen super!!
om jag kör på en låg "växel" så kör jag bara med benen och slappnar av med armarna. men om jag vill göra en mer "helkroppsträning" så tar jag en hög växel och använder även armarna så att det blir lite fifty fifty..

Tack för tipset. Det verkar vara en bra strategi, när jag väl har hittat rytmen så att knäna slutar "haka upp sig" när jag tappar flytet. Än så länge har jag bara kört på en låg växel, kanske det ger sig själv med armarna när man höjer?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 899
Senast: lirco11
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
81 125
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar... 2
Svar
30
· Visningar
6 225
Senast: Sel
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 882
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka