Tämjar tipsen *hamster*

S

Stallflicka

Köpte en guldhamster unge igår.:love:
Inte min första hamster men behöver ändå tämjningstips.. Minns inte alls hur jag lyckades med de andra ;)
Så... in med vad man borde göra, och kanske inte borde göra, om man vill ha den tam. :):bump:

Sv: Tämjar tipsen *hamster*

jag har gjort såhär med mina: hamstern är i sin bur. du öppnar luckan och sträcker in handen försiktigt (med handflatan uppåt) och i handen så har du lite godis eller något, sen får man vänta tills hamstern blir tillräckligt intresserad och vågar sig fram och nosa och så.. sen tillslut så kommer den kanske upp i handen!

(Jag är jättedålig på att förklara! men hoppas du fattar)

och det värsta du kan göra är att "jaga" hamstern med handen runt i buren, då blir de ännu räddare!

Nu var det mer än 10 år sen jag hade guldhamster, men jag kan ju ändå berätta hur jag gjorde.
Jag tog det ganska lugnt med honom och brukade soialisera extra mycket när han precis hade fått något jättegott (till exempel delikatessyoghurt).
Jag hade turen att få min hamster väldigt tam. Han sprang lös i mitt rum och kom (oftast) om jag knackade lite i golvet.

tack för tipsen båda två. jag tror det är som ni säger. med godis i bilden är nog det bästa. den har blivit lite tamare. kommer dock inte upp i handen självmant ännu, men kommer iaf fram och plockar åt sig godsaker från mig.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 852
  • Omröstning Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 336
Senast: Sirap
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama