Tamburin 700

Vimsan

Trådstartare
Tänkte bara höra....
En bekant var tävlade dressyr i helgen och växlade några ord med domaren. Han fågade om hästen var lättriden? Varför undrade han det då? Jo, hästen är efter Tamburin och han hade både haft elever med Tamurin-hästar och egena Tamburin-hästar som varit/är väldigt svår ridna.
Jag har ju själv en häst efter Tamburin (som inte är lättriden) och börjar ju genast fundera på om det är något generellt för alla Tamburin avkommor.
:confused:
Är det någon som hört / upplevt att det kan vara så??
Jag har inte hört något negativt om Tamburin tidigare.

Jag hade en vallak efter tamburin som jag fött upp själv. Han dog dock för ca fem år sedan, han var då sex år. Han var väldigt trevlig att ha att göra med och samarbetsvillig i ridningen. Det har dock alla mina avkommor efter det stoet blivit och han var den enda efter Tamburin.

Har en kompis som också har en val efter Tamburin. Han är också trevlig, tävlas i fälttävlan.

Piggy

Jag har ett sto efter Tamburin- Herkules hon är nu avelssto och har tävlat MSV dressyr, hon är kanon snäll gullig lätt lugn fast med en del nerv. Hon har gått som handikappshäst också, hennes avkommor är lugn och lätthanterliga. :love:

Hmmmm....
Fast om jag förstod vad domaren menade så var det inte att Tamburin avkommor var heta och bråkiga på det sättet utan de var lugna och snälla men de var svåra att rida i form och få dom att utföra skolor korrekt!
Min är just så lugn och snäll men kräver mycket ridning för att gå bra. Det är ingen "nybörjarhäst" även om han inte kastar av någon.

Jag känner inte till någon bra dressyr häst som inte kräver mycket ridning, kommer man upp i klasserna krävs det mycket säte och ben för att hålla ihop en häst. För att få en häst att gå i form och arbeta bakifrån så dom kommer upp i framdelen. Har en häst bra gång krävs det ännu mer ridning, möjligtvis en häst med mediokra gångarter krävs det inte lika mycket ridning.
Mitt Tamburin sto är mycket lätt att få att göra skolor och byten, hon har varit den lättaste av dem alla tror jag :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hoppning hej! jag söker akut en bra grundskola! och jag har en stoor fråga, finns det en hästinriktad grundskola i stockholm som tar emot...
Svar
2
· Visningar
3 116
Senast: LillaMusse
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 316
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10