Tålig liten/medel ras?

Swat

Trådstartare
Har börjat fundera på en kommande familjemedlem...

I familjen finns redan en DSG som vi alla ÄLSKAR, men som inte riktigt håller för att mäta sina 4,5 kg med övriga 30+ kilon hos övriga hundarna.
(Denna lilla tror alltså att hon väger ca 30 kg och MÅSTE mäta sig med mallarna i ALLA lekar och kampsituationer!)

Funderar på en ren sällskapshund som skall kunna följa med på promenader och träna "vardagliga saker", men som inte skall kräva något särskilt utöver detta (alltså en DSG, men lite tåligare!)

Funderar lite på cairnterrier, norwitch/norfolk, westie, skotte.... Eller den typen av hund!

Känner till en del av rasernas nackdelar i form av sjukdommar, mentala tillkortkommanden osv men önskar mer "egenupplevda problem".

Vi är alltså en extremt hundaktiv familj, med hundar som enda fritidssysselsättning + även yrkesutövning, så hunden kommer inte bli någon "ligga hemma ensam"-hund. Men det vi söker är en ren "bulle-hund" som vår lille son han leka med och som kan tränas rent vardagligt.

OBS!
Vi är inga pälsälskare ;) utan behöver en hund som klara sej med en bortning i månaden eller liknande!

/Swat

Sv: Tålig liten/medel ras?

Västgöte? Robusta hundar med lite attityd. Såg en riktigt käck på en rallylydnadstävling för ett par veckor sedan. Det är ju en spetsras men jag upplever inte dem som sådär jätteskälliga.

Min DSG väger 5 kg..

kl.
Även jag tänker Lancashire Heeler min moster har en sån och den leker med hennes malle utan problem. Jag upplever den som bra mycket mer robust än vad min DSG är.

KL
Tack för era svar!

Västgöte!! Att jag inte tänk på dem! :love:

Heelern känns lite för "hyper". De jag träffat har krävt betydligt mer än det jag önskar lägga på en ny hund.

Corgin känns lite för otymplig. Men jag ska titta lite mer på dem!

Och ja min lilla DSG väger dagen till ära 4,2 kg är ca 31 cm i manke och en underbart ljuvlig liten hund. Hon kommer dock flytta till min bror då vi märker att livet som "mini malle" påverkar henne negativt rent fysiskt - diskbråck/sträckningar/stukningar mm.

/Swat

Västgöte eller corgi kanske :)

(..lite ot men min dsg väger 10,5 och han är nog mer åt det tunnare hållet enl rasstandarden...)

Staffordshire bullterrier?

Jag är otroligt nöjd med mitt val av ras just med tanke på dottern. Har aldrig varit med om en hund som så bra får in barnet som en del av hundlivet. Min staffe älskar min dotter och vill alltid vara där hon är. Hon är gärna med mitt i leken och har en ängels tålamod. När min dotter ser på film vill hunden ligga med huvudet i hennes famn och bli kliad med barnfingrar.

Liten och kompakt med sina ca 15 kg till 36 cm i mankhöjd och fruktansvärt robust och tålig.

Hon älskar att mysa i soffan samtidigt som hon utan problem orkar hänga med ut och springa. Väldigt förig och lättlärd. Ingen vakt, älskar alla och har stor tillgänglighet.
Rasen kan ha problem med könsbunden aggressivitet men min tik har fungerat super ihop med alla hundar vi mött. Min uppfödare har både staffar och rottis och dom fungerar utmärkt att ha ihop.

541373_10150655657468030_528978029_9690033_1638993246_n.jpg

534892_10150657060073030_528978029_9694853_380473782_n.jpg

558260_10150662205218030_528978029_9718449_544040094_n.jpg

483363_10150626091153030_528978029_9589467_1883695485_n.jpg

Oj! Min DSG väger 9kg

Om jag skulle ha en liten hund som du beskriver skulle jag valt en borderterrier.
Robust, tålig och bra mentalitet!

Har själv en vätte och tycker den verkar passa in perfekt på det du beskriver.
Min kille har inga problem med att leka med större hundar och hänger med på allt man hittar på. Har tidigare haft en riesen men har nu två holländare. De tacklas, brottas och kampar med varandra :)
Min väger 12 kg och är runt 36 cm i mankhöjd. Han är även totalt orädd och väldigt miljöstark.

019.jpg

003.jpg

064.jpg

Funderar lite på cairnterrier, norwitch/norfolk, westie, skotte.... Eller den typen av hund!

Känner till en del av rasernas nackdelar i form av sjukdommar, mentala tillkortkommanden osv men önskar mer "egenupplevda problem".

Av hundarna du nämner har jag erfarenhet av cairn och norfolk. Min första egna hund är en norfolkterrier som nyligen fyllt ett år.

Jag tycker att noffen är betydligt lugnare än vad cairn är och generellt också mer lyhörd.

Det som kan vara värt att tänka på är att det är relativt mycket jakt i norfolkterriern. Vår hund tar råttor och är väldigt intresserad av både fåglar och katter. (Katter och fåglar är förbjudna att jaga, men de är väldigt frestande för lille hunden.) I höst kommer jag gå viltspårkurs och tanken är att kunna använda hunden till eftersök.

Min hund är ganska avvaktande mot främlingar, men är är väldigt sällskaplig och lekfull mot de som han känner. Är lyhörd och lättränad. Har väldigt tydlig av/på-knapp och kan somna ungefär var som helst.

Jag tror absolut att noffe skulle kunna passa er. De är väldigt personliga hundar, med många olika ljud och egenheter för sig. :love:

ps. Vår hund leker och busar gärna både med schäfer, border collie och labbe-blandningar, men gör det på sina egna villkor. Han väger nog ungefär 7 kg just nu.

*KL*
Cairn, då. Min Skroffa tror nog att hon är en belgare då hon är uppväxt med tervar och hon tål deras lekar väl även om man fick vara lite beskyddande när hon var valp och inte insåg sina egna begränsningar.
Det är en robust och "snubbeltålig" hund om man säger så.
De flesta cairn älskar familjen inklusive barn, trots att Skroffan inte haft mycket kontakt med barn under uppväxten så funkar hon mycket bra med ungar av alla sorter. Möjligen är hon lite för entusiastisk när det gäller hundrädda barn men det gäller väl knappast din son antar jag :D.
Hon ställer glatt upp på de flesta lekar även om hon protesterade när hon fick på sig dockkläder och skulle ligga i en barnvagn...
Hon lyder barnen i stallet hyfsat väl, har de en morot att muta med så kan hon slå knut på sig själv.
MEN det är ju en terrier om än i relativt mild form och jag anser absolut att det måste finnas en vuxen i bakgrunden som kan hjälpa till att fostra, forma och eventuellt styra upp hunden.
Det KAN bli problem med resursförsvar även om Skroff aldrig varit jobbig på den biten.
Jaktlusten brukar vara hanterlig men gnagare och småvilt (harar, kaniner) är för det mesta ruskigt lockande.
Olika uppfödare satsar på lite olika mentalitet, det finns de som avlar på lite mindre terrieraktiga/mer sällskapsbetonade hundar och anser att man absolut inte får kampa med en cairn och det finns de som inser att det ÄR en terrier, avlar på terrieregenskaperna och ibland även på lite mer arbets- och samarbetsvilja. Och självklart kan man kampa med en cairn!
Cairn är generellt sett en hund med bra mentalitet, de brukar vara både miljöstarka och sociala.
Skroffan är den lättaste hund jag haft, dels för att hon är så klockrent stabil och dels för att hon faktiskt har en hel del samarbetsvilja om än med en egen touch.
Hon är dock inte riktigt som genomsnittscairnen utan ligger på den övre skalan när det gäller arbetsvilja och lust att vara till lags.
Vad som är arv och vad som beror på miljön skall jag låta vara osagt men jag har jobbat mycket på de bitarna redan från början medan de flesta cairnägare förmodligen inte gör det.
Skall jag jämföra cairn och westie så är westien ofta lite lugnare och mindre krävande men har nackdelen att rasen generellt sett är sjukligare än cairn. Westie har relativt ofta problem med hud och allergier mm.
Cairn har visserligen njursjukdomen PNP (numera kallad renal dysplasi, RD) men den är tämligen ovanlig, såvitt jag vet har inget fall kommit till kännedom under den tid som jag haft rasen, dvs de senaste fem åren.
När det gäller skottar (de tre är ju släkt) så har de jag träffat varit betydligt sävligare än både cairn och westie och även betydligt egensinnigare och mindre samarbetsvilliga.
Jag var på ett MH för skottar, de gjorde i princip ingenting överhuvudtaget (neutrala i hälsning/hantering, lekte eller kampade inte, blev inte rädda, brydde sig helt enkelt inte) vilket naturligtvis är bra om man letar efter en ren sällskapshund men vill man ha en hund med lite fart i så är nog skotten fel.
Uppfödarna var mycket nöjda med resultaten så jag antar att det är så de vill att skotten skall vara men det kan givetvis skilja mellan olika uppfödare.

Och som vanligt har jag skrivit en hel uppsats :o...

ALLA små terrierhundar har liknande instinker som en dsg, dvs de tror ofta de är stora farliga hundar...=)
de flesta av de är ju dessutom avlade för råttjakt från början eller gryt vilket kräver tuffa små hundar. och det är inte många uppfödare som jag har träffat o hört som rekommenderar de till en ren sällskapshund med barnfamilj. MEN det finns ju såklart visst hundar av de raserna som fungerar så.

lunnehund??
mellanschnauzer??

Patterdale terrier är ju inte en FCI-godkänd ras, men de har det jag önskar i min nästa terrier, dock rätt jaktinriktad ras.

Annars tyckte jag västgöte var ett bra förslag, ingen pälsvård, ingen jakt, följsam och robust!

Lite OT först; Inte för att färgen spelar någon roll när man väljer hund men den där färgen är så fruktansvärt fin på staffarna, önskade att den var lite vanligare istället för de tråkiga svarta och mörkt brindle... ;)

Och så till TS; Västgöta hade jag också satsat på, den ligger bra till på listan om det ska bli en mindre hund här igen, den och borderterrier (som fö verkar vara ganska vanlig bland bruksfolk som vill gå över till/komplettera med något mindre). :laugh:

KL

Tack än en gång för era svar!

Staffarna faller tyvärr på mängden sjuka hundar jag träffat. Om rasen varit friskare hade det absolut varit ett alternativ då vi har flera i bekantskapskretsen.

En liten utter ;) -borderterrier - skulle inte passa då de är för mycket jakthundar för mig.

Cairn och norfolk finns kvar på "funderar listan".

Lunnehund har jag inte funderat på speciellt då jag inte är så "spets-förtjust" och både dvärg- (svart/sliver) och mellan-skäggisar (svart) har vart på agendan, men fallit pga bla pälsen. (SKa jag ha ett skägg igen så blir det ett STORT skägg :love:)

Västgöten känns just nu rätt så aktuell! SKall kolla upp lite vilka duktiga uppfödare som finns i närheten så jag kan våldgästa och "klämma och känna" lite :)

Patterdale -dels ej SKK-godkänd, dels en "ren jakthund" i mina ögon så nja...

/Swat

Västgöten och heelern ligger väl på ungefär samma nivå rent arbetsmässigt. Heelern är som ras ganska varierande, hälften verkar vara arbetsnarkomaner och andra halvan myshundar. Min egen kvalar nog in som hyper, unghundsperioden var minst sagt jobbig men idag kräver han inte mer än en vanlig hund. Hans kullbror är raka motsatsen, även om han inte tackar nej till arbete heller så är han mindre krävande.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 622
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 621
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 664
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 594
Senast: Explorer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka