E

Eeyore

Hur vet man om en ryttare är en talang, har naturligt rätt känsla??
:confused: moi

Sv: Talang?

Att man inte behöver pengar och massor av bra hästar för att nå långt. Nu menar jag inte att om man har många hästar och pengar så har man ingen känsla och talang. Men det man ibland ser är att man får hur många bra hästar och får jätte bra träning men ändå inte kommer nån vart. Då kan man inte ha någon känsla eller talang.
Och så ska man kunna rida många olika hästar utan våld och jaa ni fattar.;) :D
Sen tror jag oxå man måste kunna rida "svårridna" hästar som inte bara hoppar det man styr på. Isåfall så kommer man ju långt med djust den hästen men sen är det stopp. :cool:

Nu kommer jag säkert få en massa emot meej men så tror jag iallafall:banana:

Jag tycker du har helt rätt! Speciellt det där att man kan styra runt även de svårare hästarna.

Sigrid

instämmer med dej!

man kan rida många olika hästar, man kan lägga hästarna rätt på hinder oavsett vad dom har för galopp.

Instämmer med!

Och ryttare som är i stort sett självlärda och ändå befinner sig på internationell nivå och har hamnat där genom att testa sig själva fram, ja det är dem som är underbarnen :bow:

Jag definierar talang: Person som inte gör samma misstag två gånger dvs en talang inom vad som helst (ett yrke, en sport)

Stämmer på hästarna oxå.

För det är så jag ser på en ryttartalang de gör lixom aldrig direkt fel

till skillnad från en talanglös person som jag som kan gör fel massa gånger innan det blir rätt, för att sen gången efter göra fel igen, suck:(

Min tränare sa några visa ord till mig en gång: "Alla ryttare har motgångar och gör fel, men att kunna komma tillbaka och göra det bättre är vad som skiljer ut de riktiga talangerna från de vanliga ryttarna"

Jag tror att en talang eller naturbegävning utmärker sig genom att hela tiden göra framsteg.. Liksom sitta o harva lektion efter lektion utan resultat eller en förbättring visar ju på att man kanske inte är någon talang.. Att vara ambitiös och satsa är ett måste..! Man får inget gratis.. :rofl:

Följdfråga: Kan en "Talang/underbarn" styra runt en häst som värkligen inte vill hoppa oxå (hur ser ni på det ska det va så eller kankse det är så att vissa hästar och människor inte passar ihopp??)
eller e de kankse så att hästen måste ha egen vilja fast är svår riden och det tar tid att förstå hur man skall rida just den här hästen??
Eller kan "talangen/underbarnet" rida hästen perfa med engång??

Hur ser ni på det?? hur ser en "talang/underbarn" ut, kan den allt inte behöver lära sig ngt eller e det den som ligger i försöker och träffar rätt utan att anstränga sig som en vanlig människa ??

Nu blev det nog rörigt men ni får fråga om ni inte fattar :smirk:

Jag tror att de kan lära sig av sina misstag och många av dem är nog lite kluriga av sig och kan komma fram till nya lösningar - de tänker fritt och är inte bundna till "så ska det vara" ...

Det finns väl ingen ryttare som haft en sprikrak väg och aldrig tvekat på sin förmåga?

Jag tror inte att det finns någon talang som inte laggt ner mer än halva sitt liv för att komma dit den vill! Så det jag tror egentligen är talang är: sunt förnuft, ödmjukhet, tålamod, vilja, orädd, engagemang och nyfikenhet! En person med dessa egenskaper är på god väg att vara en talang! Men man måste ju självklart ha en viss känsla för avståndsbedömning också... men den delen går mycket bra att träna upp med hårt träning, de är de andra bitarna som först måste sitta på plats!

Som ryttare kan man ha talang för olika saker, tror jag. En hopptalang har öga för avstånd och vägar och hamnar sällan i klistret som vanliga dödliga, även om de givetvis måste träna de också. JAg vet "hopptalanger" som inte kan rida sin häst på tygeln ett steg. Läs; KAN inte, alltså inte skiter i det. Är de då helt pllötsligt ingen talang längre? vAd tkr ni?

Just inom hoppningen så är det. (tycker jag)

*Någon som kan övertala den osäkre hästen/ponnyn mjukt men bestämt att hoppa utan bråk.
*Någon som kan sitta passivt och vänta lugnt och stilla på den temperamentsfulla hästen/ponnyn och få den lugna ner sig och hoppa avslappnat
*Hittar en bra distans till varje hinder och lägger hästen rätt
*Någon som rider med en mjuk och följsam hand och kropp
*Någon som inte gör samma misstag två gånger

Samtidigt tycker inte jag att en så kallad "talangfull" ryttare gör alltid rätt, de som är det kan ju inte alltid kunna allting ifrån början och så. Själv så tror jag inte att det finns "talang" (ja, jag vet att det låter konstigt) men jag ser mer på det som om man är envis och verkligen vill bli bra och om man har känsla för hästar/ridning. Nä, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mig men men det är min åsikt om saken:smirk:

Ok, men det du har skrivit tycker jag passar på en rutinerad rytare snarare än en talangull ryttare. Man kan ha stor talang, men det blir kanske inte så bra som du beskriver ändå...Det behövs erfarenhet också, och med träning kan man uppnå de sakerna som du beskriver, tror jag iaf (och hoppas);)

Talang räknar jag till som ngn sa. "Någon som inte gör samma misstag två gånger"
Och det jag skrev innan.
en rutinerad ryttare kan väl klara båda sorters hästar efter år av erfarenhet medans en talang kan det naturligt. Sitter lugnt eller övertalar. Beroende på vilken häst man sitter på.

_Jasmine_ skrev:
Just inom hoppningen så är det. (tycker jag)

*Någon som kan övertala den osäkre hästen/ponnyn mjukt men bestämt att hoppa utan bråk.
*Någon som kan sitta passivt och vänta lugnt och stilla på den temperamentsfulla hästen/ponnyn och få den lugna ner sig och hoppa avslappnat
*Hittar en bra distans till varje hinder och lägger hästen rätt
*Någon som rider med en mjuk och följsam hand och kropp
*Någon som inte gör samma misstag två gånger

Allt detta går ju att träna sig till....

Träna sig till ja. Men nu syftade jag på en ryttare som kan detta naturligt.
Sen tycker jag att de syns om personen ifråga KAN det eller har TRÄNAT sig till det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter 18 hästar under svensk flagg kom till start vid världsmästerskapet i hoppning för 5- 6- och 7-åringar. Bjurfors Chacco klarade sig bäst...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med en knapp månad kvar tills Longines Global Champions Tour landar i Stockholm 28-30 juni har nedräkningen börjat på allvar...
Svar
0
· Visningar
177
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 985
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För trettonde året delar SWB ut utmärkelsen ”årets utmanarhingstar”. Utmärkelsen ges till en hopp- och en dressyrhingst årligen. Den...
Svar
0
· Visningar
248
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård