'Tål inte' Switch - vad sjutton använda istället?

Sv: 'Tål inte' Switch - vad sjutton använda istället?

Du får gärna rapportera hur det hjälpte/inte hjälpte mot fästingarna. Ska ju bli fästingår i år med =/

Den tanken slog mig också. :idea: Det är dock inte registrerat för häst och då tycker åtmisntone jag att det är lite läskigt. Vet dock de som testat och att det ska ha varit ok. Lite dyrt kanske för jag antar att man behöver hela den stora pumpsprayen, minst, till en häst.

Frontline vet.

Fast där känns det ju nästan ännu läskigare, den är ju inte alls testad för häst, väl?

Kanske är larvig, men om det nu går snett och man står där med en redig reaktion, så vill jag hellre säga till vet att 'ja jag använde det och det hästmedlet' än 'ja, alltså jag provade använda hundarnas medel för hon tålde inte hästmedlet'. Dvs, jag skulle ha väldigt svårt att förlåta mig själv om hon får en jättereaktion av något jag 'laborerat' och experimenterat med..

Nu har jag inte läst hela tråden men min käre valack tålde ju inte heller starkare medel än Renons, typ. Inte så konstigt att han fick ehrlichios å hela köret. :smirk:

För min del så var det bara att glömma Switch och med ångest plocka de där 30 fästingarna/dag.
Men beroende på hur mycket hästen reagerar så skulle jag överväga att ha på det i alla fall.

Frontline har genom åren använts mycket på hästar med skabb, har hittils inte hört någon häst som reagerat på det.

Nu ska ju nån va den första.......Hur som så används det iallafall på hästar även om det är registrerat för hund och katt.

Så om du inte har någon ersättare varför inte ringa och fråga vetten om du "får" använda och prova frontline mot fästingarna även på din häst!?

Okej, att det finns fall där det är använt på häst (och på veterinär ordination) är ju positivt. Ska kolla med vet. Flusa t ex finns det ju dock flera som använt på häst med iofs, men det vågar jag absolut inte prova.

Men ska kolla upp frontline, tackar!!

Vår gamla dam tål inte heller inte switch. Dessutom verkar hon väldigt känslig för knott bett mm. Blir stora bulor när man inte använder ngt medel o switch får hon allergiska bul o kli reaktioner av har jag för mig, inte provat på flera år. Alla dessa korttids flugmedel funkar för kort tid för oss eller inte alls.

Provade RB 86 eller vad det nu heter förra sommaren o det hade ingen effekt, flugorna o myggen kom ändå. Men ja fundera på om jag blandade för svagt, kanske var för försiktig.Körde sån där salva från "svart burk" på ansiktet o det verkade funka några timmar sen strunta flugorna i det.

Det som verkar funka, iaf för en stund o är biligt det är hemgjord vitlöksblandning o spraya på. Funkar iaf för en ridtur. Har man på rejält sånt på svansen så kan det funka länge iaf fram till halsen. Hon blir värst på halsen på sommaren så nu vet jag inte vad vi ska prova i år.Kanske blir till o köpa flugtäcke med hals om vi ska kunna ha henne ute hela sommaren. Stå inne i stallet på sommaren verkar nästa uppfattas som plågeri av våra hästar. De står med huvudet mot stallgången hela tiden då o ev bankar på dörren o vill ut.

Men är det fästingaran som är det stora problemet så gör en ila luktande vitlöksblandning i spraya eller tvätta mellan ben o i svans o uandra utsatta ställen, tror fästingaran håller sig borta för vitlöken längre än flugor o knot.

Ett "hemmakok" som fungerar hyfsat på hund (o folk):

1 l vatten
½-1 burk Rosmarin (torkade kryddan)
Koka upp vattnet, häll i kryddan, låt dra 1 timme
Pressa i saften från 2 citroner (eller lite vitvinsvinäger)
Sila genom filter, häll på blomsprayflaska, spraya eller svampa

Dålig varaktighet, bör göras varje dag. Räcker kanske att svampa benen dagligen. Fästingar skyr av någon anledning denna doft. En del säger att timjan går lika bra som rosmarin.

Vår gamla dam tål inte heller inte switch. Dessutom verkar hon väldigt känslig för knott bett mm. Blir stora bulor när man inte använder ngt medel o switch får hon allergiska bul o kli reaktioner av har jag för mig, inte provat på flera år.

Så är den här damen med, känslig för betten med och blir bulig/knottrig på halsen av betten med.

Probolja är ett miljövänligt alternativ(föllinge tror jag märket heter) funkar mot fästingar,men man får smörja in ben och mule noga varje dag .(även ljumskar och "armhålor" där de brukar sätta sig.)
Fästingar kryper ju oftast upp den vägen.:crazy:
De små äcklen..

Har en känslig häst så att prova Switch är inte ens att tänka på,men Probolja funkar skapligt,bara nån enstaka fästing.
Fast även naturprodukter behöver prövas på liten hudyta först!

Har noll koll på om vära trakter räknas som fästingtäta, men det har i alla fall funkat bra hittills med att smörja in hästens karleder (runt om hela benet) med skillingarydsalva en gång om dagen (brukar även kleta lite på mulen). Minskade antalet fästingar rejält. :D

Om det inte har ändrat sig så har ni i löddeköpinge väldigt lite fästingar jämfört med resten av sverige.

/Camilla

Ja Flusa hjälper mot fästingar. Men hälla Flusa på henne känns lite väl riskabelt..

Tål hon inte Switch bör du undvika Flusa...För fästingar kan man koka egen örtdekokt. 5 liter vatten kokas upp tillsammans med 1 burk Rosmarin (vanlig kryddburksstorlek), låt det dra, sila och häll på sprayflaska. Behövs dock sprayas varje morgon...

...oops, såg inte att Marna redan tipsat om Rosmarin...fast det i mer koncentrerad form;)

Timjan, vatten och grönsåpa. Vi har använt det i flera år nu och det funkar jättebra.

Ok, låter som ok ingridienser.
Hur blandar du då? Låter du kryddan "dra" i vatten eller? Hur länge håller det sig ?
Jag har nyss kokat ihop citronmeliss, vitlök, äcv.
Hade det förra sommaren och det fungerade sådär, men grönsåpa är ju spännande, har gnuggat in det på box-väggarna.

det är ordentligt med fästingar här, hästarna får ju dock inte lika mkt som hundarna och katterna, men de får mer än tillräckligt. 15 - 20 per säsong utan switch, 1 - 2 med switch.

oj, jag har redan plockat 3 på en av hästarna .
där jag bor kan dom lätt få 5 om dagen om man inte använder switch.

Det här kan vara hokus pokus men det fungerar på mig.
Har ännu inte kollat på hästarna.

Jag älskar kokosdofter och använder det nästan dagligen.
Började förra året med det och jag är den enda i familjen
som inte blir vare sig mygg- eller bromsbiten.
När min svärson hjälpte till att måla stallet förra året så
fick han prova min Cocoslotion (från Bodyshop) och
han fann tillvaron mycket behagligare utan bromsar.
Skall själv smeta in hästarna lite när det blir aktuellt.

Flera katter och hundar jag känner till har reagerat kraftigt på Frontline (tappat pälsen och blivit såriga) så om hästen inte tål Switch är risken stor att även Frontline blir för starkt. Det går ju att prova på en liten fläck.

Jag kokar upp 1 L vatten med 4 msk Timjan. Tar av plattan och låter det stå och dra över natten. Silar nästa dag och tillsätter ca 2 dl Grönsåpa. Sen kan man hälla över på på prayflaska eller svampa på lösningen.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 794
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: lirco11
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 939
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka