Sv: 'Tål inte' Switch - vad sjutton använda istället?
Vår gamla dam tål inte heller inte switch. Dessutom verkar hon väldigt känslig för knott bett mm. Blir stora bulor när man inte använder ngt medel o switch får hon allergiska bul o kli reaktioner av har jag för mig, inte provat på flera år. Alla dessa korttids flugmedel funkar för kort tid för oss eller inte alls.
Provade RB 86 eller vad det nu heter förra sommaren o det hade ingen effekt, flugorna o myggen kom ändå. Men ja fundera på om jag blandade för svagt, kanske var för försiktig.Körde sån där salva från "svart burk" på ansiktet o det verkade funka några timmar sen strunta flugorna i det.
Det som verkar funka, iaf för en stund o är biligt det är hemgjord vitlöksblandning o spraya på. Funkar iaf för en ridtur. Har man på rejält sånt på svansen så kan det funka länge iaf fram till halsen. Hon blir värst på halsen på sommaren så nu vet jag inte vad vi ska prova i år.Kanske blir till o köpa flugtäcke med hals om vi ska kunna ha henne ute hela sommaren. Stå inne i stallet på sommaren verkar nästa uppfattas som plågeri av våra hästar. De står med huvudet mot stallgången hela tiden då o ev bankar på dörren o vill ut.
Men är det fästingaran som är det stora problemet så gör en ila luktande vitlöksblandning i spraya eller tvätta mellan ben o i svans o uandra utsatta ställen, tror fästingaran håller sig borta för vitlöken längre än flugor o knot.