'Tål inte' Switch - vad sjutton använda istället?

Sv: 'Tål inte' Switch - vad sjutton använda istället?

jo, fast my one säljer sådana band till häst. enligt min vännina skulle dom kosta 200 kr för 4 band, skulle vara som ett reflexband som man skulle sätta ovanför kotan. jag tänker åka och inhandla det i veckan, och hoppas på att det "hjälper upp det"

normalt sett brukar det hjälpa att switcha här, men i år är det för jäv**** :(

Jag hade sådant på Mona förra året, det var dyrt som skam, hon hade både runt benen och halsen. Jag kan inte säga att det hjälpte, åtminstone inte mot flygfäna. Flugor och knott kravlade glatt omkring på banden :mad:
Hagen hon gick i var så nerbetad att jag inte tror fästingarna hade en chans :D

Jag hade ett sånt halsband o en annan även på 2 ben- o det dick bra. Men den 3:e fick mugg.

De innehåller citronella o funkar så där lagom bra, inte alls mot fästingar.

Orkade inte läsa igenom tråden men;

Jag har ett arabsto som inte heller tål switch så jag införskaffade mig ett toppen medel nu i våras.
Kostar 225 kr men det hjälper jätte bra på båda mina.
Nu vet jag inte hur det är med fästingar då jag inte plockat några,
om det nu kan ha med medlet att göra eller ej.

Det heter Ultra shield.
flugspray.jpg

Googlat lite, och Ultra Shield innehåller permetrin som huvudingrediens, det är den verksamma substansen i Switch. Så tyvärr så lär inte det fungera heller, men tack ändå för tipset!

Däremot lär det skydda mot fästingar precis som Switch, så det kan mycket väl vara pga medlet du inte behövt plocka några fästingar.

synd att det innehöll samma verksamm ämne som sagt, jag skulle nog inte våga utsätta hästen för att prova det när jag vet vilka bulor hon kanske skulle kunna få av det.Kanske däremot det är ngt att prova på våra andra hästar, tycker det verkar vara enklare att spruta en häst än att switcha kanske det blir ngt biligare med ultra shueld också. Hur lång är varaktigheten efter man spruatat ultra?

Okej, fast konstigt att inte min märren reagerar?
Hon fick enorma utslag och problem efter switch behandlingen.
Nu är det inte en bula på henne..

Menmen. :smirk:

Troligen mer utspätt i Ultra Shield varianten. Switch är ju verkligen koncentrerat. Men då kan jag lika gärna prova spä ut/minska dos/sprida ut dos över många dagar med Switchen, än köpa Ultra Shielden. För då handlar det bara om vilken dos permetrin hon tål, om hon skulle tåla ultra shielden.

Och hittar jag inget annat lämpligt är det ju bara börja 'experimentera' med switchen, men jag skulle gärna sllippa ifrån permetrinet, ifall det blir en värre reaktion nästa gång t ex :crazy:

Som sagt fick min märr en jätte reaktion efter swichen också,
men av det här är hon jäte fin i huden. Konstigt faktiskt :crazy:

Jag brukar spruta på mitt halvblod ca 1 gång i veckan för att det inte ska släppa och han blir äten en dag för att nästa få på det igen.
Och det räcker..

Ska kolla på om det verkligen är det där medlet vi har,
kände igen flaskan men innehållet låter skumt.

Även om mitt sto inte får ngn hudreaktion av S. så är det tydligen obehagligt, eftersom båda skakar på huvudet när man häller utmed mankammen.

Tror du inte det är bara känslan? Mina gillar inte heller att bli switchade, beter sig som det är rena döden. Men jag 'switchade me vatten' en gång för att se om det var känslan eller att det typ sved eller liknande. Vatten var precis lika OTÄCKT.. Så där tror jag är mer det att jag häller något på dem och hur det känns?

Ska prova med en sån liten mängd med vtn, men jag brukar hälla vatten direkt från en dunk när jag har tränat. de bara njuter.

Var på fest både fre o lör o smorde av misstag in mig i ansiktet med duschcreme:eek:
Blev sönderbränd, svullnade a la Botox o fjällar nu- inte att rekommendera:angel:

Senast ändrad:

Ska prova med en sån liten mängd med vtn, men jag brukar hälla vatten direkt från en dunk när jag har tränat. de bara njuter.

Det reagerar inte mina på heller, men just det där när man 'strilade' på det lite fint sådär. Sen, dina behöver ju inte alls vara likadana. Men jag tog en tom, urspolad (miljöbovsjag!!) switchflaska, för att verkligen få det autentiskt, så det KAN ju varit 'extra läskigt' iom hela situationen.. Inte så ofta jag 'anfaller' dem med en flaska och häller vätska i en sträng längs rygg & mankam på dem ;)

Men, sen de fjollade lika mkt för bara vanligt kallt vatten så är jag ganska kallsinnig till fjollet när jag switchar ;)

Fick igår tipset att tydligen ska det fungera med bärnsten, mot fästingarna, vet inte om det verkligen gör det. Men googlade på det bara för att jag blev nyfiken, och hittade en del om det på hundar men inget på häst. Fast ska tydligen finnas att hitta det med för kompisen som jag fick tipset av, hade hittat ett inlägg om någon som satt fast dom i flughuvan.

Hon hade tydligen gjort det bara för skoj skull när hon hört talas om bärnsten på hundarna mot fästing. Så länge hästen hade den huvan på sig hade den inte fått några fästingar, men ägaren hade fortfarande inte trott på det utan när hästen hade lyckats tappa sin huva hade hon inte brytt sig förrän hon märkte att hon hade fått börja plocka fästingar på sin häst igen. Så hon letade upp huva och satte på den, och hade tydligen blivit av med problemet med fästingarna igen. Och när hon satte på resten av sin flock liknande huvor med bärnsten så hade hon inte behövt plocka fästingar på dom heller.

Vet inte riktigt vad jag ska tro om det hela, hade varit häftigt om det fungerade. Tänk att ha något som aldrig slutar fungera, är helt giftfritt och utan allergirisk.:cool:

Ska tydligen fungera genom att bärnsten skapar statisk elektricitet i pälsen, när dom gnids mot varandra och fästingarna ska inte tycka om den miljön.

Får väl vänta på kompisens utvärdering för hon skulle prova på sina hundar;)

/Camilla

prova ett naturvänligt för känsliga hästar eller köp ett exsemtäcke om den är känslig.
ett bre sådant kan man hitta för 500kr ungefär, och switch kostar.. what? 300? det håller (om man har tur ;)) i flera säsonger.

edit: såg att du fått flera bra svar och att du främst var ute efter fästingskydd.
låter mitt stå kvar ändå ;)

Ja precis, jag vill ha fästingskyddet.

Vad gäller täcken så skulle den hästen formligen KOKA i ett eksemtäcke, så även om det var insekterna jag var ute efter så skulle det tyvärr inte hjälpa. Hon har ett Bucas Buzz Off, fast än har hon 'sluppit' ha det, hon trivs inte riktigt i täcken med hals (än..är väl ovana). Så hon slipper det tills hon själv inser vilken befrielse det är att ha det ;) (När insektssäsongen drar igång på allvar så brukar de komma springande när de ser täckena..)

Men inget av dem hjälper ju mot fästingar =/

Jag använder mig av Hästdeo, Prob serien, Ekholms. jätte bra mot fästingar och andra flugor. är giftfritt och miljövänligt. dock ska det sprutas på ofta. kan även användas till hundar och katter. Bra även till mugg, svår klåda, svamp, skabb och karledsproblem. www.ekholmnordic.com

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 794
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: lirco11
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 939
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka