Tåkappan åkte in i hoven! :(

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ketchup
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 10 082
K

ketchup

Igår när jag kom till stallet och skulle rida hade min nyskodda hästs sko flyttat sig och tåkappan satt inne i hoven! :cry:

Fick bort skon direkt och tvättade med jodopax. Haft jodopax omslag runt hela hoven men är tveksam på att de sitter kvar, ska dit och kolla nu.

Har dethät hänt er nån gång? Hålet åt inte särskilt stort ... Hon haltade såklart när jag ledde henne när skon satt kvar.

Sv: Tåkappan åkte in i hoven! :(

Hur kan det ha gått till?:eek: Ring hovis och berätta så får han komma ut och fixa det, eller byt hovis om det hsänt något liknanade förut.

Jo det har hänt på min valack. Blev en okomplicerad hovböld av det med några få dagars konvalecens.

Det hände min häst i sommras på betet.
han blev uberhalt. Vi gjorde rent, två dagar efter kom hovslagaren ( han hade lovat att komma direkt men han struntade i det) och då la han på gips och så. Han lovade att komma tillbaka två dagar senare och kolla till. Men han kom inte, och svarade inte i telefonen.
Exakt en vecka efter min häst hade trampat in tåkappan kunde han inte gå, vi åkte in till skara.
Han blev opererad där, fick stå på box där i tio dagar sen kom han hem, boxvila hemma i två veckor till.
Åkte tillbaka, specialsko på och sen fick han gå i hage.

Så se till att din hovslagare kommer ut direkt, och gärna om två dagar igen och kollar till. Operera är inte gratis och inte roligt :cry:

Vill inte skrämmas, men ring hovis.
vet på skara sa förresten att det var rätt vanligt att trampa upp tåkappan i hoven
Lycka till

Japp! Hände min pålle TVÅ (!) ggr på kort tid. Han är expert på att kliva av sig skorna. Troligen har han klivit på skon och stått kvar på skon när han vänt sig och sen vridit in tåkappan under tån och satt ner foten.. (min teori efter att jag såg honom när han gjorde det andra gången dock på långt håll) Första gången blev det en liten hovböld av det. andra gången hann jag få av skon i tid och på med jod omslag, så det blev ingen böld. Efter det fick han gå med en annan typ av bakskor ett tag en variant med två tåkappor en på varje sida om hovspetsen liksom. Gick tillbaka till vanliga skor efter ngt halvår.
Jag hoppas att det går bra med din häst och att ni slipper problem till följd av det.

Hände en av våra unghästar. Vi tvättade med jodopax efter konstens alla regler och allt verkade jättebra. Släppte på bete och efter två veckor stod han på tre ben, då hade det blivit en stor böld som tryckte upp mot hovbenet som inte visat sig tidigare. Ner till Strömsholm med honom och det var ingen trevlig gegga som kom ur den hoven. :( Var tvungen att gipsa och stå på box i en månad.

Fast har du bättre koll så kommer det nog inte gå lika långt (speciellt inte om du rider), vi bara visiterade ju och kände igenom och det hade inte varit något konstigt alls med honom dagen innan.

Det kan vara bra att ringa ut hovis och verka upp så att det blir ett litet "hål".Sen blir det bandage runt hoven,men en tuss jodsprit.Om hästen ska kunna få i hage (obs torr!)så kan man lägga på ett lager silvertejp runt hoven som blir som en sula att gå på.

Jag skulle höra m.hovis först och sedan åka till veterinären och få hjälp om det behövdes.

Samma sak har hänt för mig.

Men tvärtemot vad många andra som svarat i tråden så gick det för mina hästar bra.

2 av dom har råkat ut för detta under tiden jag haft dom.

Självklart så var de halta när själva skon satt kvar, men så fort jag fått loss den så var de tillbaka till sitt normala jag.

Inga komplikationer alls.

Vi hade förmodligen tur.

Hur kan det ha gått till?:eek: Ring hovis och berätta så får han komma ut och fixa det, eller byt hovis om det hsänt något liknanade förut.

Skulle vilja informera om att det inte har att göra med hovslagaren, så innan folk börjar skälla om det så kan ni sluta : )
det räcker ju att hästen kliver/trampar på skon om den tex levt och farit i hagen, så tänjs sömarna ut/rycks bort, och skon vrider sig. Inte särskilt märkligt eller ovanligt ens. :D

TS: hänt mig många gånger med både tå och sidokappor. det brukar oftast gå bra, ofta har skon bara vridit sig så att kappan gått in nära lamell randen, vilket gör ont på hästen men det brukar inte bli ngt av det, men det är bra att tvätta ur med jodopax som sagt, och kolla framför allt att det inte blött, för då är det värre och kappan har gått in djupt.
Om kappan gått in längre in i sulan och hästen haltar skulle jag ta ut ngn som får titta på det, hovslagare eller veterinär. men som sagt, oftast går det bra.

Skulle vilja informera om att det inte har att göra med hovslagaren, så innan folk börjar skälla om det så kan ni sluta : )
det räcker ju att hästen kliver/trampar på skon om den tex levt och farit i hagen, så tänjs sömarna ut/rycks bort, och skon vrider sig. Inte särskilt märkligt eller ovanligt ens. :D

Skulle precis säga det samma. :p

Min häst trampade in sin tåkappa mitt i sulan en gång i somras. Jag drog bort skon själv och sköljde med jodopax. Hovis kom ett par dagar senare och slog dit skon igen. Blev aldrig något mer av det. Men nu när hovis skodde förra gången så kom det fram ett litet hålrum i sulan, så förmodligen har hästen haft en liten hovböld ändå, men som har läkt ut av sig själv.

Det har hänt två av mina hästar. Båda ville inte/kunde inte gå överhuvudtaget så länge skon satt på men så fort vi fått av den var de precis som vanligt. Tvättade rent ett par gånger och slog på en ny sko, inga komplikationer överhuvudtaget.

Kom på att jag tror att det var sidokappa på en av hästarna, och tåkappa på den andra.

Har hänt min häst också, hovslagarn kom ut och la skon rätt. Hästen blev ohalt med en gång och inga komplikationer efter det.

Hoppas att de går lika bra för min. Är lite varm i hoven, Det lilla hålet är torrt och rent.

Min tränare som brukar ta på hästen tappskor ska kolla på det nu i eftermiddag.

Det har hänt på båda mina. Inget som de blev halta av.
Det har varit både tåkappan och sidokappan, det har aldrig blivit nåt mer av det, jag drog bara av skon och la den rätt och slog på igen.

Det har hänt på båda mina. Inget som de blev halta av.
Det har varit både tåkappan och sidokappan, det har aldrig blivit nåt mer av det, jag drog bara av skon och la den rätt och slog på igen.

Okej hoppas verkligen att min blir ok snart. Hovslagaren kommer på onsdag iaf :)

Tänkte bara säga att idag är hon inte varm i hoven. Halatde inte när jag sprang med henne. Hov slagaren kommer imorgon och slår på skon om han inte hitatr nåt större fel eller så :)

Så nu ska vi hänga hovis för att hästen av en eller annan orsak inte kan hålla reda på sina ben, slår av sig skorna i boxväggen, har en hagkompis som gärna trampar sin hagkompis på hovarna,har en överfodrad häst som leker duracell kanin i hagen, har en hagmiljö som är gjord för tappskor,en stallmiljö som inte ens en sengångare kan finna ro i.

Jag håller med, häng hovis får någon annans fel kan det knappast vara.

Tur att den inte skoddes med sidokappor för då har man två problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: Edla
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 247
Senast: Marvin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 446
Senast: alazzi
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I fredags kväll åkte jag för att rida Aprilia men när jag kom dit visade ägaren att hon slagit sig, och hade ett ganska stort skrapsår...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka