Tacksam för hjälp!

Thera

Trådstartare
Jag har hamnat i en ganska jobbig sits med min foderhäst.

När jag fick hem henne var hon inte riden på ett bra tag eftersom hon bara varit i avel efter inridningen. Så vi har gått väldigt sakta framåt med longering, tömkörning, skrittpromenader etc. Allt har funkat kanon.

Men, nu har det hänt två gånger att hon får rena spelet. Båda gångerna har det varit något som rört sig längre fram, först en cyklist, sen en fotgängare. Och det är saker hon INTE är rädd för egentligen. Båda gångerna har varit på väg från stallet.

Vad som händer är att hon fullständigt knäpper av i huvudet. Tvärvänder hemåt, hyperventilerar och går inte att få att vända igen. Tar jag minsta lilla i tygeln står hon på bakbenen. Försöker jag vända backar hon ner i diket och står på bakbenen. Igår höll hon nästan på att slå över, dessutom bockade hon från stegringen, ni vet som på Spanska Ridskolan.

Båda gångerna har jag försökt att sitta av, gå en bit och sen försöka igen, men det funkar inte heller. Har också rytit till på henne ordentligt, men det funkar inte, bli bara värre.

Så, jag har fått ge mig båda gångerna och gått med på att vända hemåt (jag är trots allt lite rädd om mitt liv), men hon lugnar sig inte då heller. Taktar hem, vid minsta förhållning försöker hon stå på bakbenen.

Och det här är en häst som fram till nu framstått som världens lugnaste.

Jag tror inte det är något som gör ont eller liknande, då det bara är vid en viss situation det händer (alltså på väg från stallet) och däremellan funkar hon klockrent. Kort sagt tror jag det är någon form av trots eller att hon testar mig.

Men vad gör man? Har som sagt provat olika saker och inget har funkat. Och som det är nu "vinner" hon varje gång, jag vågar helt enkelt inte bråka med henne.

Några tips? Nån som vill vara kamikazepilot? :angel:

Sv: Tacksam för hjälp!

Hur gammal är din tjej? Kan det vara brunst?
Du kan inte ta med dig någon "stabil" häst som får gå före och göra så ett antal ggr?
Vad jag förstår så går det inte att rätt henne framåt då hon backar ner i diken och inte att rätt med förhållning då hon ställer sig.
Det är ju så att hon måste lära sig lyssna på dig, du är hennes ledare och du visar henne vägen!
Men ta hjälp av en stabil häst som får gå först och eftersom att du inte vågar ta itu med henne just när hon gör sådär så kanske du känner någon "tuffing" som kan sitta upp för att hjälpa dig? Och att du går på marken eftersom att hon bör ha förtroende för dig och att du är ledaren och visar henne att det är lungt.
Kan du låta bli att gå just den vägen? Jobba med annat och rid ut i skog och mark på andra ställen och sen prova igen.
Och vad jag förstår så har hon inte ont någonstans då hon är finfin annars.

rätt mig om ni tycker jag har fel någonstans.

Detta problem är ganska typiskt. Hon har börjat få upp konditionen och då utmanar hon dig som ledare. Nu har hon dessutom vunnit två gånger. Jag tror det är en puckel du måste komma över. Ett tips är att sätta på en graman så hon inte kan stegra sig och sedan vara bestämd och inte låta henne vinna. Rid hela tiden framåt och låt henne inte stanna. Rid bara en liten runda i början. Om du inte vågar tycker jag du ska be om hjälp och låta någon annan ta en sväng med henne.

Sedan kan du ta sällskap av en lugn häst när du rider ut. Och när du väl kommit igång så är det jättebra att cantra en gång i veckan så hon blir av med sin överskottsenergi.

Hur är det med maten? Får hon mycket havre eller annat kraftfoder? I så fall kan det vara en bra ide att ta bort kraftfodret ett tag.

Senast ändrad:

Tack så hemskt mycket för era tips!

Hur gammal är din tjej? Kan det vara brunst?
Du kan inte ta med dig någon "stabil" häst som får gå före och göra så ett antal ggr?
Vad jag förstår så går det inte att rätt henne framåt då hon backar ner i diken och inte att rätt med förhållning då hon ställer sig.
Det är ju så att hon måste lära sig lyssna på dig, du är hennes ledare och du visar henne vägen!
Men ta hjälp av en stabil häst som får gå först och eftersom att du inte vågar ta itu med henne just när hon gör sådär så kanske du känner någon "tuffing" som kan sitta upp för att hjälpa dig? Och att du går på marken eftersom att hon bör ha förtroende för dig och att du är ledaren och visar henne att det är lungt.
Kan du låta bli att gå just den vägen? Jobba med annat och rid ut i skog och mark på andra ställen och sen prova igen.
Och vad jag förstår så har hon inte ont någonstans då hon är finfin annars.

rätt mig om ni tycker jag har fel någonstans.

Hon är 8 år, och vad jag vet är det inte brunst som spökar. Jag känner också att det bästa vore någon riktigt tuff som vågade gå på henne när hon gör så här, men dessvärre känner jag ingen.

Ihop med andra hästar är det inga problem överhuvudtaget, det är bara när hon är själv och inser att hon är på väg från stallet.

Det har hänt på en speciell väg båda gångerna också, så hädanefter ska jag ta en annan runda.

Detta problem är ganska typiskt. Hon har börjat få upp konditionen och då utmanar hon dig som ledare. Nu har hon dessutom vunnit två gånger. Jag tror det är en puckel du måste komma över. Ett tips är att sätta på en graman så hon inte kan stegra sig och sedan vara bestämd och inte låta henne vinna. Rid hela tiden framåt och låt henne inte stanna. Rid bara en liten runda i början. Om du inte vågar tycker jag du ska be om hjälp och låta någon annan ta en sväng med henne.

Sedan kan du ta sällskap av en lugn häst när du rider ut. Och när du väl kommit igång så är det jättebra att cantra en gång i veckan så hon blir av med sin överskottsenergi.

Hur är det med maten? Får hon mycket havre eller annat kraftfoder? I så fall kan det vara en bra ide att ta bort kraftfodret ett tag.

Jag tror också det är ett vanligt problem, hon har så att säga blivit varm i kläderna nu och inser att livet som ridhäst innebär att man måste ut och motionera flera gånger i veckan..

Gramanen ska på nästa gång, tack för tipset!
Kraftfoder har hon fått rätt mycket då hon har en stor fölunge vid sidan som strax ska vänjas av, så nu har vi minskat det rejält.

Typiskt nog har jag fått ryggskott och kan inte rida, men jag ska se om jag kan göra ett försök att få tag i någon som är villig att prova.

Min gamla häst hade en exakt likadan period, även om hon inte stegrade. Då satt en gammal hästkarl upp på henne, red en runda i skogen, sen gjorde hon aldrig ett försök till att vända. :cool::D

Det är nog bara att aldrig ge sig, tyvärr är jag för feg när hon börjar med sina konster ovan mark.

Tack igen för era tips! :bow:

Det är nog bara att aldrig ge sig, tyvärr är jag för feg när hon börjar med sina konster ovan mark.

Fast grejen brukar vara att du ska lyckas upptäcka det innan hon börjar med skolorna över mark så att hon inte kommer så långt.

Förvarnar hon på något sätt?

Det som brukar vara effektivt är när dom börjar ladda att dom bara får gå på en miniatyr volt, bara runt sig själv med halsen ganska kraftigt förböjd så att dom inte får möjligheten att resa sig. Där får dom fortsätta gå runt tills dom tycker det är jobbigare att gå runt sig själv än att gå dit ryttaren vill. brukar inte ta så många varv innan dom kommer fram till att det är jobbigt att gå runt, men brukar konsekvent behöva upprepas ett antal gånger.

/Camilla

Tack för tipsen!

Hon förvarnar inte, mer än att det båda gångerna är något som hon sett som "skrämt" henne. Hon låtsas alltså bli skiträdd för exempelvis en fotgängare. Sekunden efter brukar det bli full cirkus. Och det här är som sagt en väldigt cool häst, fram till nu.

Jag ska se om det funkar att snurra med henne, för tanken är ju kanon, att det är lättare att gå dit matte vill än att hålla på såhär. Kruxet kan vara att det inte lär gå att styra henne någonstans utom hemåt när hon väl börjar.

Men som sagt, händer det igen ska jag definitivt prova!

Tack för tipsen!

Hon förvarnar inte, mer än att det båda gångerna är något som hon sett som "skrämt" henne. Hon låtsas alltså bli skiträdd för exempelvis en fotgängare. Sekunden efter brukar det bli full cirkus. Och det här är som sagt en väldigt cool häst, fram till nu.

Jag ska se om det funkar att snurra med henne, för tanken är ju kanon, att det är lättare att gå dit matte vill än att hålla på såhär. Kruxet kan vara att det inte lär gå att styra henne någonstans utom hemåt när hon väl börjar.

Men som sagt, händer det igen ska jag definitivt prova!

Sådär höll min häst på också en period, och det är verkligen påfrestande, då jag också är rädd om livet.. :angel: han gjorde även sina "spanska hopp" också, vilket jag tycker är döläskigt. :eek:

Men om du testar att snurra henne, lås fast handen (åt det håll du svänger, såklart :p), riktigt rejält, så att du känner att hon verkligen inte kan resa sig, (tror att någon nämnde det också). De flesta hästar brukar inte heller välja att resa sig i denna situation, men ja..

Ett annat tips kan ju vara att testa longera henne en stund innan ridning? Men det är klart, det verkar mest aktuellt om det är fodret som är boven.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag tycker att du har fått en hel del bra tips som du kan testa.
Dock skulle inte jag använda gramanen.
Förutom alla ovan råd så kan du också testa, om du vill:):

- Gå på promenader i grimskaft, ensamma.
Träna och ha lite kul tillsammans för hand.

- Tömkör.

- Börja med att gå ca halva ritten, när det är dags att vända hemåt så hoppa upp och rid hem.
Bara sitt och tänk att ni ska skritta lugnt hem på lite halvlånga tyglar.
När du gjort det ett par ggr så hoppar du upp tidigare och tidigare.....
Till slut kan du rida från stallet.

Det är bättre att gå från början än att hoppa av mitt i ritten.
Särskilt om det är på väg från stallet som problemen börjar.
Försök att inte förvänta dig några spanska skolor utan var avslappnad.
Se framåt dit ni ska och dra några djupa andetag.
Det kommer att gå över..... tålamod och en lugn oberörd attityd:p

/J.

*kl*

Jag tycker att du har fått en hel del bra tips som du kan testa.
Dock skulle inte jag använda gramanen.
Absolut inte menat som kritik, men jag undrar varför? Vid stegring är det en av de få tillfällen som jag skulle använda graman (förutsatt att man vet att hästen inte har fysiska problem). En billig livförsäkring som man kan låta hänga löst om man inte behöver använda den.

Skönt att höra att det är fler som varit i samma sits och tagit sig ur det! Tack!

Tack för tipsen! Tömköra har jag också funderat på faktiskt, får se hur det funkar nästa ridtur.

Absolut inte menat som kritik, men jag undrar varför? Vid stegring är det en av de få tillfällen som jag skulle använda graman (förutsatt att man vet att hästen inte har fysiska problem). En billig livförsäkring som man kan låta hänga löst om man inte behöver använda den.

Instämmer helt. Om jag rider en häst som jag vet har rest sig och lyckats skrämma ryttaren så åker gramanen på. Ofta behöver man bara använda den några gånger, sen lär sig hästen att "den gubben gick inte".

För att det är ett relativt skarpt hjälpmedel och man kan riskera att ta tag i hästen för mycket under en pressad situation och då stjälper det mer än det hjälper.
Och dessutom så vet vi inte hur pass duktig TS är och om hon ens kan hantera graman.. otroligt klokt att ge någon okänd ryttare rådet att prova ett så pass skarpt hjälpmedel när det finns flera metoder som egentligen är mycket mer riskfria.

Till TS: Min donna var likadan. Gör som vissa har rått dig och rid henne på en liten volt där hon "luktar på din fot" när hon krånglar. Hon kan varken stegra eller bocka när hon hamnar i den positionen. Gör så varenda gång hon försöker dumma sig och rid på som vanligt efteråt. Beröm jätte mycket när hon gör som du vill.
Jag skulle inte råda dig att tömköra. Får hon ett av sina knäpp och försöker sticka så kommer du att släpas efter och om du sedan tappar hästen så har du en lös häst med meterlånga tömmar som fladdrar mellan benen.

Som jag skrev så menade jag absolut inte att framföra kritik, utan jag var genuint intresserad av din åsikt. Man kan alltid lära sig av varandra. Antagligen eftersom jag är så van att rida med kandar tänkte jag inte på att andra kan ha svårt att hantera två tyglar. Tack för den inputen. Bra att man får sig en tankeställare ibland.

Själv kan jag tycka likadant som du när det gäller att "välta" hästen, alltså att det krävs skicklighet även där, nästan mer.

Skulle man försöka göra detta på min häst när han har försökt resa sig så går man omkull. Han drar bak huvud och hals i magen på dig och reser sig i samma ögonblick, ingen förvarning. Drar du då i ena tygeln, går man omkull bakåt.

Nu löste jag i och för sig inte detta med graman, eftersom jag inte visste att han hade de tendenserna. Första gången så fick jag helt enkelt hålla i manen, smacka frammåt och be en bön att han inte skulle falla över bakåt. Trodde dock att detta bara var en unghästfason och att jag pressat honom för mycket, då hästen i övrigt är genomsnäll och att han slutade bums när jag smackade frammåt. Andra gången dock (denna gång var han definitivt inte pressad) fick han sig helt sonika ett pet i rumpen (var tvungen att agera snabbt), och han tog korrigeringen. Efter det har han aldrig ställt sig upp igen. Skulle han dock visa dessa tendenser igen så kommer jag att sätta på graman.

Oroa dig inte, jag tog det inte som kritik. ;) Jag förstår att om man är skicklig nog att hantera en graman så skulle det kunna vara ett alternativ, dock är det inte ett bra tips att ge på ett forum.

Fast jag tycker inte man behöver vara så jätteskicklig för att använda en graman. Däremot kan man ju missbruka en graman och det finns det ju (tyvärr) även skickliga ryttare som gör. Med missbruk menar jag att man bänder ner nacken på hästen och inte rider den "bakifrån och fram" utan "framifrån och bak" istället. Dock tycker jag att det är befogat att sätta på en graman på en häst som stegrar sig och gör luftsprång, det är ändå ett sätt att göra ridningen säkrare.

Men detta är min åsikt, TS gör naturligvis det som verkar vettigast för henne!

TS: Om hästen stegrar sig så akta dig för att bli hängande i tyglarna. Släng armarna runt halsen i stället eller ta mantag.

Kan uppdatera med att jag ridit två gånger sen senaste incidenten. Har undvikit vägen det hände på båda gångerna, samt haft graman på för säkerhets skull.

Första gången gick allt jättebra, fram till vi var på väg hemåt och elaka jag skulle utmana ödet och svänga av på en avtagsväg åt andra hållet. Då får hon syn på ett sånt där plastband man märker skog med och låtsas såklart att hon blir skiträdd. Småstegrar ett par gånger, men märker att det inte går så bra. Går fram några steg och reser sig plötsligt jättehögt (vet inte hur hon lyckades).

Dock upptäckte hon att det varken var lika roligt eller lika lätt som innan, så hon gick snällt sen.

Och så idag, allt gick klockrent, bara lite, lite tjurig när jag inte ville hemåt, men inga direkta försök till stegring.

Gramanen får vara med ett tag till, även om den inte används, sen får vi se vad som händer när vi möter cyklister, fotgängare eller befinner oss på vägen där det hände.
Men visst borde det vara ett litet steg i rätt riktning?

Så tack så länge för alla råd, jag hoppas att det är på väg att lösa sig! :bow:

Ingen fara;).
Därför att det är ett sådant skarpt hjälpmedel.
Inte något som jag skulle råda någon att använda som jag inte vet
hur pass rutinerad denne är. Fel använt kan det göra mera skada än nytta.
När man inte vet så är det bättre att ge andra tips, tycker jag.

TS: Vad skönt att det går framåt:).

/J.

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 563
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 658
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 358
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 503
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka