Sv: Täckkjol

inte kjol!! HAKAMA! dvs ett par byxor som bara är väldigt vida :rage:
och jo man har ett par kortare byxor undertill också :p.

har tränat kampsport i många år och är en allmän samurai nörd :p

Ja när man jobbar i stall brukar man ju jobba på att klä sig så att tankarna på de manliga kunderna far iväg, eller inte... :p :D

Skämt åsido så är det rätt knepigt att klä sig vettigt när man masserar på vintern för stallen håller otroligt olika temperatur och hästarna kan vara jäkligt statiska om de haft fleecepyjamas på sig.

Om du har en anvand torkduk fran torktummlare sa tar den bort det statiska med nagra drag over hasten.:)

<snip>
ridtäckkjolar har dragkedjor både fram och bak, så när man sitter på hästen fungerar den som täcke över benen.
<snip>

Oh ... men jag vill HA! Maste nog komma till Sverige och soka igenom sortimentet snart igen.:D

Jag har handledsvärmare dygnet runt året runt, men har funderat på att införskaffa hellånga armvärmare. Har du några tips på inköpsställen/märken? :)

Jag har en. Den används när jag går mellan bil och buss och mellan buss och jobb.
Betydligt enklare att ta av den än ett par täckbyxor.
Är det jättekallt (typ-30) så åker täckbyxorna på.

knapplån

Jag har lånat en täckkjol, vadderad och varm, men just den var ganska klumpig om man skulle röra på sig längre ojämna sträckor (hundpromenad i skog). Har tittat på en liknande kjol, men i ull och med ridsprund. Är det någon som testat en sådan? Är de lika bra som termovarianten? Söker benvärme i kombination med rörighet och snabb av/på-möjlighet...

Jag har också en.. tycker det är jättebra att kunna ha kjol även på vintern.. har den när jag typ åker från hemmet till jobbet eller liknande.

kl

Jag har två täckkjolar. En lång som jag har "till vardags", tycker det ser bättre ut än täckbyxor (inte för att det är det viktigaste förstås) och den är ju så lätt att komma i och ur. Sedan har jag en rid/sportkjol. Den har dragkedja både fram och bak till skillnad mot den långa kjolen som har en dragkedja i ena sidan. Ridkjolen slutar strax nedanför knät. Den använder jag när jag är ute och går/springer och när jag rider. Jag tycker väldigt mycket om båda.

KL
Jag som ofta har vanlig kjol tänker mig att den är skön att ha när jag kör till jobb. Till och från bilen och så. Det blir ju varmare än ingen täckkjol alls B-)

Haha modernt vet ja väll inte men för typ 5 år sedan när dem kom hade alla "tanter" noja på dem dvs kvinnor över 50 (om man få säga så:o) Sjukt fula men vist kan jag förstå att "damerna" tycker det är praktiskt när dem bara ska springa på affären. Tyvärr kommer även förskolepedagogerna i dessa och då är det dags att i ifrågasätta hur dem hade tänkt sköta sitt jobb den dagen. Alternativen brukar vara ha barnen inne eller enbart observera barnen när dem är ute för åka pulka, gräva kojor och springa med barnen är ju något opraktiskt i tjol men ur denna synvinkel gäller väl samma när pedagogerna på sommarn kommer i kort tjol och högklackat :banghead:

Näh tacka vet jag täckbyxor som är både snyggare och betydligt mer praktiskt för den som faktist vill leva och ha roligt ute även på vintrarna men för mormor som är 70+, har opererat knäna och inte har andra mål än att ta sig mellan huset och bilen eller stå still och kolla på lekande barnbarn så är det en extremt bra grej.

På senare år har jag sätt minitäcktjol också och inte heller de är min grej men kan kanske hindra en och annan tonåring från att få urinvägsinfektion :p

Om du har en anvand torkduk fran torktummlare sa tar den bort det statiska med nagra drag over hasten.:)

Du tror inte att vi hästmassörer testat det mesta och avhandlat det i våra forum? :D Om det vore så enkelt (förutom att det vore drygt att ha med 20 trasor om man ska på turné då) men har de haft fleece på sig finns inget som funkar på dem som lagrar mycket energi. :crazy:

Förresten tumlar jag inte. :p

Haha modernt vet ja väll inte men för typ 5 år sedan när dem kom hade alla "tanter" noja på dem dvs kvinnor över 50 (om man få säga så:o) Sjukt fula men vist kan jag förstå att "damerna" tycker det är praktiskt när dem bara ska springa på affären. Tyvärr kommer även förskolepedagogerna i dessa och då är det dags att i ifrågasätta hur dem hade tänkt sköta sitt jobb den dagen. Alternativen brukar vara ha barnen inne eller enbart observera barnen när dem är ute för åka pulka, gräva kojor och springa med barnen är ju något opraktiskt i tjol men ur denna synvinkel gäller väl samma när pedagogerna på sommarn kommer i kort tjol och högklackat :banghead:

Näh tacka vet jag täckbyxor som är både snyggare och betydligt mer praktiskt för den som faktist vill leva och ha roligt ute även på vintrarna men för mormor som är 70+, har opererat knäna och inte har andra mål än att ta sig mellan huset och bilen eller stå still och kolla på lekande barnbarn så är det en extremt bra grej.

På senare år har jag sätt minitäcktjol också och inte heller de är min grej men kan kanske hindra en och annan tonåring från att få urinvägsinfektion :p

Har du PROVAT någon täckkjol, eller bara antar du att de är opraktiska och omöjliga att leva och ha roligt i..? Tror inte förskolepedagogerna har minsta problem att utföra sitt jobb med täckkjol, nämligen. Det är ett mycket smidigare plagg än de flesta täckbyxor jag har.

Du tror inte att vi hästmassörer testat det mesta och avhandlat det i våra forum? :D Om det vore så enkelt (förutom att det vore drygt att ha med 20 trasor om man ska på turné då) men har de haft fleece på sig finns inget som funkar på dem som lagrar mycket energi. :crazy:

Förresten tumlar jag inte. :p

Det fungerar utmarkt pa mina hastar ... Men de kanske har annan harrem.:)

Knapplån!!!!

Öh jag brukar ha kjol på jobbet på förskolan, man kan ta av den och dra på sig termobyxor, man kan även göra en massa saker i kjol. De flesta pedagoger har andra skor att ha ute med barnen, det betyder ju inte att man måste gå i fjällrävenjackor och gummistövlar bara för att man jobbar på förskola.
Jag gillar att hoppa i vattenpölar med barnen och det går i kjol och gummistövlar, fast oftast har jag då dragit på mig regnbyxor :)

Det fungerar utmarkt pa mina hastar ... Men de kanske har annan harrem.:)

Problemet är att de är som oss - olika statiska. De flesta funkar fint, bara att inte släppa kontakten - men en del är hemska. Nu vet jag inte vilken temperatur det är där du bor men problemet eskalerar runt -5 dessutom :)

Delvis kn l

Min ridlärare har kört täckkjol hela förra vintern och så även denna. Jag tycker det ser väldigt varmt och praktiskt ut. Dels kan hon hålla värmen på underkroppen, samtidigt som hon är ridklädd och snabbt kan kränga den av sig om det behövs.

Själv tycker jag det är lite knöligt att ta av sig skorna och ta av/sätta på extrabyxor. Jag skulle hellre ta av en täckkjol än täckbyxor när jag kommer inglidande på ett möte eller en konferens.

Shogun var väl inte det bästa exemplet... Samuraier hade ju ofta kjol på sig :)! Och japanska män överhuvudtaget kan ofta ses i "klänningar" och "kjolar" när det gäller den traditionella klädseln...

http://freefever.com/stock/samurai-fantasy-cool-girl-wallpaper-other-miscellaneous-wallpapers.jpg
samurai-fantasy-cool-girl-wallpaper-other-miscellaneous-wallpapers.jpg

Hrrm. Det som ser ut som en kjol på bilden är en "tare" vilket är en del av rustningen. Under tare har man en "hakama" en byxkjol. Vad man har under hakama varierar nog (från "småbyxor" till neongröna cykelbyxor i vår dojo).
/Digbil Kendoka

Valde ev fel knapp nu.

Har tittat på en liknande kjol, men i ull och med ridsprund.

Vardå! en sådan kanske jag vill ha! (Jag funderar på täckkjol att ha när man joggar på våren och för att rida i när det är som kallast och för att cykla till jumpan i (när man har träningskläder under). Jag tycker täckbyxor är ganska obekvämt att rida eller cykla eller jogga i.

Tyvärr kommer även förskolepedagogerna i dessa och då är det dags att i ifrågasätta hur dem hade tänkt sköta sitt jobb den dagen.

Håller inte riktigt med, för det första är -kommer i, inte alls samma sak som -använder vid utelek. Vår personal har en tendens att ibland -komma i piffiga jackor och söta skor. Men det har de inte när de leker ute. Antar helt fräckt att de har arbetsutekläder i ett skåp på dagis (som med lite tur kommunen lämnat bidrag till).

Sedan är det så mycket tjafs om att kjolar skulle vara opraktiska. Långklänning kan vara lite i vägen om man ska klättra i träd men värre än så är det inte. Det finns dessutom inga träd på vårt dagis gård som skulle hålla för en dagisfröken. En vid ankellång kjol i ylle är fruktansvärt praktisk för alltifrån att ränna över kalhyggen mitt i natten till att värma tårna i (ibland medeltidsklädd). Haken med de flesta täckkjolar är väl dock att de inte är speciellt vida. Jag funderar på att skaffa en med sprund fram och bak.

Senast ändrad:

Valde ev fel knapp nu.

Vardå! en sådan kanske jag vill ha! (Jag funderar på täckkjol att ha när man joggar på våren och för att rida i när det är som kallast och för att cykla till jumpan i (när man har träningskläder under). Jag tycker täckbyxor är ganska obekvämt att rida eller cykla eller jogga i.

Har skickat PM.

Tyckte termokjolen var lite klumpig som sagt, men det kanske var fel storlek eller fel längd för aktiviteten. Termobyxor är ju lika klumpigt det, och dessutom krångligare att ta på/av.

Liknande trådar

Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Ponylove
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 357
Senast: gullviva
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 146
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama