Sv: Täckkjol

Alla håller väl med om att en lång kappa är varmare än en kort jacka (förutsatt att de är i samma material)?

Givetvis blir det varmare att lägga till ett till lager som skyddar framförallt framsida lår och rumpa. Allt hjälper!

Och det är mycket lättare att ta på och av en täckkjol än ett par täckbyxor. Mycket. Och vad gäller ridningen, så är det ett ännu smartare plagg eftersom man får ett extra lager utan att förlora någon smidighet - ridtäckkjolar har dragkedjor både fram och bak, så när man sitter på hästen fungerar den som täcke över benen.

Eventuell sexighet har inget med det hela att göra, det är helt enkelt ett praktiskt extraplagg.

Vem vet, i vinter kanske vi får se manliga busschafförer i täckkjol?

Om det skulle vara så varför hade inte Shogun det då? Jo för att det inte är smidigt, man blir klumpig och det är bökigt

Shogun var väl inte det bästa exemplet... Samuraier hade ju ofta kjol på sig :)! Och japanska män överhuvudtaget kan ofta ses i "klänningar" och "kjolar" när det gäller den traditionella klädseln...

http://freefever.com/stock/samurai-fantasy-cool-girl-wallpaper-other-miscellaneous-wallpapers.jpg
samurai-fantasy-cool-girl-wallpaper-other-miscellaneous-wallpapers.jpg

Jag köpte en täckkjol på Gekås för någon vecka sedan, och den är helt fantastisk! :love:

Den är kort, täcker låren och rumpan och går alldeles utmärkt att träna agility i :D

Jag köpte en täckkjol på Gekås för någon vecka sedan, och den är helt fantastisk! :love:

Den är kort, täcker låren och rumpan och går alldeles utmärkt att träna agility i :D
Varför inte ha benvärmare det var ju så modernt förr, alla skulle ju ha dessa :meh:. Nu är det ju ingen som har dom

Men det där förstår jag inte. I tråden sägs det ju att kjol är varmare än byxor så varför ha kjol på sig på sommaren :banghead:

Därför att en knälång kjol såklart ger bättre luftventilation än ett par långbyxor.

Och ett par långbyxor + kjol över är varmare än enbart långbyxor, det behöver man inte vara fysiker för att förstå.

Det varmaste är givetvis långbyxor + täckbyxor, men täckkjolen uppstod för att vara ett lite smidigare alternativ till täckbyxorna...

Gammtroll ;)

Därför att en knälång kjol såklart ger bättre luftventilation än ett par långbyxor.

Och ett par långbyxor + kjol över är varmare än enbart långbyxor, det behöver man inte vara fysiker för att förstå.

Det varmaste är givetvis långbyxor + täckbyxor, men täckkjolen uppstod för att vara ett lite smidigare alternativ till täckbyxorna...

Gammtroll ;)
Men om du tittar på busschauffören på bilden så är kjolen inte alls knälång, den är längre än täckkjolen ju och täckkjolen sägs ju här vara varmare än ett par byxor :meh:.

Men om du tittar på busschauffören på bilden så är kjolen inte alls knälång, den är längre än täckkjolen ju och täckkjolen sägs ju här vara varmare än ett par byxor :meh:.

Jag säger inte det, jag säger att:
kjol < byxor
byxor + täckkjol > byxor
byxor + täckkjol < byxor + täckbyxor

Och att en täckkjol är att likställa med en lång vinterkappa, vilket alla vi fryslortar vet värmer bättre än en kort jacka, men såklart inte lika bra som att dessutom ha ett par täckbyxor på sig :P.

Senast ändrad:

Fyra!!

Mvh halsning Bew, som inte har en tackkjol iofs, men som sydde en rejal kjol i manchester att ha for hundtraning pa hosten... funkar finfint...

Fem.

Jag har en täckkjol, men jag tycker den är lite jobbig. Har för mycket rumpa, så den sitter inget vidare.

Shogun var väl inte det bästa exemplet... Samuraier hade ju ofta kjol på sig :)! Och japanska män överhuvudtaget kan ofta ses i "klänningar" och "kjolar" när det gäller den traditionella klädseln...

http://freefever.com/stock/samurai-fantasy-cool-girl-wallpaper-other-miscellaneous-wallpapers.jpg
samurai-fantasy-cool-girl-wallpaper-other-miscellaneous-wallpapers.jpg

inte kjol!! HAKAMA! dvs ett par byxor som bara är väldigt vida :rage:

förövrigt är täckkjol väldigt bekvämt och smidigt när man är i stallet, ska man sen rida till träning t ex så slipper man problemet med att behöva ta av sig skorna för att ta av sig termobyxorna, och samtidigt hålla i hästen :p.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Ponylove
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 357
Senast: gullviva
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 146
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama