Sv: Täckkjol

Har du PROVAT någon täckkjol, eller bara antar du att de är opraktiska och omöjliga att leva och ha roligt i..? Tror inte förskolepedagogerna har minsta problem att utföra sitt jobb med täckkjol, nämligen. Det är ett mycket smidigare plagg än de flesta täckbyxor jag har.

Ja provat fast aldrig givit dem en ärlig chans det ska sägas.
Eftersom jag själv jobbar som pedagog så ser jag problemet hela tiden med pedagoger i olämpliga lekkläder som täckkjol men kan dock inte förstå hur man på något sätt skulle va hindrad av ett par riktiga täckbyxor? När skulle dem vara iväg där kjol är bättre, i leksituvation alltså?

Problem som uppstår med täckkjol: det är svårt att sitta hopkurad på en madrass med barnen mellan benen för du kan inte (ja nu låter det ju :o men ) sära på benen ordentligt. Och det flyger in snö under kjolen.

Gräv en koja, det är svårt att krypa för när du dra upp benen följer kjolen med ovanför knäna, snön far in och benen blir blöt.

Åka skidor, längd eller utför... Av ja samma problem som ovan man kan inte sära på benen nog mycket :o

Klättra i klätterställningar mm

Det kan ju dock finnas modeller med stretch i som jag inte sett eller extremt vida kjolar då men jag skulle själv känna mig extremt hindrad av att inte kunna röra mig helt fritt utan att riskera att bli både kall och blöt. Om täckkjol skulle vara bra i rörliga situationer skulle det nog synas mer i sportorter som Åre, där jag sällan eller aldrig sett någon haft täckkjol trots att jag bott där ganska länge i omgångar.

Det ät ju dock inget fel med att använda täckkjol, absolut inte, men jag uppskattar om dem som använder dem accepterar att det kan vara bättre att använda mer praktiska plagg när situation kräver.
Kan man däremot ha täckkjol och leka lika mycket med barnen än då fast de blir kallt och blött så är det naturligtvis upp till var och en. :)

Håller inte riktigt med, för det första är -kommer i, inte alls samma sak som -använder vid utelek. Vår personal har en tendens att ibland -komma i piffiga jackor och söta skor. Men det har de inte när de leker ute. Antar helt fräckt att de har arbetsutekläder i ett skåp på dagis (som med lite tur kommunen lämnat bidrag till).

Sedan är det så mycket tjafs om att kjolar skulle vara opraktiska. Långklänning kan vara lite i vägen om man ska klättra i träd men värre än så är det inte. Det finns dessutom inga träd på vårt dagis gård som skulle hålla för en dagisfröken. En vid ankellång kjol i ylle är fruktansvärt praktisk för alltifrån att ränna över kalhyggen mitt i natten till att värma tårna i (ibland medeltidsklädd). Haken med de flesta täckkjolar är väl dock att de inte är speciellt vida. Jag funderar på att skaffa en med sprund fram och bak.

Ja en förtydligande självklart menade jag vid utelek. Om dem går i kjol till och från jobbet osv förstår jag helt grejen men jag manar somsagt naturligtvis vid utelek. Jag är nog en av dem som anser att att kjol är extremt opraktiskt, täckkjolar pga av deras stelhet och snävhet, vanliga långkjolar pga deras förmåga att fastna. En knälång lagomt vid kjol med typ tajts eller liknande under skulle nog vara det som faller min smak (ur bekvämlighets synpunkt) bäst men röstar nästan alltid för byxor är shorts.

När det gäller att klättra i träd är ju detta en självklarhet minst en gång i veckan när man tar barnen till skogen :p (näh det gör jag ju faktiskt bara vid speciella tillfällen :D )men jag som är mest i förskoleklass har ju större klätterställningar på gården som jag ofta klättra med barnen i, det har vi inte haft på "rena" förskolor som jag arbetat på :)

Kul att du klättrar! Vårt dagis har inga klätterställningar som utmanar en vuxen. (jag gillar att klättra i träd själv).

Nej täckkjolarna man ser på Intersport osv som är vadlånga och snäva verkar väldigt svåranvända. Jag tänkte på den jag sett speciellt för ridning som är lite vidare, knälång och har dragkedja fram och bak istället för i sidan. Så när man drar upp dragkedjorna så är man fortfarande varm om yttersidan av låren men har full rörelsevidd.

Jag har täckbyxor om jag åker slalom eller långfärdsskridskor men helst inte om jag ska springa framför en pulka -benen blir så stora att jag blir långsam (låren går emot varandra ändå). Jeans och täckkjol vore trevligt vid pulkaåkning istället för yllestrumpor och knälång yllekjol, jeans är ilkallt (springa uppför backen igen), men då väljer jag ju själv att vi går in ganska strax. Och så jogging då, frös ändan av mig och var halt o inflammerad i ett år efter en joggingtur i mars.

Nåja, vid utelek på dagis så verkar standard Intersport täckkjol faktiskt opraktiskt. Mer opraktiskt än viktoriansk yllekjol och kängor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Ponylove
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 357
Senast: gullviva
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 146
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama