Täckesskav!

Y

Yvvi

Min häst har fått sår på manken:eek: av täcket!! först vad det skav sen blev det lite sårgt, har ett täcke med hög hals för att det inte ska skava.. och ett vanlgt över..
Det är ju inte lätt att lägga om det på ngt sätt, ngn som har en aning om hur jag ska lösa detta? ho är helklippt så jag kan ju inte ta av täckerna helt :crazy:

Sv: Täckesskav!

köp ett till täcke med hög hals så du inte får något tryck där öht. du kan lägga om såret med självhäftande kompressar, animal polster tex.

Det finns speciella "tröjor" att ha under täcket för att minska skavrisken. De är gjorda i silkigt material typ lycra. Allra bäst är annars att bara köpa täcken med nylonfoder (typ Horsewear). Du kan ju också sy in något silkigt material på de ställen hästen får skav. Ju glansigare och silkigare - desto bättre. Fleece eller bomull ger gärna skav då det blir hög friktion mot huden.
Har själv en superkänslig häst, så jag vet hur jobbigt det är för pållen....

Funkar de även på skav på manken?
Trodde det bara fanns för bogskav?

Den sitter ju även över manken så då borde den rimligtvis skydda även där. Har haft en blå i lycra och den täckte både bog, bringa och manke.

Mitt tips är att INTE ha dubbla täcken utan om du tycker att hästen måste ha så varmt på sig; köp ett med mer fyllning och ett LÄTT täcke av hög kvalitet och med innerfoder av nylon/glansigt tyg vilket minimerar risken för skav.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3