"Täckesregler" för er som hyr ut stallplatser

bigganl

Trådstartare
Ni som har inackorderingar: Hur gör ni med de hästar som har täcken? Har ni några enkla regler ni går efter? Gör ni upp olika med varje hästägare? Byter ni täcken efter temperatur eller har hästarna helt enkelt olika täcken för årstiden? Går ni efter medeltemperatur?
Jag har en inackorderad och jag har tagit på mig täckesbyten. Men det ska vara olika täcken beroende på hur många grader det är och jag känner att jag tittar på väderleksrapporter stup i kvarten för att kunna lägga på rätt täcke. Dessutom ändras ju temperaturen rätt mycket under dygnet. Det är inte ett smidigt sätt. Har ni bättre ideer på hur man kan sköta täckesservicen utan att det ska vara krångligt? (som jag kan förestå för ägaren) Jag vill att det ska vara enkelt.:)

Sv: "Täckesregler" för er som hyr ut stallplatser

Hej!

Jag har inget eget stall men står i kollektivstall så vi har tillsammans kommit fram till några "regler" för täcken.

Endast ett täckesbyte per ut- och insläpp, dvs antingen får man ha hästen naken på natten och sen utetäcke eller så innetäcke inne och innetäcke+utetäcke ute. Våra är alltså inne nattetid och ute på dagen.

Alla hästägare skriver ett eget täckes-schema som sitter på boxdörren, helst så enkelt som möjligt.
Mitt har i vinter varit:
Inne: Innetäcke (och det har jag bytt själv när jag är där om det ser ut att bli kallt eller varmt)

Ute:
Plusgrader: Innetäcke+Regntäcke
Några minusgrader: Innetäcke+vintertäcke
Mer än 7-8 minus: Vintertäcke med hals

Sen har jag skrivit längst ner: Om det är ruggigt väder (blåst, snö/regn) sätt gärna på ett varmare täcke.

Nu på våren står min häst utan inne och hon ska ha regntäcke ute "vid risk för regn".

Den som har utsläppet kollar hur vädret är där och då på morgonen, är det snöstorm på morgonen åker varmaste täcket på, skiner solen så blir det tunnare täcke. Om vädret skiftar under dagen, ja då får hästarna snällt stå med "fel" täcke tills ägaren kommer dit. Givetvis kan man ju känna av lite på morronen om det ser ut att bli regn lite senare, men man behöver inte spå väder.

Så vissa dagar när jag kommer dit nu kanske det regnar lite och hon är utan täcke, men då har det antagligen varit strålande sol på morronen...

Hoppas du får något tips och lycka till! :)

Vi har små whiteboard-tavlor på varje boxdörr, med info om bl.a. täcken. Vi går efter temperaturen när de släpps ut. Går de ute dygnet runt t.ex. sommar kan det dock handla om två olika täcken per dygn, men i vanliga fall beror det alltså på temperaturen när de släpps ut (alltså oftas morgon).

Har inga inhyrda just nu men i de stall jag själv varit i så får hästägarna nöja sig med att inte vara så komplicerade när det gäller täcken hit & dit för annars blir det ett heltidsjobb.

På vintern : Vintertäcke( är det riktigt kallt kan man lämna stalltäcket på under)
Vår/höst : Utegångs eller regntäcke
Sommar, regn/blåst : regntäcke

Stalltäcke, tex kanalsytt på vintern & tunnare vår/höst.

Har man många hästar så går det inte att hålla på att fjanta sig 5 grader hit eller dit, det blir ohållbart.

när vi hade inackoderingar fick dom hänga fram "dagens täcke" på boxdörren kvällen innan, det tar för mkt. tid att "själv" ordna med det på morgonen (tungt är det ju med om det är en bit att gå) samt att sedan är det inte säkert att det duger ändå, alla resonerar ju inte på samma vis ;). bättre var och en får ta det beslutet själv.

dom gånger jag själv varit inackoderad har stallägaren gärna tagit på sig krångel med täckena (vilket jag ändå helst själv gör/väljer) men att linda av ev. nattlindor på morgonen och slänga i en hög i boxen DET har varit för jobbigt :crazy: så olika det kan resoneras :angel:

Vi har regeln:
1 täcke på och 1 täcke av/dag. Sen får ägarna själv avgöra vilket täcke de vill att hästen ska ha på sig och hänga fram det kvällen innan på boxen. Ibland blir det ju väderomslag som inte går att förutse kvällen innan och vi har då tillåtelse att sätta på det täcke som vi anser nödvändigt.

*Lånar min egen knapp...*

Det beror ju lite på också vad man betalar för, hur "komplicerad" man kan och får vara. Skulle jag stalla upp mina med fullskötsel och betala en stor summa pengar för det skulle jag räkna med att det blir precis som jag vill ha det (självklart skulle jag då kolla upp innan att det går att få det så). Står man däremot kollektivt handlar det för mig mer om att "göra mot andra som man önskar att de skulle göra mot en själv" = hjälper du de andra lite extra gör de förhoppningsvis samma sak för dig!

I andra fall så får man göra upp det tillsammans.... alternativt som stallägare säga från början hur det ligger till, vad man kan räkna med.

Jag gör så att de får hänga fram det täcke som hästen ska ha på morgonen på boxen, det tar jag på och sen får de ta av eller byta på kvällen själva.

Vi har whiteboardtavlor vid boxen där ägaren har skrivit i vad hästen ska ha på sig vid olika temperaturer och väder. Sen har ägaren bett speciellt att man inte ska ha mer täcken än vad hästen verkligen behöver, vilket jag tycker var bra för började många tänka och la undan onödiga täcken... Så de flesta har kanske 3 täcken, istället för upp emot 7 som några hade förut. Ägaren har också bett att hästägarna ska hänga fram de täckena som är mest troliga att användas, så det tar mindre tid att fixa med täckningen.
Tycker det här systemet funkar bra, men det är nog också för att folk är väldigt samarbetsvilliga i vårt stall gällande sånt här. Sen måste man ju ha en täckesperson som kan tänka lite själv också, så att man kanske kan täcka annorlunda om det ser ut som att det kommer bli en kraftig väderförändring strax efter utsläpp.

Vi har hästarna i ett sk. kallstall och där byts inga täcken, vill man byta så får man åka dit själv. Har funkat bra i vinter och det är inga hästar som har sett ut att må dåligt. Men självklart hjälper vi hästägare varandra att byta om täckena skulle va blöta:)

Hur gör ni med de hästar som har täcken? Har ni några enkla regler ni går efter? Gör ni upp olika med varje hästägare? Byter ni täcken efter temperatur eller har hästarna helt enkelt olika täcken för årstiden? Går ni efter medeltemperatur?

Jag har min häst inackoderad där det står ytterligare en häst + hyresvärdens.

Vi har gjort så här: Hyresvärden byter täcken efter eget tycke och smak. Hon byter täcke på morgonen beroende på hur vädret ser ut att bli, sen byter hon/tar av vid insläpp beroende på hur varmt det är i stallet och om täckena är blöta. Ibland byter hon även täcken under dagen om det regnar väldigt mycket.

Jag tycker det fungerar jätte bra, hon har samma omdöme och tyckande om täcken som jag har och är hon tveksam så ringer hon. Alla tre hästarna är klippta på olika vis (under vinterhalvåret) och har olika toleransnivå så hon kan tyvärr inte bara lägga på samma sorts täcken på alla hästarna. Ofta diskuterar vi kring täckesbyten för att veta att vi är på samma nivå. Jag är hur nöjd som helst.

Jag har en enkel regel, jag byter inga täcken, PUNKT.
Det finns så bra täcken nuförtiden så hästar dör inte av att ha dem på sig dygnet runt.
Vad du än sätter på för olika täcken så kommer alltid någon inackordering tycka att du valde fel, alla tycker ju olika.

Vi har gjort så här: Hyresvärden byter täcken efter eget tycke och smak. Hon byter täcke på morgonen beroende på hur vädret ser ut att bli, sen byter hon/tar av vid insläpp beroende på hur varmt det är i stallet och om täckena är blöta. Ibland byter hon även täcken under dagen om det regnar väldigt mycket
.

Så har jag haft det förut och det har varit smidigt och funkat bra. Nu är det svårare dör ägarna och jag har helt olika syn på när ett täcke behövs och inte. Jag får gå och känna om hästen är för varm och byta till ett tunnare täcke ibland. Termotäcke på natten och fodrat regntäcke med helhals blir också för varmt ute nu, enligt mig, men ägarna är rädda att han ska bli kall. Det är svårt när de och jag har så olika syn på när hästen behöver täcke. Det blir ett himla koll på grader hit och dit. Det ändras ju dessutom en hel del under dygnet.

Där jag stått har det varit ett täcke på eller ett täcke av på morgonen resp kvällen.

Sedan har resp ägare skrivit på en lapp på boxen vilket täcke hästen ska ha vid vilket väder (man tänker på temperaturen och vädret på morgonen)

Vi har jättebra täckesregler i vårt stall tycker jag:D

Hästarna står inne på natten och går ute på dagarna. På morgonen får det max vara ett byte, alltså av med innetäcket och på med utetäcket, inte fler täcken på eller av. Endel vill att deras hästar ska ha innetäcket under och då lägger man självklart bara på utetäcket över, smidigt!

Vid intag byter man täcket på de hästar som har fått mockat, för då har ju antagligen ägaren redan varit där. De som inte fått mockat byter ägarna själva täcke på när de dyker upp lite senare:)
Är täckena blöta och kalla byts det på dom hästar som inte fått mockat också.

Tillägger; Alla hästarna har en täckeslapp på boxdörren där det står vad hästen ska ha för täcke vid olika väder, själva täckena hänger mittemot varje hästs box.

*kl*

Måste få fråga en sak. I stallet där min medryttarhäst står så har alla hästarna samma täcken på sig på natten som på dagen. Det är alltså ingen som har möjlighet att sätta på utetäcket igen på morgonen om man tar av det på kvällen.
Det kan väl knappast vara skönt för hästen o gå ut i samma täcke som den haft på sig hela natten?

(om täcket är blött byts det självklart på kvällen mot ett torrt täcke)

*kl*

Måste få fråga en sak. I stallet där min medryttarhäst står så har alla hästarna samma täcken på sig på natten som på dagen. Det är alltså ingen som har möjlighet att sätta på utetäcket igen på morgonen om man tar av det på kvällen.
Det kan väl knappast vara skönt för hästen o gå ut i samma täcke som den haft på sig hela natten?

(om täcket är blött byts det självklart på kvällen mot ett torrt täcke)

Så har jag också haft det tidigare, och rent temperaturmässigt funkar det om man har kallstall. Men det gäller att ha täcken att byta emellan om det blir blött (vilket inte jag hade nån period! :angel: ) och att byta emellan om det börjar bli smutsigt/dammigt på insidan. Får man sköta själv när man är där.

Som sagt, temperaturmässigt tror jag det funkar men kanske inte optimalt alla gånger. Min pålle blev sjukt dammig eftersom så snart vi la på täcket igen smittade täcket av sig.. :p hjälpte inte att borsta av täcket och iom kallstall var det himla kallt att stå och spola av eller borsta av täcken. När kusen stod i utebox över vintern hade jag ändå lyxen att stallägaren bytte täcke om det var blött, och då hade jag sisådär 3 täcken att byta emellan. Vilket knappt räckte med tanke på hur "snabbt" det går för täcken att torka i ett utebox-stall :angel:

nu har vi iofs. lösdrift, men även då min stora stod på stall pga. skada (boxvila/sjukhage) 2 mån. förra vintern hade jag samma täcken inne som ute. välanpassade andastäcken (fast det är ju dom flesta täcken man köper idag). kan inte i min vildaste fantasi tro att det spelar hästen någon roll att man använder samma täcken ute som inne så länge man har av det och borstar (vädrar), rider hästen en stund/dag. så gör vi ju även på lösdriften.

om hästen är blöt på täcket så får det ligga på ändå tills det torkar, det går väldigt fort när hästen har det på sig. tar man av det så surtorkar det ju gärna om man inte har torkrum (samt att fukten "går in i täcket").

givetvis får inte blötan ha gått igenom så hästen blir blöt. jag impregnerar täckena med jämna mellanrum då dom tvättas och skulle det ändå fukta igenom så kastar jag bort dom täckena.

KL

Det är bara en häst som är uppställd på halvinackordering = ägaren sköter det mesta själv med foder, skötsel och mockning, och då sköter också den ägaren om täckesbytet på sin häst. De övriga är helinackorderade och då har jag ansvaret för skötsel och dyligt, alltså bestämmer jag vad för täcken som ska på, eller om de ska ha dem alls.

Det kan knappast vara skönt för någon häst att ha täcke på dig dygnet runt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Har gjort en ovetenskaplig undersökning då jag är medryttare sedan många år och får då möjligheten att besöka många stall. Det som slår...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
13 681
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästvård Hoppas tråden ligger rätt.... I vinter står mina hästar i ett stall som tyvärr inte har täckesservice. Stallet sköts kollektivt och...
2
Svar
31
· Visningar
3 271
Senast: Hannis1982
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar