Täckesbekymmer

Sv: Täckesbekymmer

Korven, på tradera finns det ibland bogbreddare för täcken, som ett litet skarvstycke att ha mellan spännena mitt fram. Kan det vara ngt?

KL.
Mina erfarenheter av Hööks täcken är att dom är stoooora i bogen. Min häst är rätt fläskig nu med några kilon extra och han har spännena på minsta möjliga i bogen. Har haft flera från Hööks och alla har varit stora i bogen. Passformen i övrigt är bra men kvaliten är rätt kass. Köpte ett vintertäcke för ett tag sen därifrån som var det starkaste dom hade, 1600D i yttertyget, och det är det enda som har hållt. Bortsett från fleecetäcken, men dom används ju inte i hagen :)

Jag tycker att du kan kolla på Sverige Täckets täcken, jag har också en liten men krallig sak och dem funkar skitbra för dem är ganska små i storlekarna :) Bra kvalité med :)

Så har jag äntligen fått mitt täcke, också passar det inte :cry:

Det jag sett av smedby-täcket så tycker inte jag alls det ser "bekvämt" ut. Det är ju kort o bra i sidorna, men jag tycker alltid det ser ut o sitta tight o snett? Vid ett tillfälle låg ett helt täcke löst i snön, hade nog knäppt upp sig i bogarna? Det storstallet vi stod i nyss har pippi på smedby så där går väl en 15-20hästar med det på... Kanske var nån enstaka som låg bra, i min ögon iaf. Jag har alltid önskat mig ett sånt men nu efter den här vintern har jag ångrat mig.

Det jag kan rekomendera är Horseware. Jag har ett Horseware Hurricane, köpte till min jättebreda häst och ligger fint utan att trycka på hans stora bogar. Men min andra häst som är den extrema motsatsen- jättetunn- har det nu o det sitter kanonbra på honom oxå! Verkligen ett användbart täcke! Hurricane är ett 100gr täcke, vill man ha tjockare heter det Tornado= 300gr (har ett tornado oxå= asbra)

På tunnisen
lunchtime_71503322.jpg

På tjockisen
halshalstacke_47133662.jpg

Ditt täcke är inget Horseware, det är ett Three Crown Horseline, som har samma tillverkare som Shires. Fint är det däremot! :)

Oj, Du menar att jag har snackat om dessa täcken i ett års tid o haft fel namn :rofl: Oups... Undrar vad jag har fått horseware ifrån? PINSAMT :o

Inte konstigt att jag aldrig hittat rätt när jag googlat :angel:

Jag köper bara täcken från hööks, börjes eller på ullared när amn åker på sin årliga resa ner dit=)

Jag tycker att de billigare täckerna verkar vara dom som passar min häst bäst iallafall.

Jag vägrar köpa täcken över 500 kronor för att sedan släppa ut hästen för att någon häst i hagen skall tugga sönder det.
Jag brukar ha ett ofodrat regntäcke över mitt finaste täcke så andra häsar om de nu skall bita på min häst biter sönder de som redan är trasigt:D

Vintertäcket jag köpte på ullared är tjockt och har ett foder på insidan av glansigt tyg vilket gör att inge hår fastnar på insidan av täcket..Vilket jag är VÄLDIGT glad över på våren när annars halva hästen sitter på insidan av täckena!

Detsitter bra över bogen med..Annars är mitt tips att dra fram symaskinen och sy upp runt halsen på täcket såkommer täcket sitta som ett smäck:idea:

Jag vägrar köpa täcken över 500 kronor för att sedan släppa ut hästen för att någon häst i hagen skall tugga sönder det.

Halvt KL.
Ofta är det ju så att dom dyrare är dom mest hållbara.
Jag har gått igenom X antal täcken under tiden med Brjánn och har insett att ska man ha något som håller så får man betala för sig.
Vet inte hur många Hööks och dylika täcken i samma prisklass jag köpt som blivit sönderslitna i hagen efter bara några dagar. Dom pengarna hade jag kunnat lägga på ett bra, lite dyrare täcke från början och till och med sparat en del på det.
Visst kan man göra kap också men då gäller det att man vet vad man ska kolla efter. Jag köpte t.ex. ett nytt vintertäcke som är väldigt slitstarkt och med halvhals för mindre än 500:- inkl. frakt (150:-).

Jag har ett Boett Smedby, och älskar det verkligen :) Det har riktigt bra passform, är helfodrat med grå teddy och har bra spännen. Hästen torkar under täcker även när det är minusgrader, vilket verkligen är toppen! Ett stort plus är att man vid beställning kan välja och vraka bland färger på tyg och kantband, mitt är svart med röda kantband, (har en musblack) ;) Så enligt min åsikt är täcket, trots att det är ruggigt dyrt, värt varenda krona! :laugh:

Inge täcke håller för ordentliga bett då det i slutänden är bara vanligt tyg!

Jag har köpt täcken för 2000 det måste väl endå tillhöra de dyra?? gick sönder efter 1 månad då en häst tog en fin tygga på baken precis där sömmen går och när jag kom ut så jo då fint hål i täcket:crazy:

Då köper iallafall jag heller billiga täcken för 400 och kan köpa nästan 4 stycken för samma pris som för ett dyrt och då behöver jag inte känna att AAAAAAA 2000 gick upp i rök har inte råååååd med ett nytt för 2000.

Jag brukar som sagt göra som så att jag har de hela nya täcket närmaste hästen sedan ett tunnt ofodrat ovanpå som hästarna kan få bita sönder så har hon ett täcke som är sarjat.

Och min erfarenhet är att billiga täckensläpper bara i sömmarna när hästarna bitar på de= mkt lätt att bara sy igen sömmarna

Har man en häst som är låg i rang får man räkna med sönderbitna täcken alt är att hästen går själv eller inte har täcke på sig=)

Inge täcke håller för ordentliga bett då det i slutänden är bara vanligt tyg!

Eftersom du säger så så antar jag att du provat alla täcken.
Mina håller och Brjánn leker i princip hela dagarna bortsett från luncherna. Inte bara småbus utan ordentligt. Han och hans kompis ser totalt malätna ut för att dom tar stora tuggor av varandra :p
Ett utav täckena är "repigt", det blir så av broddarna när dom leker. Hade det varit ett av dom "vanliga 600D-täckena" så hade jag vart tvungen att köpa nytt varje dag.
Jag skrev att dom dyra täckena oftast är bättre, och för det mesta så stämmer det! Men man kan inte bara titta på priset, då kan man lika gärna slänga pengarna i sjön.
Och vanligt tyg är det väl ändå inte? Alla utetäcken är mer eller mindre behandlade för att stå emot smuts och väta t.ex. Hur tätt materialet är vävt spelar också stor roll när man ser till slitstyrkan.
Men har man en häst som inte leker så spelar det ju ingen roll.

Och min erfarenhet är att billiga täckensläpper bara i sömmarna när hästarna bitar på de= mkt lätt att bara sy igen sömmarna

Mina har gått sönder på alla sätt och vis. I sömmarna, delade på mitten från mankluddet och över halva ryggen (två stycken faktiskt! Pålle var inte så glad när man hittade honom i hagen med täcket hängandes ner till hovarna), revor rakt igenom tyget osv. Det enda som verkar hålla är kantbandet för det är ALLTID helt! :D

Har en islandshäst model mindre fast inte den taniga typen som jag har problem med att hitta vintertäcke till. Har köpt och lämnat tillbaka flera då de har varit för djupa i bogen. Till sist hittade jag ett (Domani) som satt ok. Nu hänger det i bogen och jag behöver ha tag i ett nytt men kan inte hitta något. Någon som har tips på täcken som sitter bra?
Har funderat på Boetts vintertäcke då jag tycker det ser ut som det sitter bra, tycker bara det är lite väl dyrt. Någon som har provat?
Funderade även på JN täcke, men minsta storlek är 125 cm (det som är för stort är 125 cm). Men 125 behöver ju inte vara 125 har jag ju märkt...
Finns det inte täcken för mindre islänningar?? :confused:

Om det är förstort i bogen men i övrigt bra, varför gör du inte bara ett par veck i halsringningen så det sitter där det ska och dessutom får hästen ännu mer plats för bogen då.. Billigt och väääldigt enkelt, så har jag fått göra på nästan alla mina täcken vara sig det varit till min islänning eller de stora hästarna.

De enda täckena som suttit bra på alla mina hästar från början är mina Bucas täcken dem har jag inte behövt modifiera.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: MJLee
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 425
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka