Täckes ätare

M

Mezcal88

Har ett stort problem. En av de hästar som går i samma hage som min biter och sliter sönder hans täcken:confused:. Finns det någon som har ett eller flera bra tips på vad och hur man kan göra för att slippa detta. Tredje täcket som gick nu på 1½ månad. Blir lite dyrt i längden. Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig.

Sv: Täckes ätare

Det ska finnas någon spray som man kan spraya täcket med. Kolla på tex. hööks eller granngården.

Uppdatera grna hur de går! Jag är ochså utsatt fast de är min häst som tuggar på min andra häst täcken INTE kul!

Hej!
Har oxå en kille i hagen som inte kan låta bli dom andras täcken...:cry:
Jag köpte Anti bit spray på hööks o sprayade på täckena han har ej tagit en tungga sedan dess:love: Väll värt varenda krona, finns ju oxå som någon klet man kladdar på täckena men det var inget för mig blev så himmla kladdigt:crazy:

Ättika skulle jag inte ens fundera på att spruta på täckerna de kan inte vara bra och min häst skulel troligen inte bry sig heller *suckadjupt*

Detta på hööks är de Renons antibit spray?

Kollade på renons antibit spray,men undrar vad det är i den. Står att det är farligt att förtära. Vill man spraya sånt på täcket för att det inte ska bitas på???
Inte jag.
Då tar jag nog hellre ättika. Ska testa imorgon så får vi se sen hur det funkar

Hua hua har ju inte tillgång till att kunna se vas som de står på falaskorna men åt andra sidan är ju impregneringen ochså väldigt farlig så.. Humm, väntar på rapport ;)

Hade en inackoderad som oxå bet sönder alla täckena, det blev dyrt. När pållen bitit söner ett helt nytt täcke så köpte ägaren ett tilbithästen ett nytt likadant täcke åt mig o det bet hästen sönder dagen efter. Sen kletade vi på antibit creme (hade ingen spray hemma o på hööks var den slut) o efter det upphörde täckesbitandet:bump:
Har för mig att det står i de flesta märkena att det inte ska förtäras men det är ju inget man fodrar med precis, om hästen får lite i munnen dör den inte av det

jag har också använt antibit creme det fungerade hur bra som helst!

Har idag sprayat på ättika på täcket,så imorgon får han det på sig. Sprayade även på det han har på sig idag,och framför näsan på "bitfröken" och det tyckte hon inte om alls om....
Hoppas att det fungerar=)

Hörde av en tjej att man kunde pensla på Yes diskmedel på täcken, det ska tydligen fungera för att få andra hästar att sluta bita sönder täcken. Vet ej hurvida skadligt det är men med tanke på att man en å annan gång tvättat sin häst vita ben å svans med medlet å hästen fortfarande står upp så borde det inte vara så farligt. Vet dock inte om det fungerar då jag inte har någon täckesmarodör hemma. Om du provar, skriv gärna om det hjälpte!

Låter som det kan fungera:). Testar det om inte ättikan fungerar:bow:Tack för tipset!

Om inget av de ovanstående tipsen på medel hjälper skule jag tänka över att ha hästen i en hage med andra hästar/häst som inte behövde så mkt täcken, alt själv.Går det några täcken i månaden för de andra hästägarna hade jag aldrig accepterat att ha min häst med en täckesbitare, det skulle bli alldeles för dyt.

Prova med att spraya på anti bit medel eller krämen. Jag hade på Sambal oelek (stavas?) den starka röda geggan man kan ha på maten på kina restaurang. Det var det enda som fungerade på min bitande pålle. Provat mycket på honom. Även munkorg men det fungerar ju inte i längden tycker jag så varför inte kolla om den bitande täckeshästen kan gå i annan hage med ex hästar utan täcke?:confused:

Lycka till.

Har idag sprayat på ättika på täcket,så imorgon får han det på sig. Sprayade även på det han har på sig idag,och framför näsan på "bitfröken" och det tyckte hon inte om alls om....
Hoppas att det fungerar=)

:bump:Har haft ättiks-sprayade täcken på både igår och idag.....bägge täckena är fortfarande hela:banana:
Så jag hoppas att det fortsätter så=)

:bump:Har haft ättiks-sprayade täcken på både igår och idag.....bägge täckena är fortfarande hela:banana:
Så jag hoppas att det fortsätter så=)

:bump::bump:Täckena får fortfarande vara ifred......så jag fortsätter med ättikan :banana::banana::bump:

TrådLån

Jag har en täckesmarodör i min hage. Ena hästens HW täcke är totalt förstört, en annan hästs täcke har han haft sönder helt och nu väntar jag bara på att mina sprillans nya svindyra täcken ska bli förstörda.
Jag vill inte kleta in mina täcken i tabasco och skit, förstöra mina fina täcken liksom...
Vems ansvar är det? Nu är det två hästar som fått sina täcken totalt förstörda. För pållen tar tag och drar och gör slamsor av täckena. Inga små bitmärken, utan det rivs totalt sönder så det liksom inte finns något kvar att laga.
Är det upp till mig att köpa nya täcken till min häst stup i kvarten (pållan har dyyyyra kvalitetstäcken)? Eller är det upp till täckesmarodörsägaren att göra något åt sin egen häst (typ munkorg eller börja stimulera sin häst så den slutar med dumheter)?
Kan jag kräva ersättning om mina sprillans nya täcken går sönder?
För det är inte ett täcke han haft sönder längre...
Och ägaren verkar inte bry sig nämnvärt eftersom det drabbar ju inte henne att vi måste köpa nya täcken...
Ska vi sära på hästarna så får ju hennes häst gå ensam för ingen vill ju ha sin häst med en täckesmarodör...
Och vi har bara en hage med vindskydd, så ska han gå ensam (hästarna går på lösdrift) så får han gå utan vindskydd...
Eller också får ägaren flytta sin häst...
Vad gör man?

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka