täcken, storlek

P

plymen

Ska köpa täcken till en connemara på 144cm, medelgrov.
Storleken borde vara 135 eller 145. Vilken som passar bättre är ju lite efter modell osv, men är det bättre att täcket är lite stort eller lite litet? Självklart måste hästen kunna röra sig och det får ju inte vara farligt!
Töjer täckena i användning? Krymper de då de tvättas? Går det att sy in dem om de är för storta? Jag är lite grön på att köpa utrustning och vill ju inte gärna köpa något galet...:)

Sv: täcken, storlek

Jag har 145 till mitt halvblod på ca 160, så det är nog max 135 som din häst kan ha. Ta ett måttband och mät hästen från mitt fram (bringan) till mitt bak på bakbenet, då får du storleken som är lagom.

Jag har 135 till mitt eng fullblod, 158cm. så det skiljer sej från häst till häst, så som ovan skrev att du ska mäta tycker jag du ska göra.!

Min fjording som är riktigt grov och 143,5cm i mankhöjd har 145 på sina täcken och då är dom lite halv stora. Min nya connemara på 136cm köpte jag täcken i storlek 125 till igår, har dock inte hunnit prova dom än. Men en vild gissning från mej är nog att din pålle ska ha 135, sen beror det ju på hur grov och hur lång över ryggen hon/han är.

Jag brukar mäta från manken till svansroten. Men man ska inte bara gå efter det. Min lilla ponny är 93 över ryggen men har 115 i täcken.

Tack för era svar!:) Ägaren till stallet där hästen står nu sa 145, men det var en gissning, själv lutar det nog lite åt 135.. Jag får väl helt enkelt åka och mäta honom:p

mitt halvblod på lite over 160 har 135 å dom sitter perfekt <3

du ska säkert bara ha 135cm, försöker se mig en häst på 144 med 145 i täcke, men jag ser då bara en tax...

Min häst, som är väldigt lätt i typen, är 137 hög och måste ha 135 i täcken... Hon har en ganska lång rygg. :D

Jag skulle gissa på att du klarar dig med 125 till ponnyn, om den inte har en väldigt lång rygg. Jag har 135 till mitt halvblod på 1,60 (några 145 oxå).

Har 125 cm till min connemarapojk på 143 cm, även han "medelgrov" i typen, fast han är dock inte så lång i kroppen. Men mät innan du köper?!

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 321
Senast: hollypolly
·
Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
2 316
Senast: blayenka
·
Utrustning Min stallägare tänker köpa in en bättre beg tvättmaskin (modell lite tuffare, tex wascator) till stallet så vi kan tvätta schabrak och...
2
Svar
26
· Visningar
2 504
Senast: Sibylla
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 973
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"