Täcke på unghäst?

C

Calimero

Har en två åring som just nu är ute på bete. Dom går än så länge inte i den egentliga hagen därför finns inget vindskydd eller liknande. Men till min fråga, behöver han ha täcke vid regn och blåst? Han har aldrig haft det förut och har då varit ute i alla väder inkl. blötsnö och halv storm utan problem. Däremot har han varit inne på nätterna. Ska endast gå i denna hage ca två veckor till men vad tror ni!

Inget täcke om du inte ser att hästen fryser. Gör den det, kan det ju vara snällt att ta på täcke.

Ordentligt med mat bör den också ha tillgång till, men det är väl inget problem när hästen går på bete....

Om hästen klarat samma väder dagtid när det dessutom varit kallare, varför skulle han inte klara det under en natt som ändå är varmare än dagarna var i höstas/våras? =)

Så, inget täcke om du inte ser att han fryser. Fryser han så är det ju inget att orda om, men det ska bli riktig otäckt väder eller vara väldigt ihållande för de ska börja frysa av sommarregn =)

Han har frusit en dag så han skakade,när det vräkte ner, men han borde väl lagt på sig lite tjockare päls efter det tycker jag. Det har inte direkt varit bara sol och värme efter det.

Helt klart: Inget täcke!

I möjligaste mån bör INGA unghästar ha täcke (0-3 år), de måste få en chans att "härdas" och bli frisk och stark.

Visst kan sommarregnen vara kalla men försök att hålla ut.

Om 2-åringen fryser jätte, jättemycket och länge och det är kallt så ta hellre in den i några timmar så den torkar upp.

Det är min åsikt.

Min har ännu inte frusit på betet fastän hon inte sett skymten av ett täcke. Är de lite tunna i hullet kan det behövas. Hon är fyra nu. Och går på lösdrift sedan två år tillbaka där hon dessutom gärna står ute i oväder fast de har lada att gå in i... Sover tom ute.

De har skog och sånt att gå in i men gör det i stort sett aldrig.

Man ska verkligen inte ta på en så ung häst täcke för då har du en häst som aldrig kan gå UTAN täcke !! Varken sommar som vinter....Tror inte att du skulle vilja ha kläder på dig dygnet runt 365 dagar om året !!
Så stå ut med att han kanske fryser lite men det går över !!
Ikeline :crazy:

Det är SOMMAR!!!!!!!! En sak att man täckar tunnpälsade o klippta hästar på vintern, men jag avråder definitivt från att täcka en frisk häst på bete. Den är gjord för att vara ute. Det är MKT mer synd om den om den står o svettas med täcke.

Och, dessutom, sommarNÄTTER är betydligt varmare o skönare än vinterDAGAR.

Så mitt svar är: NEJ, NEJ!!

Sedan finns det alltid undantagsfall. Det finns ju t ex hästar som är extremt känsliga mot knott o därför behöver exemtäcke e d, och det finns säkerligen en o annan extremkänslig häst som fryser i sommarregn, men då är ju frågan om det inte är bättre att ta in den vid dåligt väder eller att inte släppa ut den dygnet runt. Generellt sett anser jag dock definitivt att hästar ska få vara nakna på sommaren, o särskilt betesgående hästar/unghästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 522
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈