Täcke på svårfödd häst?

Sv: Täcke på svårfödd häst?

Jag skulle lägga på mer proteiner. Vill du inte ge soja finns det ju t.ex. Krafft Protein. 2 kg havre och 1 kg luser är inga enorma mängder. Olja skulle jag inte lägga till, om det är överlinjen du tycker är tunn är det snarare proteinet som inte räcker till. Täcke och proteinfoder skulle jag börja med och se vad som händer. Inne skulle jag inte heller hålla hästen, bättre med täcke och att han har möjlighet att röra sig.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Har du kollat tänderna? Med tanke på att han inte verkar få i sig tillräckliga mängder foder.

Du ska nog inte dra ner på utevistelsen. Även om jag är emot täcke, så hade jag lagt på ett för att hålla vikten bättre. Det får inte vara för varmt så att han svettas, då motverkas effekten.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Instämmer med dig! Att täcka gör inte att näringsvärdena blir bättre och hästen är bara 3,5 år dvs växer fortfarande. Snälla TS försök få stallägaren att ta ett samlingsprov från de olika skördarna så du vet vad du fodrar med
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Han har tidigare inte använt täcke ngn gång utan alltid gått naken. Han fryser aldrig utan det är endast för att han är MYCKET svårare att hålla i hull under vintern då han är mycket lättare på sommaren vilket jag antar är för att det är kallare då vi inte har ngt bete att tala om.


Om hästen inte fryser så kommer inte ett täcke att lösa ditt problem alls. Ta värdena på grovfodret så att du har en sportslig att se vart problemet ligger, och veta hur du ska bygga upp foderstaten.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

2 kg havre och 1 kg lusern var vad han fick innan. Nu får han ett foder som är mycket protein i. Hippo alfa. Provade krafft protein förra året och tyckte inte att det gav så bra resultat jämförelse till priset.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Tror knappast jag ska be stallägaren om det. Känns inte schysst att tvinga ngn att betala för ngt för att min häst behövde det. isåfall skulle jag ju betala själv, men eftersom att det är från så olika ställen så skulle han antagligen få en brist ändå och det partiet kanske han äter av i 2 månader.. så jag fodrar hellre med ögat eftersom att han visar efter bara ngn dag om fodret skulle vara för lite.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Är du säker på att det inte hjälper? Tänkte eftersom att flera sagt att det hjälper och en sa att hennes häst skulle se ut som ett skelett om inte den skulle ha täcke. Det går ju trots allt åt mindre energi till att hålla värmen om han har ett täcke.

delvis kl*

Är tacksam för alla svaren:)
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Har inte kollat tänderna men han har alltid varit svårfödd.. Sen tycker jag nog inte att han äter så hemskt lite? 10-12 kg hö i en hage där det fortfarande finns liite gräs att pilla med iallafall.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Är du säker på att det inte hjälper? Tänkte eftersom att flera sagt att det hjälper och en sa att hennes häst skulle se ut som ett skelett om inte den skulle ha täcke. Det går ju trots allt åt mindre energi till att hålla värmen om han har ett täcke.

delvis kl*

Är tacksam för alla svaren:)

Jag anser inte att det kommer att hjälpa honom i ngn synlig mån att lägga på hullet nej. Om man har en frusen häst så kan det hjälpa men knappast i så stor mån som du vill åstadkomma med en häst som inte är frusen av sig alls. Jag tycker inte det är en lösning utan jag ser det som att ditt stora problem är att du inte vet vad grovfodret innehåller och därmed är det svårt att veta vad som "felar" och hur du genom foderstaten kan bidra till att få upp hullet.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Tror knappast jag ska be stallägaren om det. Känns inte schysst att tvinga ngn att betala för ngt för att min häst behövde det. isåfall skulle jag ju betala själv, men eftersom att det är från så olika ställen så skulle han antagligen få en brist ändå och det partiet kanske han äter av i 2 månader.. så jag fodrar hellre med ögat eftersom att han visar efter bara ngn dag om fodret skulle vara för lite.

Är det bara du som använder höet? Då är det nog att bita i det sura äpplet och få koll på värdena. I annat fall får ni väl dela kostnaden. Att du säger att det visar sig efter någon dag om fodret skulle vara för lite säger en del om din kunskap. En proteinbrist t ex tar det ett bra tag tills du ser.

Om du på fullt allvar anser att hästen har/kommer att få en brist är det väl hög tid att du ser till att få en korrekt foderstat. Du hanterar ett växande djur som - utöver brist på energi coh protein - också kan få mineralöverskott/underskott vilket kan ge skelettproblem. Det i sin tur kan påverka livslängden på din kamrat.

Om det då är så att du byter foder var annan månad, ja då får du räkna om foderstaten och dessutom ge en bra övergång mellan de olika partierna.

Dessutom - vad hände med grovfoderanalysen som DU skulle ta i somras?
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Vet inte om att jag skulle ta en grovfoderanalys i somras? Däremot så skulle jag ha velat tagit en i höst men det sket sig när jag fick reda på att vi använde så många olika vallar.

Om jag byter foder var och varannan månad? Det vet jag inte sa jag ju innan eftersom att det är så många olika vallar och de har inte sorterat upp det utan bara lagt in det så de kan få hö från en vall en dag och från en annan den andra dagen.

Det är inte bara mina hästar som får från detta höet utan även stallägarens hästar. Och tror knappast att de tar en analys för de har helt annan syn på det ("gammal" uppfödare som har en far på 90 som har hållt på med hästar hela sitt liv. Kallblod).

Jag vet ju ändå att han inte får i sig tillräckligt med näring genom grovfodret så han får då kraftfoder också.

Varför skulle han inte kunna visa brist på näringsämnen efter bara några dagar? Han går ner i vikt väldigt snabbt lika som han återhämtar sig rätt snabbt.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Om ni växlar partier hela tiden från olika fält så är det väldigt ogynnsamt och jag skulle köpa in eget analyserat foder från samma större partier. en växande unghäst ska ges grunden för att kunna växa och muskla sig och om den då istället får tampas med ojämna näringsvärden och foderbyten samt dåligt hull så sliter det på kroppen på den.

ta analys! att säga som du gör att "jag vet ju ändå att höet inte innehåller den näring det behöver" ? det fattar jag inte - självklart spelar det roll att veta innehållet då du om du kan det, kan fodra upp med RÄTT komplement, nu kraftfoder kompletterar du ju bara i blindo!

att försöka åtgärda med att begränsa hästens utevistelse/rörelse osv är ju bisarrt!
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Tror inte att det skulle få plats med mera foder än deras, därför jag inte kan köpa eget. Men visst jag kan ju fråga dem, men då kommer jag få köpa hem lite åt gången för att det överhuvud taget ska gå.

Tycker faktiskt inte att det hade varit jätte elakt att låta hästen vara ute i 14 h i hagen istället för 16-17 h. + att han sedan får gå ut och gå/aktiveras på annat sätt i en timme till.

Jag har aldrig haft analys och det har faktiskt funkat bra ändå. Han har aldrig fallit ur en massa och de har aldrig varit sjuka på ngt sätt.. Sen ville jag inte ha reda på att höet innehåller för lite näring, det förstår jag bra själv. Utan ville veta om täcke och mindre utevistelse skulle hjälpa honom att gå upp i vikt iom att jag inte tycker om att trycka i honom en massa kraftfoder.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

så du ser på allvar inte plusset i att ha en väl avvägd foderstat för en växande unghäst?

jag tycker det är absurt inte antalet timmar han är inne eller ute, utan TANKESÄTTET att begränsa utevistelsen för att hästen är för SMAL. Det är ju att försöka lösa problemet från helt bakvänt håll. och ska du ändå "aktivera" honom för att kompensera för tiden han står inne, ja då skiter sig ju hela planen eller hur?
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

om inte höet är tidigt skördat och/eller innehåller massa klöver så kan man utgå från att det inte innehåller tillräckligt med protein. jag har nog aldrig haft hö som har räckt till för mina hästar, därför ger jag alltid lusern.

i motsats till soja så är protein från grovfoder ej farligt, dvs om du skulle råka ge lite för mkt är det inga problem. det är det enda du tryggt kan ge utan att ha analycerat höet.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Vem har sagt att jag inte ser det positiva att göra en foderanalys och sen räkna? Jag hade tänkt göra det från början men ville inte det då det hade blivit för bökigt att försöka samla ihop ett bra prov och sen är det inte säkert att det stämmer bra ändå.

fast det är inte så mycket rörelsen ute som jag försöker begränsa utan att det blir lite varmare och vindstilla inne.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Jag har försökt ge honom lusern men han äter inte tillräckliga mängder så det blir bra:(. Annars hade jag helst gett honom det så jag vet en liten del av vad grovfodret innehåller iallafall.
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

har du provat båda hack och pellets och flera olika märken? dom smakar nämligen väldigt olika!:)
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

Mer protein t ex soja. Vad menar du med fri tillgång? Det defineras olika har jag märkt. Har hästen tillgång till hö 24/7?
 
Sv: Täcke på svårfödd häst?

kraffts hack och pellets och dangrönts pellets. Dangrönts tycker han om bättre men han får som mest i sig 2 kg/natt. Men kanske vore värt ett försök att blanda lite alfa och lusern? För jag gillar inte att ge såhär mycket kraftfoder egentligen..
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 076
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 459
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 174
Senast: ufot
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp