Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vem har sagt att jag inte ser det positiva att göra en foderanalys och sen räkna?
Om hästen inte fryser så kommer inte ett täcke att lösa ditt problem alls.
kraffts hack och pellets och dangrönts pellets. Dangrönts tycker han om bättre men han får som mest i sig 2 kg/natt. Men kanske vore värt ett försök att blanda lite alfa och lusern? För jag gillar inte att ge såhär mycket kraftfoder egentligen..
Nu blev det väl lite fel i alla fall?
För att hålla hästen varm vid 20 plusgrader tar det betydligt mindre energi än att hålla hästen i samma temperatur vid -2 grader.
Alltså drar hästen mer energi för att hålla värmen (och inte frysa) när det blir kallare. Och vill man då att hästen ska ha ett överskott energi (och lägga på hullet/behålla hullet) får man ju antingen ge mer energi eller göra av med mindre energi. Eller bägge delar.
I vårt fall valde vi att dels fodra mer men också - viktigast då det inte går i mer mat i hästen - se till att det går åt mindre energi att "elda för kråkorna".
Det handlar inte om att hästen fryser eller inte, det handlar om hur mycket det går åt för att hästen inte ska frysa.
Vet inte hur viktigt det är eftersom att jag aldrig provat och vet inte heller resultatet av att ha analyserat grovfoder. Sen har det funkat bra de andra åren utan analys och jag har helt enkelt fodrat så mycket som det har behövts. Ingen av hästarna har fallit ur sådär på vårkanten som en del hästar gör, även hästar som har analyserat och "uträknat".