Sv: Täcke på svårfödd häst?
Har ett arabsto som är precis lika jävlig att hålla i hull varje vinter som din valack verkar vara.
Då du inte vet värdena på höet, men ger fri tillgång, så gissningsvis skulle värdena vid analys visa sig vara rätt dåliga i framför allt protein men även energi.
Jag tycker inte att du ska vara rädd för att erbjuda hästen tillräckligt med kraftfoder, eftersom det är din enda möjlighet att få upp honom i hull. Du får fodra utifrån HÄSTENS behov helt enkelt. Havre eller olja (beroende på vad du kan lura i hästen) samt Hippo Alfa eller Krafft pluss grön är alternativ jag använt med goda resultat tidigare vintrar. Skulle lägga på 0,5-1 kg Hippo alfa eller krafft pluss grön med lika mycket havre uppdelat på 3 måltider / dygn, alternativt 2 större givor 2 ggr / dygn tills hästen börjar visa sig i adekvat skick. Räkna med minst en månads matande innan du ser resultat, och räkna med att behöva hålla honom på en hög kraftfodergiva hela vintern igenom.
Lusern är väldigt skonsamt för magen då det räknas som proteinrikt grovfoder, men om hästen ratar det - välj ett mer koncentrerat pelletsfoder. Är hästen riktigt svår att få i mängder med kraftfoder kan Krafft protein vara ett alternativ då man behöver ge 2/3 mindre giva än vanligt kraftfoder (normalpellets, havre) för samma proteinmängd. Kostnadseffektiv är den kanske inte, men proteineffektiv - ja! Min häst ratar också lusern, och under de få perioder det gått att truga i henne det har det ändå tagit stopp vid ca 1 kg/dag, och jobbet att få i henne maten har varit betydligt större än resultatet
Täcke - javisst! Ingen energi går åt till att hålla värmen - allt går till att sätta hull
Vid denna väderlek har jag ett 100 gram fodrat täcke, vilket brukar räcka till att hålla värmen och framför allt vätan borta så länge det inte börjar bli tvåsiffriga minusgrader. Känn efter under täcket när du tar in hästen - håller den värmen så räcker det troligen, är den kall så prova någonting tjockare. Öronen är också ett bra ställe att känna om hästen är frusen på. Är det kallt i stallet kan säkert samma täcke användas dygnet runt, hästen har en komfortzon kring 20 graders skillnad.
Vad jag förstår ju mer jag läser av dina inlägg så verkar det som att du är rädd för att ge kraftfoder.
Var inte det. Har du bättre hö nästa år så kanske hästen klarar sig bättre då. Min arab drar en kvot på minst 8 för att hålla hullet, och funkar inte utan kraftfoder - ju sämre hö ju fler kilo. Nu diar iofs junior fortfarande, men med ett hösilage med kvot 11+ och fri tillgång, samt 2 kg hippo alfa + 1 kg havre / dag så är hullet på gränsen. Hippo Alfa är jag också väldigt nöjd med, och viktigast av allt - hästen äter!