Täcke på nyfödda föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jarrah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 10 953
Sv: Täcke på nyfödda föl?

*lånar knapp*

Jag förvånas lite över att det är ett så hett tema när det gäller täcken osv... vart har det sunda förnuftet tagit vägen??

Jag ser det gång på gång både här på Buke o IRL folk går efter trender osv o har egentligen noll koll på läget!

Bara för att nån forskare påstår att hästar inte fryser förrän -30 grader vete tusan!! Mina stampar o vill in vid -15!! Lägger jag däremot på ett täcke är de lugna o nöjda på helt annat sätt...

Hästar fölar naturligt på sommaren eller i alla fall när det är grässesong, inte mitt i vintern. Jag ser det inte mer än rätt att slänga på en fölunge ett täcke kalla dagar så den kan va ute lite mer.

Vad ska det bli för hästar av föl som tvingas stå på box dygnet runt?! Den första tiden är så enormt viktig för hästens exteriör, hållbarhet o hälsa så... inte blir de motionerade i en box! Hellre ston som fölar senare på året så det är varmt o de får i sig färskt gräs eller så får man nog faktiskt inse att det kan vara nyttigt med täcke så småttingarna kan vara ute längre tider!

TACK!! Precis mina tankar också. Täcke på fölet vid utevistelse i kyla/regn ute istället för att stå inne dygnet runt.

I detta fallet OM föl täckas eller ej så har jag svårt att se någon större fara med det, snarare att i OKUNSKAP låta föl stå ute och bli genom kall för att sedan säga att "det behövs aldrig täcke på föl".

Men nu pratar du ju om ytterligheter. Självklart är det inte bra för små föl att ligga och bli kalla o blöta. Man kan t.o.m tänka sig en risk i att oerfarna fölägare tror att täcket skyddar bättre mot fukt och kyla än vad det faktiskt gör och att effekten därmed blir den motsatta. För den största faran är ju när fölet vill lägga sig ned och det är blött och kyligt ute, och det hjälper knappast ett täcke mot som någon annan här skrev.

Nej, i min mening är täcken för föl något som verkligen bara skall användas i extremfall, på sjuka/svaga individer. Friska fölungar mår bäst av att vara utan täcke, och av att få vara ute kortare stunder åt gången när vädret är som ruggigast.

TACK!! Precis mina tankar också. Täcke på fölet vid utevistelse i kyla/regn ute istället för att stå inne dygnet runt.

Ett täcke gör som sagt inte att fölet kan vara ute hela dagen i ruskväder, då risken för nedkylning är som störst när det vill lägga sig ned. Är det kyla och regn mår fölet därför bäst av att gå ut kortare stunder åt gången, och då är täcket inte särskilt nödvändigt. Att låta ett friskt föl stå inne dygnet runt är djurplågeri, enligt mig. Vädret är sällan så dåligt att den inte kan få komma ut åtminstone 10 minuter åt gången.

Detta har jag fått lära mig av gamla veterinärer, Bl.a Barkevalls stuteriveterinär sa alltid det. Det lärde dom också ut på min kurs om ston och avel på Flyinge. Likaså sa man det när jag gick min seminutbildning.
Fölet anpassar sig efter den temperatur och miljö den föds i. Jag vet att stora stuterier här på östkusten föds föl ute ihagen från Mars månad och dom fölen går sedan ute resten av sin föltid.
Jag vet en gång när det var jätte mycket snö i slutet på mars, då togs stoet in annars alltid ute. Där finns det träd att gå in under. Inga av deras föl har dött på grund av kallt väder, en dog i påsen men det är lite med tanke på hur många föl som fötts under åren.
Jag fick ett föl den 3 mars det året var det extremt kallt, massor av snö. I mitt stall är det kallt, det var 23 minus ute och ca 12 minus i stallet. Fölet hade en rejäl päls när hon föddes, hon var ute i 15 minuter åt gången med sin mamma och sprang i snön. sedan gick dom in i halmen. Jag hade aldrig en tanke på att mitt föl skulle ha ett täcke på sig. Hennes mamma har aldrig haft täcke på sig.
Därimot våra avelshingstar som vi rider står med täcke hela vintern, utom gamla Hanassie som är 25 år han får sätta päls!

Jo i detta fall fungerar våra kroppar på samma sätt, darrar för att skapa energi/ värme.

Det är ju som du skriver att de tål kyla, och så får man anpassa längden på utevistelsen. Är de ute en liten stund så klarar de det utmärkt.
Fe flesta normalföl klarar sig, men som någon skrev OM man har ett fruset föl, svagt föl, eller vad det kan vara så får man hjälpa till. Men täcket skall inte vara för att man skall ha hästen ute mer eller längre.

Orkar inte läsa hela tråden... :smirk:

Anledningen till att jag har haft täcke på det av mina föl som fötts i år (två kvar) är att hon föddes i januari, av importmamma (alltså moderlivsimport) som inte satte någon vinterpäls what so ever. Då gick hon ändå utan täcke endast pga att jag ville att fölet skulle vara "förberett"

Fölis fick ha täcke de korta stunder hon var ute i början, aldrig inne. Hon har haft täcke och utevistelsen har gradvis blivit längre och längre, men vädret här har varit rått och fuktigt. Hade det varit torrt och kallt hade jag inte varit så bekymrad.

Det har inte inverkat på hennes päls eller utveckling på något sätt! Hon mår jättebra och njuter nu av solen utan täcke och är ute heldagar!
Vid dåligt väder får fölis o mamma komma in. Vid acceptabelt men inte fint väder får fölis fortfarande täcke.

Jag känner många uppfödare som hållit på länge som lägger täcke på sina föl om de föds tidigt på året, hellre det än att dom blir nedkylda vilket DOM BLIR...
Detta är dock det första jag har täckat men också det första som kommit i januari.

Jag skriver sällan ngt här, men nu måste jag fråga varför det är så många som har täcken på sina nyfödda föl :confused:? Jag har sett bilder och även förfrågningar och tips på lämpliga täcken till små föl.

Jag har då aldrig funnit det nödvändigt och tror mer på att det stör kontakten mellan mor och föl. Ett alldeles nyfött föl huttrar och skakar, men det är en del i att få igång blodcirkulationen och modern brukar slicka och massera sin fölunge över hela kroppen och det inbillar jag mig är en del i att stärka banden dem emellan.
Är mamman lite medtagen och trött brukar jag gnugga dem lite med hö eller halm och dra fram dem till mammans huvud så hon kan slicka dem liggande, men annars låter jag dem vara ifred.

Enda undantaget är ett föl som föddes 5-6 veckor för tidigt och var mkr nedkyld. Henne hade vi en fleecetröja på och varmvattenflaskor runt för att få upp värmen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Resa till Bulgarien
  • Är det fler än jag... (facebook)

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka