Täcke på nyfödda föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jarrah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 10 953
Sv: Täcke på nyfödda föl?

Nu orkar jag inte läsa igenom alla inlägg igen, men är det någon som verkligen skrivit att det är bra att fölen står och fryser utomhus? Frågan är väl mer om dom verkligen fryser utan täcke? Och det måste ju variera väldigt mycket beroende på fölet och var man bor? Eller hur? Som många andra skrivit så har inte jag iheller märkt att mitt föl behöver täcke, och vill hon villa ligger hon gärna på halm.

Det hänger väl ihop med den allmänna täckestrenden som råder bland hästfolk. Igår när det var +10 grader och strålande solsken kunde jag utan ansträngning räkna till minst 10 hästar i grannstallen med DUBBLA täcken!

QUOTE]

Här tror jag att du har svaret.. På hästhantering ahr vi haft långa diskussioner med folk som anser att deras halvblod behöver dubbla täcken på ca 800gr även i plusgrader. Om mamman täckas så känns det säkert konstigt för ägaren att ha otäckat föl.

*kl*

Ganska löjlig diskussion, rätt meningslös.
En del täckar, en del inte.
En del behöver, en del inte.
Rätt eller fel? Vem säger det?

Det måste ju vara upp till ägaren att göra den bedömningen, har inte så mycket med kunskap att göra tycker jag.

Jag anser att det knappast skadar att täcka vid behov.
Värre är när små fölisar är ute i blöta hagar utan täcke och vädret är uselt.

Naturligt - jag kanske, men å andra sidan så har nästan ingen den naturliga hästhållningen rätt igenom, men många HA mark med varierad terräng, bäckar, sluttningar, slätter, skogar osv.

Så man måste ju lära sig att lita på hjärnan och hjärtat och göra det man ser fölis mår BRA av.

Känsla mer än kunskap kanske?

Du och jag har exakt samma hästhållning och mina beter sig precis som dina hästar, dvs är mest inne i ligghallen när det är varmt eller de vill rulla sig. Är det ruskväder står de helst ute med baken mot regn/blåst och den yngste flockmedlemmen framför sig.
Med fri tillgång på mat och stora ytor, med varierad terräng, att röra sig på så de kan hitta rätt plats för olika väder och olika vindar så upplever inte jag att hästar fryser oavsett väder.
Precis så har mina det också! Sund hästhållning :)

Nu regnar det, och de står precis som Jarrah beskrev. Jag tror att hästar mår bäst av att vara just det.
Har en unghäst som är utlånad för meritering. Hon skadade sig illa i boxen och har efter ihoplappande kommit hem för att pusta ut ordentligt. Man var lite orolig för ytterligare en fraktur, varför man gjorde en totalkoll på klinik. Hästen böjdes igenom, ja det var hela paketet. En mer kärnfrisk häst får man visst leta efter. :D
Hon reds in sent pga av min tidsbrist, men ligger inte så långt efter. För hon har en enastående balans efter dagligt bus i kuperad terräng, och har hoppat in sig själv genom att dagligen ta genvägen över stenmurarna och i värsta fall över staketen om hon haft det för tråkigt!
På det lite större träningscenter med inackorderingar och tävlingsästar hon står nu, är hon den enda hästen som inte får fnatt av att komma in när det är mörkt, eller blåser, eller fladdrar förbi något. Hon väntar lugnt på sin tur och lunkar snällt med vem som helst.
Första veckan hon var hemma hade hon täcket på, eftersom efter olyckan blivit väl tunn och vädret var gräsligt. Sedan åkte det av och hon tackade med att rulla sig noggrant ett flertal gånger. Inte fryser hon i alla fall!

Angående att föl behöver täcke om man själv inte kan gå i t-shirt.
Om det gäller ett friskt föl, hade jag inte kunnat ha mina föl på sommarbete. För inte går jag i t-shirt framåt sommarnatten!
Jag vill ha 20 grader för att gå i t-shirt, och inte har hästarna det gott av att ha 20 grader i stallet?

Jag tror att täckning av hästarna har med hur vi själva känner det för vädrets makter och vill våra djur väl.
Samt glömmer att det är ett stäppdjur som mår bäst av att vara i konstant rörelse i sitt sökande efter mat.
mvh

Jag ser det gång på gång både här på Buke o IRL folk går efter trender osv o har egentligen noll koll på läget!

Bara för att nån forskare påstår att hästar inte fryser förrän -30 grader vete tusan!! Mina stampar o vill in vid -15!! Lägger jag däremot på ett täcke är de lugna o nöjda på helt annat sätt...

Vi har ganska bra koll på läget faktist.
Och våra fryser inte vid minus 30..fast det var många år sedan vi hade så kallt.
Vi har ett kallstall där det är exakt samma temperatur ute som inne.
Så är det minus 25 ute så är det samma inne.
Ingen fryser.

Vet att vissa hästägare sagt att dom har fryslortar men inte har vi märkt nåt av det..
Dom får enorma mängder mat ( vaddå foderstat :D ) och bygger massor med päls.
(nackdelen är väl på våren då dom ser ut som hejochhå då dom släpper)

Däremot vid slagregn eller en massa oväder så tar vi in tidigare.
Men ingen fryser för det utan det är mest för man själv tycker att det är bedrövligt ute..:crazy:

Men i denna tråd talade vi om nyfödda föl.
Spelar ingen roll. Ett täcke förhindrar inte lunginflammation om den lille kotten lägger sig i det blöta som det är nu om åren.

Bättre att släppa ungen flera gånger på dagen.
Ungen orkar ju ändå enbart springa runt korta stunder.

Vidare på sommaren då det kan vara uschligt väder så står fölmärrarna under granarna medans ungarna löper runt ute i ösregnet.. Inte fryser dom då inte..

På hösten, vi stallar in någongång sept-okt så har dom en tjock päls som inget regn i världen kommer åt att blöta igenom ändå in på skinnet...

Så tja...täcke på nyfödda föl ser jag som en nödlösning till dom som inte är friska nog att gå upp och dia..men sådana hamnar oftast på klinik och läggs under värmelampa.

AM

*kl*

Naturligt - jag kanske, men å andra sidan så har nästan ingen den naturliga hästhållningen rätt igenom, men många HA mark med varierad terräng, bäckar, sluttningar, slätter, skogar osv.

Så man måste ju lära sig att lita på hjärnan och hjärtat och göra det man ser fölis mår BRA av.
Har man sett hur det går när de små liven har trasslat in sig så är det en stark känsla att inte ha märren täckad. Jag har inte grimma på någon av dem heller.
Är det busväder har små fölisar inget att göra ute i min värld. De står ju ändå bara stilla framför morsan med häcken mot vinden. Då är min känsla att det lilla fölet har det bättre i en välhalmad box.

Vi har som du beskriver, men är bara lottade med 1 bäck. Vanligtvis har de 1,5 ha per häst att befoga över. Med naturliga hinder som stenmurar, stockar (finns gott om efter alla stormar) ja allt utom våtmarker som de ändå inte vill kännas vid.
Och många jag känner har det likadant.
mvh

*kl*

En del täckar, en del inte.
En del behöver, en del inte.
Rätt eller fel? Vem säger det?

Det måste ju vara upp till ägaren att göra den bedömningen, har inte så mycket med kunskap att göra tycker jag.

Jag anser att det knappast skadar att täcka vid behov.
Värre är när små fölisar är ute i blöta hagar utan täcke och vädret är uselt.

Jag tycker inte alls diskussionen är löjlig, utan i högsta grad relevant! Visst, det lär inte gå någon större nöd på de föl som täckas (förutsatt att de inte skadar sig p.g.a. det!), men jag anser att det i majoriteten av fallen handlar om just okunskap i kombination med missriktad välvilja hos dessa hästägare! Buke är ju ett diskussionforum, dessutom med bitvis mycket stor expertis bland diskussionsdeltagarna - och därmed en kunskapskanal för många hästintresserade. I denna tråd har t.ex. flera mycket erfarna uppfödare uttryckt sin syn på föltäcken, vilket säkerligen kan vara till nytta för de som är mindre kunniga.

Huruvida folk har möjlighet att hålla hästar naturligt idag eller inte tycker jag däremot är irrelevant för frågan.

Kunskap ska man ha respekt för, helt klart. :bow:

I detta fallet OM föl täckas eller ej så har jag svårt att se någon större fara med det, snarare att i OKUNSKAP låta föl stå ute och bli genom kall för att sedan säga att "det behövs aldrig täcke på föl".

Sedan detta med fastningsrisken - den finns såklart.

Jag täckar aldrig stoet, mycket sällan fölet.
De föltäcken jag har sitter som ett frimärke och det finns inte mycket att fastna i.
Å andra sidan så pratar vi om riktiga FÖL täcken, inte shetland med kryssgjordar. :crazy:

Jag tycker om att fölen går ute varje dag, i alla väder.

Alla väder är inte fölvänliga och kanske är det mitt "nojjiga mamma hjärta" som täckar på när det är blött och kallt.
Sällan ser man mina unghästar påtäckade på sommaren,
då får dom härja runt och rulla sig i skit hur mycket dom vill.
Å andra sidan så har jag både ligghall, skog och slätt åt dem på sommaren.

Jag har varit med och tagit hand om ett sjukt föl med lunginflammation och blodförgiftning som fick gå ute alldelens för tidigt och alldelens för länge med både kalla nätter och svidknott.

Ägaren handlade med grundtanken på "naturligt" och med okunskap blev det på det här viset.
Efter massor av behandlingar gav hon upp 1 månad gammal med blödande lungor på väg hem från ATG. Det värsta jag varit med om så kanske därför är jag lite extra mån om det liv jag fått till gåva.

Så min ställning till täcke på föl: Ja. Med måtta och med känsla!

Usch så sorgligt att det ska behöva gå så! Folk pratar "naturlig" hästhållning o hästarna utsätts före massa onödigt lidande:devil:

Som jag sa i mitt tidigare inlägg. Vi djurägare måste se våra INDIVIDER inte bara trender o så! Vissa lägen kan man behöva yttre hjälp som täcke nån har tom nämt värmelampa osv.

Allt är inte enkelt o vi vill ju inte att det är som i naturen. Bara starka överlever o en kall o blöt sommar o hård vinter dör många:crazy: vi djurägare ser nog till på alla vis att våra skyddslingar inte möter det ödet. Vi ger dem mat, stall, täcken om det behövs o sist men inte minst veterinärvård! Vore vi helt "naturliga" skulle inga veterinärer behövas... djuren skulle få självdö...:crazy:

En liten tanke bara...

Tycker fortfarande att det är intressant att man säger att hästar (föl eller vuxna) skall darra sig varma. Gör vi själva det? Inte jag ialla fall.

Och när ska folk förstå att hästar och människor inte är tillverkade på samma sätt????

Man kan INTE dra paralleler direkt till sig själv.

Som Görel sa, tjuvbetäckning och stoet kom inte förrän i februari och då visste ingen vad som hänt i November.

Lånar egen knapp.

Jag undrar hur många av de riktigt erfarna uppfödarna, som har täcken på sina föl ! Nu pratar vi om de som hållit på i 30 tal år. Ingen skulle jag gissa på. Iallafall om inte om fölen är friska.

Lånar egen knapp.

Jag undrar hur många av de riktigt erfarna uppfödarna, som har täcken på sina föl ! Nu pratar vi om de som hållit på i 30 tal år. Ingen skulle jag gissa på. Iallafall om inte om fölen är friska.

Du svarar dig själv;) De föl som är friska behöver inte täcken men de som är sjuka, tidigt födda (i dräktigheten) osv kan behöva täcke. O nej, alla äger inte ett föltäcke men många fölisar har fått ylletröjor o dylikt på sig när de varit krassliga så nåt nytt påhitt är det inte mer än att det idag går att KÖPA just föltäcken...

Ett föl ska aldrig vara ute så länge att det finns risk till att det kan börja frysa. Ett nyfött föl aom fötts inomhus, ska vistas inom hus de första 10 dagarna mesta delen.
Inget täcke i världen kan hindra fölet från att få lunginflammation när den ligger ned på kalla marken på våren.
Föds fölet ute har studier visat att det klarar mer kyla utevistelse än ett föl som föds inne!
Ta ut fölet 15 minuter/gång sedan ökar man sakta på utevistelsen, men jag skulle aldrig drömma om att låta min föl ligga ned ute första veckan, det spelar ingen roll hurvida det är i Februari eller Maj.
Att använda täcke på ett föl skulle jag aldrig göra, skaderisken är för stor, aldrig heller använder jag täcke på mina avelsston då fölet kan fastna även i stoets täcke.
Vi har täcke på våra hingstar som rids och tävlas inget annat. Vi täcker även ponnyer/hästar som är tvättade för tävling eller utställning.
Täcka föl gör dom som tror att man gör fölet en tjänst, genom att låta det första veckan vistas ute mycket, ett föl behöver lugn o ro och vila. Behöver stoet gå ut, ta ut det och longera det istället. Stoet behöver också lugn och ro i sin box med det nya fölet.

Vilkan studie hittar du belägg i ? Detta med att de tål kyla mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hästfolk med psykisk ohälsa
Tillbaka