Täcke på nyfödda föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jarrah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 10 953
Sv: Täcke på nyfödda föl?

Det här var den roligaste tråden på Buke, jag skrattar högt.....
Ja kan du tänka dig små kalvar i jogging dress :).

Det är min uppfattning också att fölet måste vara sjukt om jag ser det bära täcke.
Jag skulle aldrig köpa ett föl som är uppvuxet med täcke, ett föl eller unghäst som inte klarar av temperaturen utan att bära täcke är för klen för att klara av att leva ett friskt och sunt liv.

Det vore kul att fråga de gamla uppfödarna som fött upp 100 tals föl om dom saknade täcke att köpa till sina föl!
Vem är så korkad så dom tror att man saknar Empati om man låter sina unghästar och föl stå ute i vintern utan täcke.
Har ni täcke på era avelsston också?
Tänk när fölet klättrar på sin mamma och får in benet i täckes gjorden och det går av, då slipper fölet frysa mer! Eller två små söta föl som busar och fastnar i varandras gjordar. Hemska tanke,
eller ni som har täcken kanske endast har fölen ensamma. Stackars lilla föl som inte kan känna sin mammas mule när den söker trygghet!
Jag skulle förra vintern behövt stövlar till mina för det var så lerigt, det våre väl mer befogat med tanke på all mugg o skit dom kan få!

Det vore kul att fråga de gamla uppfödarna som fött upp 100 tals föl om dom saknade täcke att köpa till sina föl!

Exakt! Det glömde jag att skriva. De skulle skratta sig fördärvade...:rofl:

Mina unghästar är också ute i ur och skur, men de har skog att vara i och en ligghall full med halm som de mest utnyttjar en stund på fm när de sover och det är långt ifrån varje dag. Jag har sällan sett någon av dem huttra el misstänkt att de skulle frysa.

Jag har dock aldrig använt täcken på föl, men å andra sidan har dom fötts på sommaren. Nu har jag gått över från arab till shettis o dessa skulle jag inte ens komma på tanken att sätta täcke på.

Eftersom de flesta av våra föl föds tidigt och våren i Skåne kan vara både snöstorm och ösregn sätter vi täcke på våra föl.Hellre ett täcke på än ett föl med lunginflammation.Dock tas täcket alltid av inomhus och utevistelsen varar max 30 minuter,så fölet inte lägger sig.Är vädret bra får de givetvis gå ut utan täcke.Att jämföra med kalvar är inte riktigt rätt.Dessa föds antingen ute i kall lösdrift och är ute hela tiden eller på stall och går då inte ut överhuvudtaget.Skulle man släppa ut en kalv som fötts inne när det år dåligt väder blir den garanterat sjuk.

Jag skriver sällan ngt här, men nu måste jag fråga varför det är så många som har täcken på sina nyfödda föl :confused:? Jag har sett bilder och även förfrågningar och tips på lämpliga täcken till små föl.

Jag har då aldrig funnit det nödvändigt och tror mer på att det stör kontakten mellan mor och föl. Ett alldeles nyfött föl huttrar och skakar, men det är en del i att få igång blodcirkulationen och modern brukar slicka och massera sin fölunge över hela kroppen och det inbillar jag mig är en del i att stärka banden dem emellan.
Är mamman lite medtagen och trött brukar jag gnugga dem lite med hö eller halm och dra fram dem till mammans huvud så hon kan slicka dem liggande, men annars låter jag dem vara ifred.

Enda undantaget är ett föl som föddes 5-6 veckor för tidigt och var mkr nedkyld. Henne hade vi en fleecetröja på och varmvattenflaskor runt för att få upp värmen.
Får man föl i Jan-Feb så varför inte ha ett täcke då det regnar och blåser. Vad är det för fel med det? Vi har inte täcken på våra. Men om folk vill ha det så låt dom ha det då. Stör ju knappast inte dig.

Senast ändrad:

Nej, det stör inte mig. Jag undrade av vilken anledning folk sätter täcke på nyfödda föl eftersom jag själv tror att det stör kontakten mellan mor och föl och jag menar mest på de bilder där man ser att fölet är precis nyfött och fortfarande inte torrt, alltså inte ens har hunnit resa sig för första gången.
De gånger jag har fått föl tidigt är de inte ute så länge att ett täcke har kännts nödvändigt. De är ute och springer tills de är trötta och sedan går de in till en nymockad och rejält strödd box och inget täcke behövs.
Alla gör som de vill med sina hästar, men frågan är väl fri??

Om fölet är ute max 30 minuter som du skriver, så är det i rörelse mest hela tiden och så länge de inte ligger på kalla backen så är risken för lunginflammation näst intill obefintlig.
Jämförelsen med kalvar var mest ironisk, men vem vet, om några år kanske det är en vanlig syn det också. För som jag skrev tidigare, för 10 år sedan var det inte många som hade sett ett föl med täcke heller.
Men alla gör som de själva vill och jag är bara nyfiken.

Jag har mina unghästar och dräktiga ston på lösdrift med tillgång till bra ligghall. I samma byggnad finns två enskilda boxar (med tjock fast halmbädd) där det alltså är i princip samma temperatur ute som inne. En tid före, under och efter fölning ser jag till att stona får gå i egen mindre hage dagtid och står på box med kameraövervakning nattetid.

Personligen vill jag helst ha föl i april vilket kan innebära mycket varierande väderlek. Är det kallt i byggnaden och jag ser på fölet att det "huttrar" för att försöka hålla värmen så får den täcke på. Fölet ska inte behöva använda alla energi till att hålla värmen utan till att växa. Väl sittande täcke vid behov under de två första veckorna verkar inte något av de föl som jag provat det på mått dåligt av.

Det är en helt annan sak att ha dem täckta från ung ålder och sen "aldrig" låta dem gå utan... Trådens fråga gäller nyfödda föl. Naturligtvis måste fölet torka ordentligt och kontakten mellan mor och föl upprättas. Det är kanske under första-andra dygnet som fölen hos mig ev. får täcke på, som sagt beroende på väderlek. Inget av mina ston har någonsin reagerat över att fölet haft täcke.

Var och en gör saker efter sin egen erfarenhet, möjligheter och förutsättningar.

Senast ändrad av en moderator:

Ni hade förmodligen sett samma beteende även utan täcke...
Det är ett ganska nytt fenomen detta med täcken på föl och det har ökat i år.

En fundering till varför täcket just ökat på senare tiden kan helt enkelt vara för att vi har faktiskt haft, inte kallare, men fuktigare och regnigare dagar. Men jag försvarar det inte det höga antalet täckesanvändare då ävan jag tror att det till stor del har blivit något som man bara sätter på för att.
Eller så kanske många använder för mycket täcke av just okunskap, man vill sin hästs bästa men det kanske inte alltid blir rätt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att det är som du säger och sedan är det ju inte många nyfödda föl som går ute i regn och rusk de första veckorna. De är ute en stund och sedan går de in igen och då ser jag inte behovet av täcke.
Det som jag ställde mig frågande till från början är ju precis nyfödda föl som ligger i halm och de har inte ens rest sig och än mindre varit ute i regnet.

KL
Min sambo och hans familj har stuteri och här föds ca 100 föl i år. Inte en enda har haft täcke på sig under de ca 50 år de fött upp hästar och det har gått bra,ingen har frusit ihjäl vad jag vet,eller fått lunginflammation pga att de ej varit täckade :D

Jag tror att det är som du säger och sedan är det ju inte många nyfödda föl som går ute i regn och rusk de första veckorna. De är ute en stund och sedan går de in igen och då ser jag inte behovet av täcke.
Det som jag ställde mig frågande till från början är ju precis nyfödda föl som ligger i halm och de har inte ens rest sig och än mindre varit ute i regnet.

Undrar var du sett nyfödda föl med täcke på:confused:

KL

Jag är snarare faschinerad av vilken fantastisk päls de små har. Värmer helt otroligt och är avstötande mot både väta och insekter alldeles av naturen. Jag vill gärna ha fölen i april och då kan det ju vara lite knepigt väder. Några fysande föl har jag aldrig haft men däremot ett sto som kan huttra som bara den när det är busväder ute..... Hon är inte uppväxt här i Sverige och sätter urdålig vinterpäls, men hennes föl har fluffig ullkappa från första dagen! :)

*kl*
Jag är förstagångs avlare, men har ändå den tron på att fölet behöver en naturlig uppväxt. Sen finns det ju undantag med sjuka och svaga föl, men det är en annan historia. Enligt mig så använder man täcken på hästar när man "ändrat på deras normala funktioner", tex klippt häst, svettig häst i kyligt väder osv.
Tror som många andra i tråden att det mer gör "skada" (blir mer känsligt i framtiden) än nytta med täcke på ett friskt föl.

Jag ser inte heller vitsen.
Tidig födsel=korta stunder ute.
Jag äger 2 täcken som i princip används om någon har blivit sjuk och är blöt.
Har mina pållar på lösdrift men de får alltid föla på stall och bo inne tills det är dags att gå ut på bete.
Unghästarna täckas inte heller. Jag gillar unghästar med päls! Som den athena satte in bild på på sin Hip Hopåring. Så tycker jag en frisk unghäst ser ut! Lurvig! :D

Var ligger då mina hästar nattetid?
Nere i backen eller om det blåser lite och regnar, i "parken" där det är glest med träd, hasselbuskar och enbuskar.
Är det förfärligt väder går de in i sin stora, härliga lösdrift med massor av halm och rullar sig för att fixa till pälsen. Sedan går de ut igen och ställer sig i läväggen, eller kanske med rumpan inne i lösdriften.
Men helst ute.
Inne i lösdriften är de för att pinka :mad: och på sommaren! När det är varmt ute hänger de inne, och när det är kallt ute, är de ute.
De har alltid fri tillgång på bra grovfoder och är runda, pigga och glada pållar.
mvh

Jag tiihör då en av de som köper föltäcke..därmed inte sagt att det kommer att användas. Men mitt sto vägrar vara inne med föl...tråkigt men sant. Sist så sprang hon ner fölet flera ggr o brydde sig inte det minsta om att fölet trillade, hon skulle bara ut! Väl ute var hon en underbar mamma. Hon är beräknad nu den 13 och om vädret är dåligt och hon är lika desperat över att få gå ut får jag nog täcka den lilla...

Täcka med gott samvete.
Kom för 2 år sedan till djursjukhuset i Helsingborg med ett föl. Jag tyckte det var mycket pinsamt. Hade satt på ett av hundens täcken... Fölet nedkylt och medtaget.
Fick mycket beröm från personalen då min lille var täckad. Flickan sa " Där du inte själv kan gå i T-shirt skall fölen täckas". Rätt eller fel, vem kan döma?

Täckade båda mina föl i år. 5 minusgader i stallet och fölen är små... Fullblod.
Gick med täcken i drygt en vecka tills de såg pigga ut trots kylan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka