Täcke på nyfödda föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jarrah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 10 953
Sv: Täcke på nyfödda föl?

Jag behöver nog inte oroa mig för att det ska bli för kallt, fölet är beräknat till 8 juni. Och om det regnar massor får de gå in helt enkelt. Är fölet friskt så ser jag absolut ingen anledning till att täcka. Hästar är ju faktiskt anpassade för att vara ute, klart dagens hästar inte är tåliga som vildhästarna förr i tiden, men de tål mer än vad många tror (och de lider inte av kallt/lite dåligt väder)...

Knapplån!
Någon ny trend är det nog inte...själv hade jag ett sto som fick stå inne 3 dygn innan fölning för det var sådant busväder ute.Snöstorm. -99
Efter stormen så fölade hon. O när fölet var 1 dygn gammalt så skulle de släppas ut en kort stund (var tanken). Vi fick sen inte tag på stoet som tänkte"i h-vete att jag går in igen". Det var blött o kallt ute. Vi var 5 stycken som försökte med allt i flera timmar för att få in henne. Gick inte. Vi försökte tom bära in fölet i hopp om att hon skulle följa med, icke.
Så då tog jag våran minishettis vintertäcke o satte på fölisen som inte orkade stå längre. Vi lade ut massor av halm också.
Först morgonen därpå fick vi ta in henne.
Är övertygad om att fölis hade fått lunginflammation o ev dött om vi inte täckat den.
MEN med det inte sagt att jag täckar annars. Har faktiskt inte hänt förr eller senare.

Det var ju inte direkt ett normalfall, så då hade jag säkert också gjort ngt liknande.

KL

Jag vet en fölunge som föddes i oktober. Hon föddes med rejäl päls. Som jag har föstått det så anpassas fölungens päls efter mammans.

Jag begriper inte hur man VÅGAR täcka föl, så lätt att de trasslar in sig. eller ännu värre om mamman trasslar in sig i fölets täcke.

Jag ser inte heller vitsen.
Tidig födsel=korta stunder ute.
Jag äger 2 täcken som i princip används om någon har blivit sjuk och är blöt.
Har mina pållar på lösdrift men de får alltid föla på stall och bo inne tills det är dags att gå ut på bete.
Unghästarna täckas inte heller. Jag gillar unghästar med päls! Som den athena satte in bild på på sin Hip Hopåring. Så tycker jag en frisk unghäst ser ut! Lurvig! :D

Var ligger då mina hästar nattetid?
Nere i backen eller om det blåser lite och regnar, i "parken" där det är glest med träd, hasselbuskar och enbuskar.
Är det förfärligt väder går de in i sin stora, härliga lösdrift med massor av halm och rullar sig för att fixa till pälsen. Sedan går de ut igen och ställer sig i läväggen, eller kanske med rumpan inne i lösdriften.
Men helst ute.
Inne i lösdriften är de för att pinka :mad: och på sommaren! När det är varmt ute hänger de inne, och när det är kallt ute, är de ute.
De har alltid fri tillgång på bra grovfoder och är runda, pigga och glada pållar.
mvh

Sund hästhållning :bow:
Jag har många gånger fått frågan om vad jag har för ras på mina hårbollar som går ute på lösdrift med fri tillgång på ensilage. När jag sagt att det är halvblod med ren fullblodsmamma så har de tittat på mig som om jag är dum i huvudet :eek:
Mina har alltid varit runda i hullet med lång och tät päls, de klarar sig utmärkt ute.
Jag fick föl för 3 dagar sen. Stoet fölade inne på box under övervakning (självklart) och fick vara inne tills fölet var en dag. Sen har de båda fått vara ute i liten hage som består till hälften av ligghallen med tjock halmbädd och till hälften av hage. Stoet står gärna inne i hallen och leder in den lilla när hon tycker det är dags att vila. Annars vill den lilla helst vara ute och fara runt.
Nattetid står de inne på box.
Ska kanske tillägga att vi haft strålande sol och nära 15 grader sedan fölis föddes...

På 4 år har ingen av mina hästar haft minsta antydan till förkylning eller annan sjukdom. Däremot fina i hull och päls och starka, smidiga och välbalanserade kroppar.
Jag skulle aldrig täcka mina föl, ser det som en onödig skaderisk. Hellre inne på stall och flera korta stunder ute.

1åring e, Chess u, fullblod

Hihi..så där lurvig har min Figaro åring också varit hela vintern. Längre päls än isisen.

Jag ser inte heller vitsen.
Tidig födsel=korta stunder ute.
Jag äger 2 täcken som i princip används om någon har blivit sjuk och är blöt.
Har mina pållar på lösdrift men de får alltid föla på stall och bo inne tills det är dags att gå ut på bete.
Unghästarna täckas inte heller. Jag gillar unghästar med päls! Som den athena satte in bild på på sin Hip Hopåring. Så tycker jag en frisk unghäst ser ut! Lurvig! :D

Var ligger då mina hästar nattetid?
Nere i backen eller om det blåser lite och regnar, i "parken" där det är glest med träd, hasselbuskar och enbuskar.
Är det förfärligt väder går de in i sin stora, härliga lösdrift med massor av halm och rullar sig för att fixa till pälsen. Sedan går de ut igen och ställer sig i läväggen, eller kanske med rumpan inne i lösdriften.
Men helst ute.
Inne i lösdriften är de för att pinka :mad: och på sommaren! När det är varmt ute hänger de inne, och när det är kallt ute, är de ute.
De har alltid fri tillgång på bra grovfoder och är runda, pigga och glada pållar.
mvh

Du och jag har exakt samma hästhållning och mina beter sig precis som dina hästar, dvs är mest inne i ligghallen när det är varmt eller de vill rulla sig. Är det ruskväder står de helst ute med baken mot regn/blåst och den yngste flockmedlemmen framför sig.
Med fri tillgång på mat och stora ytor, med varierad terräng, att röra sig på så de kan hitta rätt plats för olika väder och olika vindar så upplever inte jag att hästar fryser oavsett väder.

Precis så har mina det också! Sund hästhållning :)

När mitt sto fölat så skakade fölet till och från under dagen. Jag vet att det i början skakar för att få igång blodcirkualtionen mer. Jag skulle prata med vet. iannat ärende och passade på att fråga vad han tyckte. Han tyckte inte heller det lät så smart med täcke. Hellre då en värmefläkt i stallet för att höja tempen i hela utrymmet, och inte direkt mot fölet. Vi följde detta rådet första dagen men nu springer fölisen fritt utan täcke från halv sex på morgonen till halv sex på kvällen i stor hage med ett traktorgarage med halmbädd. Ingen tillstymmelse till att hon skulle frysa. Hon är snart en vecka gammal. Täcke känns onormalt och måste ju göra att de sätter mindre päls äv vad de behöver?

*lånar knapp*

Jag förvånas lite över att det är ett så hett tema när det gäller täcken osv... vart har det sunda förnuftet tagit vägen??

Jag ser det gång på gång både här på Buke o IRL folk går efter trender osv o har egentligen noll koll på läget!

Bara för att nån forskare påstår att hästar inte fryser förrän -30 grader vete tusan!! Mina stampar o vill in vid -15!! Lägger jag däremot på ett täcke är de lugna o nöjda på helt annat sätt...

Hästar fölar naturligt på sommaren eller i alla fall när det är grässesong, inte mitt i vintern. Jag ser det inte mer än rätt att slänga på en fölunge ett täcke kalla dagar så den kan va ute lite mer.

Vad ska det bli för hästar av föl som tvingas stå på box dygnet runt?! Den första tiden är så enormt viktig för hästens exteriör, hållbarhet o hälsa så... inte blir de motionerade i en box! Hellre ston som fölar senare på året så det är varmt o de får i sig färskt gräs eller så får man nog faktiskt inse att det kan vara nyttigt med täcke så småttingarna kan vara ute längre tider!

Jag håller med dig att hästar ska vara ute så mycket som möjligt. Dom är inte gjorda för att vara inomhus!

Själv bor jag i skåne och vi har just nu gräs som börjat växa i hagarna och myggor som börjar surra. Det är rena våryran på vår gård iaf. Jag känner inget behov av att täcka våra pållar, varken vuxna som föl. Det är klart att det skiljer sig mot hur det är norrut. Är det normalt med 15- ute och vinter vid denna tiden, så kanske man ska planera in fölning till senare på året, för att slippa täckning.

Sen har jag också lärt mig på senare tid att det skiftar väldigt mycket från häst till häst vilka temperaturer som de börjar frysa.. Skillnad mellan finlämmade, finhudade, klippta hästar och shettisar med rejäl kalufs. Har alltid fått höra av hästfolk att man inte ska oroa sig, man SER när en häst fryser. Nu har jag sett det! För några veckor sen så hade vi runt nollan och det snöade. Min ena pålle som gick med täcke då (brukar täcka henne i kombinationen kallt och blött) och när vi kom hem från jobbet så stod hon och frös. Hon skakade och var lycklig att få komma in. Andra dagar med många minusgrader och torrt, antingen barmark eller snö, går det finfint utan täcke.

Jag tycker att folket här som skrivit om sin utedrift verkar vara väldigt bra på att ta hand om sina hästar på ett naturligt sätt!
Oj, vad långt det här blev.. jaja. Men jag håller med dig Svanhild, när man inte inte är säker på sina kunskaper är det lätt att halka med i trender. Jag vet då jag inte varit hästägare så länge. Det gäller att följa förnuftet och lyssna på människor som man tycker ha en vettig strategi..

*lånar knapp*

Jag förvånas lite över att det är ett så hett tema när det gäller täcken osv... vart har det sunda förnuftet tagit vägen??

Jag ser det gång på gång både här på Buke o IRL folk går efter trender osv o har egentligen noll koll på läget!

Bara för att nån forskare påstår att hästar inte fryser förrän -30 grader vete tusan!! Mina stampar o vill in vid -15!! Lägger jag däremot på ett täcke är de lugna o nöjda på helt annat sätt...

Hästar fölar naturligt på sommaren eller i alla fall när det är grässesong, inte mitt i vintern. Jag ser det inte mer än rätt att slänga på en fölunge ett täcke kalla dagar så den kan va ute lite mer.

Vad ska det bli för hästar av föl som tvingas stå på box dygnet runt?! Den första tiden är så enormt viktig för hästens exteriör, hållbarhet o hälsa så... inte blir de motionerade i en box! Hellre ston som fölar senare på året så det är varmt o de får i sig färskt gräs eller så får man nog faktiskt inse att det kan vara nyttigt med täcke så småttingarna kan vara ute längre tider!

:bow::bow::bow:

Mycket bra. Jag förstår inte att folk inte verkar inse att hästar är individer - precis som människor.
Någon frågade ironiskt ovan om folk har avelsston täckade också?
Ja - om de behöver det.
Jag har ett fullblodssto som har päls som en siameskatt och får hon inte ha täcke på vintern så fryser hon och får väldigt ont i ryggen.
Har jag täcke på henne? Självklart.
Vissa fullblod sätter ordentlig vinterpäls, andra inte. De är ändå avlade för ökenklimat.
De flesta håller nog både unghästar och avelsston utan täcken om det går. Men har man en känslig individ gör man väl vad som krävs för att den ska må bra?
Vi bor ändå i Norden.

Jag tycker det är lite intressant att man säger att hästen skakar för att värma sig och de då inte behöver täcke. Antar att den människan inte heller tar på sig en tröja när man fryser/ skakar för att få värme.
JAg själv tar på mig och tar också på mina hästar ett täcke när det behövs. (enligt min åsikt då alltså)
Visst kan man diskutera täcke till föl. Man kanske tex har planerat sin fölning "lite" för tidigt.
Men om det nu är så att det är kyligt så kanske man skall hjälpa fölet att hålla värmen. Varför i hela fridens nanmn skulle den pälsansättningen påverkas av ett par dagar med täcke? Det är väl inte det detta handlar om. Att ha täcke hela tiden? Utan bar när det behövs. Jag har lagt massa pengar på att få en fölunge och tänker inte hårdnackat stå och titta på om den fryser och säga att detta får du klara själv...Verkar ju inte klokt.
Sedan en sund inställning till marknadskrafterna, som vill sälja, är aldrig fel!

Ett föl ska aldrig vara ute så länge att det finns risk till att det kan börja frysa. Ett nyfött föl aom fötts inomhus, ska vistas inom hus de första 10 dagarna mesta delen.
Inget täcke i världen kan hindra fölet från att få lunginflammation när den ligger ned på kalla marken på våren.
Föds fölet ute har studier visat att det klarar mer kyla utevistelse än ett föl som föds inne!
Ta ut fölet 15 minuter/gång sedan ökar man sakta på utevistelsen, men jag skulle aldrig drömma om att låta min föl ligga ned ute första veckan, det spelar ingen roll hurvida det är i Februari eller Maj.
Att använda täcke på ett föl skulle jag aldrig göra, skaderisken är för stor, aldrig heller använder jag täcke på mina avelsston då fölet kan fastna även i stoets täcke.
Vi har täcke på våra hingstar som rids och tävlas inget annat. Vi täcker även ponnyer/hästar som är tvättade för tävling eller utställning.
Täcka föl gör dom som tror att man gör fölet en tjänst, genom att låta det första veckan vistas ute mycket, ett föl behöver lugn o ro och vila. Behöver stoet gå ut, ta ut det och longera det istället. Stoet behöver också lugn och ro i sin box med det nya fölet.

angående: Ta ut fölet 15 minuter/gång sedan ökar man sakta på utevistelsen, men jag skulle aldrig drömma om att låta min föl ligga ned ute första veckan, det spelar ingen roll hurvida det är i Februari eller Maj.

Mitt sto var inne med sitt nyfödda föl i tre dagar tror jag att det blev. Försökte ta ut henne den sista dagen men hon hade så himla bråttom tillbaka. När vi släppte ut dem i hagen så såg de så lyckliga ut. Både mamma och föl sträckte på benen. Vi hade inte haft en chans att försöka gånga in dem igen, innan kvällningen. Det gick inte. Jag had eläst här om att de skulle ligga efter 15-20 och vila och att det var bäst att ta in dem efter den tiden ute. De var ute och galopperade till och från i över 2 timmar innan fölet la sig ner och vila. De fick vara ute till sex-tiden då det var strålande vårväder och över 10 grader. Jag hade noga koll hela tiden och såg aldrig fölet frysa. Fick möjligheten att känna på henne några gånger under dagen och hon var alltid varm, ja tom svettig ibland. Så de där 15 minuterna hade varit väldigt svåra att hålla..
Jag tyckte det gick så bra och de såg så harmoniska ut båda två så att de fick vara ute hela dagarna efter det.

angående:Täcka föl gör dom som tror att man gör fölet en tjänst, genom att låta det första veckan vistas ute mycket, ett föl behöver lugn o ro och vila. Behöver stoet gå ut, ta ut det och longera det istället. Stoet behöver också lugn och ro i sin box med det nya fölet.

Inne boxen, innan hon kom ut första gången så var mamman helt förtvivlad. Hon fick ingen ro och fölet kutade runt som en racerhäst, bockade, skuttade sparkade bakut. Hade väldigt mycket energi. Nu när hon fått springa av sig ute om dagarna är det mycket mer lugn och ro i boxen på kvällarna. Jag tror inte att varken stoet eller fölet hade fått det lugnare i sin box istället för att få vara ute..

Så sensmoralen är väl att allt är individuellt.

Det hänger väl ihop med den allmänna täckestrenden som råder bland hästfolk. Igår när det var +10 grader och strålande solsken kunde jag utan ansträngning räkna till minst 10 hästar i grannstallen med DUBBLA täcken!

Själv fick jag ett tidigt föl förra året (moderlivsimport Spanien). Hon föddes i slutet av januari - mitt under köldknäppen som var då. Stallet höll väl runt ett par plusgrader natten hon föddes, men det var inga problem. Hon föddes med rejäl föl-/vinterpäls. Mamman hade inte heller varit täckad under hösten. Under de första veckorna låg dagstemperaturen mellan 5-10 minusgrader, och då fick de vara ute kortare stunder åt gången för att fölisen inte skulle hinna lägga sig ned i snön och bli kall. Därefter ökade jag på utevistelsen successivt, och såg till att det alltid fanns torr halm i hagen där hon kunde ligga. Vid nederbörd fick de komma in i stallet emellanåt och torka upp. Hon har hela tiden varit väldigt robust, och jag inbillar mig att det till viss del har med hennes tidiga födsel att göra. Och något föltäcke hade jag aldrig en tanke på att skaffa! Skulle kunna tänka mig att betäcka om tidigt igen, då jag såg många fördelar med det, bl.a. att hon var väl utvecklad när det var dax för sommarbete.

Föds fölet ute har studier visat att det klarar mer kyla utevistelse än ett föl som föds inne!

Ja, det verkar ju så. Mitt föl föddes visserligen inne, men i en temperatur bara strax ovanför 0:an. Min veterinär sa att den temperatur de föds i, den temperaturen klarar de. Men visst får de inte ligga ned och bli blöta/kalla för det.

Med fri tillgång på mat och stora ytor, med varierad terräng, att röra sig på så de kan hitta rätt plats för olika väder och olika vindar så upplever inte jag att hästar fryser oavsett väder.

Instämmer! Två av mina hästar (f.ö. halvblod, den ena med trakehnerpappa) har varit riktiga friluftsdjur, som under flera års tid i princip gått ute för jämnan året om, otäckade. Självklart i en hage med kuperad terräng och naturliga vindskydd - och med fri tillgång till grovfoder. Har det varit riktigt skitväder med ihållande regn/blötsnö eller snålblåst så har de stått inne på natten. De har under denna utegångsperiod varit kärnfriska! Hade jag bara mer mark skulle jag gärna fixa en riktig lösdrift, anledningen till att de numera kommer in nattetid är helt enkelt att jag behöver minska slitaget i hagen.

Senast ändrad:

Självfallet skall fölet inte vara ute så det fryser. Jag har också dem ute tex medan jag mockar alltså en liten stund. Så jag håller med dig. Tycker fortfarande att det är intressant att man säger att hästar (föl eller vuxna) skall darra sig varma. Gör vi själva det? Inte jag ialla fall.

Jag tycker det är så många duktiga människor här som har alla lösningar bara för att det funkar på just deras häst. Man måste alltid titta på individen och de egna förutsättningarna. Så om min fölunge skulle frysa inne så skulle jag väl lösa det med ett täcke. Så får jag väl titta till den då. Lunginflammation är också en skaderisk. Sedan när den itne fryser. tar jag av täcket. (har dock inget än:))

Jag har täcke ute vid regn och rusk vid kallgradigt för säkerhets skull men täckad jämt skulle jag inte ha så länge det inte behövs. Anser att hästen är ett utedjur och behöver vara ute, så att låta hästarna stå inne på box 23 timmar anser inte jag humant. De första dagarna var de bara ute korta stunder pga vädret. Naturligtvis ska fölet vara utan täcke vid oregniga dagar. Sen har jag halmat upp en yta i hagen som fölet väljer att sova på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka