Täcke på nyfödda föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jarrah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 10 953

Jarrah

Trådstartare
Jag skriver sällan ngt här, men nu måste jag fråga varför det är så många som har täcken på sina nyfödda föl :confused:? Jag har sett bilder och även förfrågningar och tips på lämpliga täcken till små föl.

Jag har då aldrig funnit det nödvändigt och tror mer på att det stör kontakten mellan mor och föl. Ett alldeles nyfött föl huttrar och skakar, men det är en del i att få igång blodcirkulationen och modern brukar slicka och massera sin fölunge över hela kroppen och det inbillar jag mig är en del i att stärka banden dem emellan.
Är mamman lite medtagen och trött brukar jag gnugga dem lite med hö eller halm och dra fram dem till mammans huvud så hon kan slicka dem liggande, men annars låter jag dem vara ifred.

Enda undantaget är ett föl som föddes 5-6 veckor för tidigt och var mkr nedkyld. Henne hade vi en fleecetröja på och varmvattenflaskor runt för att få upp värmen.

Senast ändrad:
Sv: Täcke på nyfödda föl?

Vi köpte ett täcke mest utifall att, eftersom fölet var beräknat såpass tidigt (15 mars).

Han föddes på natten och mamma häst pysslade precis som man ska med honom och slickade och masserade. På nästa dags eftermiddag när vi varit hemma ca 5 h och sedan kom tillbaka låg han ner och var matt, kändes sval, inte alls sådär pigg som vi upplevt tidigare. Det var 0gradigt i stallet och flera minus ute. Så vi satte på täcket vi köpt och efter en stund så piggnade han till och började äta igen och han fick då ha täcket över natten och nästa dag provade vi att ta av det och sedan dess har han inte haft det på sig. Men uppenbarligen behövde han lite extra värme första dygnet innan han ätit upp sig lite till.

Ett friskt föl behöver inte ett täcke på sig enligt mig. Men visst finns det undantag där vi alla, djur som människor, behöver lite extra värme.

Jag har ett par bekanta som har köpt täcken till sina föl att ha ute bara för att de tycker att hästar ska ha täcken på sig utomhus. Det gillar jag inte! Jag tror att man stör utvecklingen av fölets egna päls.

Jag har haft föl som fötts i 23 minus grader och skulle aldrig komma på iden att ha täcke på vare sig stoet eller fölet! Jag tror att man gör fölet en otjänst genom att sätta på täcke! Klart det finns föltäcken, någon vill ju tjäna pengar på det!
Mina föl får alltid gå ut väldigt korta stunder, jag skulle aldrig låta mitt föl att ligga ned ute första veckan på våren oavsett väder, ett föl får lätt lunginflammation, men täcke nej aldrig så länge fölet inte är ett klent och sjukt föl!
Vi har våra unghästar ute året om i alla väder dygnet runt, ibland skakar dom så tänderna skallrar, men då får dom äta sig varma, aldrig har jag tänkt att lägga på ett täcke.

Hästen har en nedre smärtgräns när det gäller kyla det är -38 grader, när man nått den temperaturen måste dom ha mer mat!

Hästen har en nedre smärtgräns när det gäller kyla det är -38 grader, när man nått den temperaturen måste dom ha mer mat!
Fast den gränsen är utan nederbörd. Regnar eller snöar det ligger gränsen på -8 grader. Läste en artikel medans jag väntade på Åby-kliniken bara häromdagen.

Ni hade förmodligen sett samma beteende även utan täcke...
Det är ett ganska nytt fenomen detta med täcken på föl och det har ökat i år.

Ett friskt föl behöver inte ett täcke på sig enligt mig. Men visst finns det undantag där vi alla, djur som människor, behöver lite extra värme.

Så tror jag också och inte är alla föl jag sett på bild här med täcke på, sjuka.

Undantag finns, där jag kan tycka att det är nödvändigt, men nu verkar det ha blivit en "fluga".

Vi har samma tanke om detta med uppfödning. Mina får inte heller vara ute och ligga ner första tiden, men i boxen ska det ju förhoppningsvis vara både rent och torrt och där behöver inte friska föl ha täcke.

Senast ändrad:

om vädret fortsätter vara piss så komme rjag faktiskt köpa ett täcke till våran blivande bebbe då våra går på lösdrift och får föla i lösdriften men e de total stolm å flera minus så känns de inte så snällt. men har man box dom förlar så det ej drar så borde det ej vara problem men jag vågar ej riskera att den fryser.

Jag tycker det är ok med täcke på nyfödda föl som behöver extra värme i början av sina liv. Tidigt födda föl kan behöva täcke på när det är kallt både ute o inne.

KL.

Det är större risk att den kommer att frysa om du vänjer den vid täcke eftersom den inte kommer att sätta den päls den egentlgen skulle satt utan täcket. Mao ord så kommer den att vara känsligare när du väl slutar med täcke.

Ytterligare en aspekt att inte ha täcke är att dem kan trassla in sig i tecket.

Jag tycker det är ok med täcke på nyfödda föl som behöver extra värme i början av sina liv. Tidigt födda föl kan behöva täcke på när det är kallt både ute o inne.

Vad avgör om det behövs extra värme? Jag tror att de är anpassade till klimatet de föds till, men sedan kan man skydda dem mot kall och blöt mark den första tiden.
För tidigt födda kan vara OK, men jag ser att skaderisken är större än nyttan med täcke. Vi har haft tidigt födda men fullgångna föl och de har aldrig haft täcke och inte heller visat tendenser till att frysa.
Jag tror inte att någon ens hört talas om täcke till föl för 10 år sedan.
Jag är mest nyfiken på varför många väljer att täcka sina små för det är som sagt ett ganska nytt påfund.

Vad avgör om det behövs extra värme? Jag tror att de är anpassade till klimatet de föds till, men sedan kan man skydda dem mot kall och blöt mark den första tiden.
För tidigt födda kan vara OK, men jag ser att skaderisken är större än nyttan med täcke. Vi har haft tidigt födda men fullgångna föl och de har aldrig haft täcke och inte heller visat tendenser till att frysa.
Jag tror inte att någon ens hört talas om täcke till föl för 10 år sedan.
Jag är mest nyfiken på varför många väljer att täcka sina små för det är som sagt ett ganska nytt påfund.
Det är väl antagligen samma fenomen som att det numera finns mössor, joggingkläder,skor, stövlar och kjolar tex. till hundar. :confused:

Jag skulle inte komma på idéen att lägga på mina föl täcken, som nån skrev så föds de så gott som alltid med päls efter tempratur.

Sen får man ju se till att hålla sto och föl inomhus vid dåligt väder, jag tänker enbart släppa ut korta stunder den första tiden, om det är uppehåll, när de är ute längre stunder kommer jag halma i hagen.

Men om man skulle få ett prematurt eller ett sjukt föl så tycker jag en fleecetröja eller dyl var en bra idé, täckena täcker väl inte magen? Så då måste ju en tröja vara en bättre idé.

Jag hade förut ett halvblods sto som var enormt frusen, henne hade förra ägaren täckat sen hon var ca 1 år, det är ju inte säkert att det var anledningen till att hon var frusen men jag vill inbilla mig det, hon fick heller aldrig nån riktigt vinterpäls, man märkte knappt skillnad mellan vinter och sommar päls.
Mitt ena fullblod får ingen björnpäls men den är märkbart tätare på vinterhalvåret.

Så jag tror det är bättre att de får härdas redan tidigt. Sen ska man inte gå till överdrift och sonika låta de gå ute i alla väder som föl bara för att heller.

Jag tror inte någon blivit stark av att stå ute och frysa och den som gör så med sina levande varelser saknar empati!!!!!!!!!!!

Senast ändrad:

Det är väl antagligen samma fenomen som att det numera finns mössor, joggingkläder,skor, stövlar och kjolar tex. till hundar. :confused:

Håller helt med.
Sett också bilder här och var på föl med täcken och då direkt tänkt:
Vad är det för stora fel på den??

Prematura föl kan behöva lite mer hjälp med värmelampor, fårskinn och värmedynor.
Men det är ju en helt annan sak.

Jag tror trenden "djur med kläder eftersom jag själv fryser" i kombination med oerfarna uppfödare gör att pengar rullar, reklamen gör dessa beroende och genom infot så sägs det att man måste ha täcken på föl..
Vidare har du en annan kategori som helt enkelt tycker att täcken till föl är söta. Gärna rosa eller ljusblå.

Föl blir inte längre föl, utan skyltdockor eller barbiedockor.
Även här är det kategorin oerfarna som håller på.

Vi har då aldrig behövt pyssla med sånt.
Ungar som ligger på gränsen värmer vi själva med att lägga dom på skinn och värma med massage och vår egen kropp.
Hos en sådan är man dygnet runt.
Att klä en unge och sedan lämna den utan tillsyn är ingen vidare bra idé.

AM

När jag ser föl med täcken tror jag instinktivt att de är sjuka...

På 12 föl har vi aldrig haft täcke på ett enda och de har klarat sig utmärkt. Föds fölen tidigt på året får man passa på dem och ha dem ute i korta stunder, när de vill lägga sig ner får de gå in och vila.

Jag tror att det är ren okunskap att en del tror att föl mår bättre av att ha täcke på sig. Det är ju knappast de vana uppfödarna med många års erfarenheter som sätter täcken på fölen. Tycker det finns en tydlig tendens inom hela hästbranschen att de som vet mindre är mer benägna att hoppa på varenda ny trend. Det verkar saknas referensramar att kunna bedöma om något är vettigt eller inte. Sen tycker självklart täckestillverkarna att det är perfekt att kunna sälja täcken i fölstorlek.

När jag ser föl med täcken tror jag instinktivt att de är sjuka...

Ja precis min tanke också.
Att ett nyfött föl huttrar är inte för att den fryser utan för att blodcirkulationen är på väg att komma igång. Mamman hjälper till att sätta fart på den lilla genom att nafsa/pilla fölungen på rumpan o ryggen ner på benen. Hur ska hon kunna det om ungen är inpackad i bävernylon?
Man ska inte störa naturens funktioner.

Vad är nästa steg? Joggingdressar för kalvar? Kalvar måste ju frysa lika mkt som föl och de föds ju verkligen året om, även mitt i vintern. Jag skulle vilja se den annonsen i ATL:rofl:. (Lite ironisk...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Resa till Bulgarien
  • Är det fler än jag... (facebook)

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka