Täcka "nu"/ klippa senare?

Angel

Trådstartare
Förra året så började jag täcka hästen ganska tidigt och då höll han sig tillräckligt tunnhårig så att han aldrig behövde klippas men vet inte hur jag ska göra i år. :confused:
Han har inte börjat sätta vinterpäls än (det har dock hagkompisen) så ska han hålla sig tunnhårig så måste han börja ha täcke ganska snart.
Alternativet är att han får gå "naken" lite längre och klipps och täcks senare när björnpälsen blivit för tjock.
Hästarna ska hem från betet på torsdag (1/9) och stallas in senare när vädret blir sämre. Han står i kallstall men om det inte är kallare än -25° så håller det sig över 0° inne i stallet.
Det lär bli lite hårdare träning den här vintern än förra så det lutar år att klippa men jag vet inte vad som blir bäst..... / Angel

Sv: Täcka "nu"/ klippa senare?

Min har redan satt päls, så jag började täcka idag med regntäcke. Kommer få helklippa henne om några veckor i alla fall sedan. Klipp du, det lär du ju ändå få göra senare...

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka