Tack gode gud!!!

skjona

Trådstartare
Idag råkade hästarna och jag ut för det värsta som någonsin hänt oss under alla år som hästägare.När jag skulle ta in dem blev de skrämda av den kraftiga vinden och en av dem slet sej ifrån oss och stack helt enkelt.
Det har ju hänt förut att de kommit lösa så jag tog det ganska lugnt.
De vill ju in istallet och brukar komma tillbaka efter en liten repa runt stallbacken.Men nu kom de inte.
Tog med lite kraft i en hink och en ficklampa och promenerade efter dem och ropade på dem,men inte ett svar.
Mannen och barnen tog bilen och körde runt lite och letade.Efter en liten stund kom de tillbaka och skrek att märren satt fast i en färist!!
Det är vanligt här på Öland att sätta färister för korna.
Snabbt ringde vi grannen, som är kobonde och hur otroligt det än låter förstod stoet att vi försökte hjälpa henne och hon låg bara helt stilla.Gnäggade bara lite svagt och jag trodde mitt hjärta skulle brista.Trodde aldrig vi skulle få henne levande därifrån!!
Men gode gud hon lever och hon verkar bara ha fått en liten sträckning i låret!!!Jag älskar verkligen min granne som är så super och alltid ställer upp!

Sv: Tack gode gud!!!

Skönt att det gick så pass bra trots allt. :crazy: Jag skenade över en färist en gång när jag körde men det var som tur var på vintern så vi fastnade inte, men rädd var jag!

Borde inte hästar akta sej för färister?De är väl klokare än kor och kor försöker ju aldrig gå över.

Skönt att det gick vägen!

Jag har lite svårt för färister. Vi har inte så många här (inga där jag rider) men jag har alltid undrat hur man ska kunna rida när de smäller upp såna. Det finns en väg där det är hagar på båda sidor, och då har man valt att låta korna gå fritt emellan hagarna, med påföljden att det finns färister i början o slutet av vägen. O de som har häst i området kommer ju därmed ingenstans. Och om man har rollator eller rullstol borde det ju också vara kinkigt. (men visst, då är det givetvis kinkigt med grindar också...)

Så brukar de se ut här också.Fast den hon fastnade i var av ganska slitet trä,ett hemmabygge tror jag och det var väldigt brett mellanrum så hon for ner med hela ena benet ända upp till juvret!

Bönderna här brukar sätta små grindar vid sidan av färisterna så de kan driva djuren mellan hagarna,de kan man använda om man vill rida förbi.

Javisst,det var ju liksom det som var orsaken till att de kom loss.
Men efter de första sekundernas övergående rädsla var det mer lite allmän busglädje över att de lyckades smita.Märren har ju sett färisten flera gånger och borde veta att man inte kan gå över-hon som är så klok!Det är det som förvånar mej,tror mera att det är hennes "stålmannen attityd",hon tror hon klarar allt och är osårbar.

ok.. min pålle har varit förvånande lugn vid de två gånger han råkat ut för lite allvarligare olyckor.. han har gått ner i ett kärr och även trampat ner sig i en gammal mockalucka.. Båda gångerna har han liksom fattat. "ok, jag kommer inte härifrån själv lika bra att ta det lugnt" de är kloka djur.. ;)

Dem tänker väl inte riktigt så lågt när det blir rädda..då är det ju överlevnads instinkten de går på direkt..

Men ååh vad glad jag är att det gick bra :) :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 073
Senast: Ceta
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 142
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 930
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 437
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka