Sv: Ta valpar på sin hund - tänkt på konsekvenserna?
Jag instämmer delvis med dig, Alexandra_W, men jag tror snarare att köpare är mer kvalitétsmedvetna i kristider. Tacka priskartellen för det.
Den uppfödare, etablerad eller ej, som satsar på riktigt bra avelsdjur får köpare. Självklart kan "namnet" på en känd uppfödare spela roll, men eftersom de flesta bara köper hund en eller kanske två gånger i sitt liv, så är det nog snarare så att de som verkligen vill ha en bra hund gör ordentlig research.
Om man nu får veta att alla hundar kostar ungefär samma oavsett meriter så finns det anledning att ta reda på vilka meriter föräldrarna hra. Vet man ingenting om hundar, så vet man iaf att "champion" betyder något bra, och är båda föräldrarna det, ja, varför skall man då välja en valp ur en kull där bara en förälder är champion eller tom ingen?
Är man dessutom noga med att båda föräldrarna har A och B-höfter, ja då väljer man bort kenneln där man inte röntgat föräldrardjuren eller där det finns C.
Slutligen så tror jag att en hel del handlar om social kompetens hos uppfödaren. Jag ringde en uppfödare en gång som (ärligt förvisso), deklarerade att alla hennes hundar hade DAMP de första två åren, samtidigt som hon sög på sin cigarett och blåste ut; "jadu, såna är de. Du får komma hit och titta på DAMP-hundarna, jag kan inte säga något om tiken eller hanen, det är upp till dig att bedöma."
Nu har jag ingen familjemedlem, nära anhörig, vän eller granne som har DAMP, men jag tog illa upp av uppfödarens nonchalanta attityd. Möjligt att denne har Sveriges bästa hundar, men jag var totalt ointresserad. jag uppskattar inte uttrycket DAMP, tänk om jag haft ett barn med den (fd) diagnosen? Eller tänk om jag hade DAMP själv? Jag tycker också att man som uppfödare borde kunna berätta något personligt om åtminstone tiken, det är trots allt hon som är noggrannt (hoppas jag) utvald för att reproducera valpar? Som valpköpare vill jag känna att uppfödaren är kunnig och seriös, intresserad av mig som potentiell köpare och framför allt att han/hon brinner för sin avel.
Med detta menar jag inte att uppfödarna skall bilhandlarsälja per telefon, men får man veta att vaplköparen bor 30-40 mil ifrån en, så kan ett gediget samtal vara A och O ifall den intresserade vill göra sig besväret att köra dessa mil för att titta på en valp.
Nu när vi också lever i multimediatiden så handlar det säkerligen också en hel del om hur uppdaterad hemsidan är. Ett skräckexempel jag sett är en uppfödare som på rasklubbens hemsida annonserar att de har väntad kull, med hänvisning till kennels hemsida. Hemsidan uppdaterades senast 2005.
Slutligen tror jag att denna kris är välgörande för hundaveln. De seriösa uppfödarna som värnar om sin ras, bryr sig om sina valpköpare och bjuder på det lilla extra (som tex bonussystem om man röntgar eller meriterar sin hund etc.) och visar i ord och handling att det är ett levande väsen de säljer kommer att ha köpare.
De andra behöver inte göra sig besvär. Och det är faktiskt lika bra.