Ta valpar på sin hund - tänkt på konsekvenserna?

Terja

Trådstartare
Hur många av er är det som redan innan parningen har sett till att ha köpare på sina valpar?

Vet några som tagit valpar på sin hund (renrasig) som sedan har fått svårt att bli av med dom. Alla valpar är kvar hemma bl.a. p.g.a. att nya ägaren blivit arbetslös och inte hade råd med hund. Påverkar konjukturen valpköparna mycket i nuläget? Har ni märkt av det ni som har valpar på gång eller redan fått valpar?

Sv: Ta valpar på sin hund - tänkt på konsekvenserna?

Nu har jag ingen egen kennel, men jag har bott periodvis på kennel i flera år. Där har det alltid funnits i alla fall en drös intresserade personer innan varje parning.
Den kull som jag har valp från fanns aldrig ens ute som parningsnotis eller "födda valpar-notis" på rasklubbens hemsida. Det fanns en hel del intresserade och samtliga valpar var tingade när de bara var någon vecka gamla.

I senaste kullen har det dock blivit så att det är valpar kvar. Det har berott på att nästan alla valpköpare ville ha tikar - och det föddes 4-5 hanar och EN tik.

Vad jag vet så har ingen hund i kenneln kommit tillbaka eller blivit osåld pga pengabrist.

Jag har inte märkt något av konjukturen. Jag har 10 valpar här hemma och alla är sålda. Och hade kunnat sälja 5-6 stycken till om det bara funnits valpar :)
När de föddes var 9 tingade.

Jag har en Dp valp kvar, en liten kille, har fått många förfrågningar men från ytters märkligt folk som inte kan hund alls... :(
Han är leveransklar sedan länge, men får stanna tills den rätta dyker upp!:laugh:

Har en Dp tik som löper nu, men är lite smått tveksam om jag ska para henne elelr inte, trots att jag själv vill spara avkomma från den kombinationen..
Svårt att bestämma sig..

Men, jhar fått extremt mycke förfrågningar på fralla valpar, men tiken gick tom.. :(

mm.. Andra gången hon går tom också..
Tror inte att det är fel på henne, men har fått låna hane så förbenat kort tid..
Hanhundsägare är knepiga ibland, herregud, man måste ju anpassa sig lite..
Testat två olika och båda ägare, vill håva in cash men inte ha tiken hos sig i några dagar.. *suck* Och inte lätt och veta om det är rätt datum när man ger sig av..

Fan och jag som inte har råd och köpa en egen hane. :(

Intressant fråga det där. Min ena hanne blev lånad för ett litet tag sen och tiken borde vara i vecka 6 till helgen om det tagit, vi tror det men de ska göra UL nästa vecka just in case. Det har ju blivit lågkonjunktur och det verkar ha visat sig rätt mkt på just efterfrågan på raser som fralla & chihuahua som kostar en del och så. Jag hoppas verkligen att uppfödaren hittar hem till alla, skulle nån bli över finns det en plats här. Tur i oturen att chi föder små kullar ;)

Sv: Ta valpar på sin hund - tänkt på konsekvenserna Ö ¶ © ¤ …

*Kl*

Jag tror att de etablerade uppfödarna har betydligt mindre problem av konjunkturen/krisen än de som inte är har kennel/etc, utan tar en enstaka kull på sin tik. Även om det är rasrena, registreringsberättigade valpar som uppfyller både SKKs och rasklubbens villkor för avel.

T ex som min herre. Renras, reggad, föräldrarna uppfyller SKKs krav, samt rasklubbens avelskrav. Men de var svårsålda som sjutton, milt sagt. Tackar ju jag för, då kunde jag lägga vantarna på en 6-månadersvalp (jag kan inte ha 'liten valp', kan inte vara hemma tillräckligt länge). Men mindre kul för ägaren, som stod med osålda valpar som bara blev äldre och äldre. Man kan se en ganska tragisk annonshistorik med stadigt dalande pris.

Dvs, 'hobbyavlare' även om det är seriös dito, har det nog betydligt besvärligare än etablerade uppfödare som ju oftst har en kölista som heter duga. Men att föda upp en kull som privatperson för att tjäna en hacka lär vara hyfsat kört. Och inte bara för att de hundarna oftast är mindre meriterade än en kennelhund (behöver ju däremot inte vara sämre hundar för det, men jag tror folk är mer petiga - vilket är BRA - med vad de får för pengarna, att så långt det går maximera chansen för att investeringen går hem), utan även för konjunkturen.

Jag instämmer delvis med dig, Alexandra_W, men jag tror snarare att köpare är mer kvalitétsmedvetna i kristider. Tacka priskartellen för det.

Den uppfödare, etablerad eller ej, som satsar på riktigt bra avelsdjur får köpare. Självklart kan "namnet" på en känd uppfödare spela roll, men eftersom de flesta bara köper hund en eller kanske två gånger i sitt liv, så är det nog snarare så att de som verkligen vill ha en bra hund gör ordentlig research.

Om man nu får veta att alla hundar kostar ungefär samma oavsett meriter så finns det anledning att ta reda på vilka meriter föräldrarna hra. Vet man ingenting om hundar, så vet man iaf att "champion" betyder något bra, och är båda föräldrarna det, ja, varför skall man då välja en valp ur en kull där bara en förälder är champion eller tom ingen?

Är man dessutom noga med att båda föräldrarna har A och B-höfter, ja då väljer man bort kenneln där man inte röntgat föräldrardjuren eller där det finns C.

Slutligen så tror jag att en hel del handlar om social kompetens hos uppfödaren. Jag ringde en uppfödare en gång som (ärligt förvisso), deklarerade att alla hennes hundar hade DAMP de första två åren, samtidigt som hon sög på sin cigarett och blåste ut; "jadu, såna är de. Du får komma hit och titta på DAMP-hundarna, jag kan inte säga något om tiken eller hanen, det är upp till dig att bedöma."

Nu har jag ingen familjemedlem, nära anhörig, vän eller granne som har DAMP, men jag tog illa upp av uppfödarens nonchalanta attityd. Möjligt att denne har Sveriges bästa hundar, men jag var totalt ointresserad. jag uppskattar inte uttrycket DAMP, tänk om jag haft ett barn med den (fd) diagnosen? Eller tänk om jag hade DAMP själv? Jag tycker också att man som uppfödare borde kunna berätta något personligt om åtminstone tiken, det är trots allt hon som är noggrannt (hoppas jag) utvald för att reproducera valpar? Som valpköpare vill jag känna att uppfödaren är kunnig och seriös, intresserad av mig som potentiell köpare och framför allt att han/hon brinner för sin avel.

Med detta menar jag inte att uppfödarna skall bilhandlarsälja per telefon, men får man veta att vaplköparen bor 30-40 mil ifrån en, så kan ett gediget samtal vara A och O ifall den intresserade vill göra sig besväret att köra dessa mil för att titta på en valp.

Nu när vi också lever i multimediatiden så handlar det säkerligen också en hel del om hur uppdaterad hemsidan är. Ett skräckexempel jag sett är en uppfödare som på rasklubbens hemsida annonserar att de har väntad kull, med hänvisning till kennels hemsida. Hemsidan uppdaterades senast 2005. :crazy:

Slutligen tror jag att denna kris är välgörande för hundaveln. De seriösa uppfödarna som värnar om sin ras, bryr sig om sina valpköpare och bjuder på det lilla extra (som tex bonussystem om man röntgar eller meriterar sin hund etc.) och visar i ord och handling att det är ett levande väsen de säljer kommer att ha köpare.

De andra behöver inte göra sig besvär. Och det är faktiskt lika bra.

Senast ändrad:

Jag har inte märkt något av konjukturen. Jag har 10 valpar här hemma och alla är sålda. Och hade kunnat sälja 5-6 stycken till om det bara funnits valpar :)
När de föddes var 9 tingade.

Jätteroligt! :bow:

För din del tror jag det beror på att du är du. :love:

Kan man sin ras, brinner för att den skall vara sund i både kropp och själ och dessutom bjuder på sig själv och visar generositet så tror jag att det ryktet sprider sig.

Jo, det var det där med mer 'kvalitetsmedvetna' jag for efter när jag menade att man i större grad i kristider, om man ska lägga ut 10 - 15 000 kr, försöker garantera så långt det går att investeringen går vägen. Just som du säger att t ex välja championföräldrar. Inte att folk inte gör det annars, men just som du säger även de som inte kan så mycket har iaf koll på att sådana där champinjoner det är bra ;) Allt för att minska risken att sitta där med något för 15 000 kr som 'är sönder'. Naturligtvis vill ingen oavsett tider, sitta där och förlora en älskad familjemedlen för den 'är sönder', men jag tror det i högre grad ses till den ekonomiska investeringen. Och att det kännssom en säkrare investering att lägga 15 K på en med meriterade, undersökta föräldrar, än att 10 K på en med förvisso sunda, trevliga föräldrar men som inte är champions/meriterade etc. Trots att man i inköpsögonblicket sparar 5 K där.

Hmm, undrar om antalet försäkrade valpar ökar i kristider? ;)

Jag skulle varit lika intresserad av min herre oavsett om kristid eller ej dock, bara för förtydligande.

Men de raser jag "kan" har inte så stora prisskillnader. De kostar alla mellan 10000 - 12000 och det kan man ju leva med. En skillnad på en tusenlapp eller två i inköp spelar inte på hundens förhoppningsvis minst 10-åriga liv någon roll.

De senaste årens högkonjunktur har dessutom drivit upp priserna på ett osunt sätt, anser jag. Många lever mer eller mindre på sin uppfödning och om pengarna är det viktiga så är det lättare att kompromissa med kvalitéten.

Om vinsten är bonus och man föder upp för sin stora passion för att bevara och förbättra sin ras, så har man råd att vara kräsen även när det gäller valpköpare.
Tjänar man ingenting alls och kanske dessutom går med en liten förlust eftersom man så noggrannt sökt rätt hane, tagit alla prover som finns etc, så kanske man ändå i hjärtat tänker; "andra har dyra båtar som hobby som inte genererar en krona, jag har mina hundar!"

Normalt kostar en hobby pengar, att ha hund eller häst tex. :)

Hur många av er är det som redan innan parningen har sett till att ha köpare på sina valpar?

Vet några som tagit valpar på sin hund (renrasig) som sedan har fått svårt att bli av med dom. Alla valpar är kvar hemma bl.a. p.g.a. att nya ägaren blivit arbetslös och inte hade råd med hund. Påverkar konjukturen valpköparna mycket i nuläget? Har ni märkt av det ni som har valpar på gång eller redan fått valpar?

Jag har ofta fler intresserade än vad det föds valpar, så jag har inga problem på den fronten.

Innan varje parning tänker jag noga över om jag har tid, ork, energi och möjligheter att ta hand om ev. osålda valpar på obestämd framtid. Har jag det, så parar jag och anser jag att jag inte har det, så parar jag inte.

Man ska enligt min åsikt aldrig ta för givet att alla valpar blir sålda helt enkelt, man ska alltid räkna med att det blir en eller flera valpar kvar. Fler borde tänka så!!

Oftast så kommer osålda valpar som en chock och då först inser ägaren att denne inte egentligen har vare sig tid, ork, energi, möjlighet, i vissa fall ekonomi och lust att ha ett antal extrahundar som ska fostras och aktiveras.

Just nu har det precis vänt på min ras. Nu ringer det ett par i veckan, trots att inte någon av tikarna är parade än. Visserligen kommer en del att falla bort innan valparna föds men det känns inte som något stort problem.

Tror mycket beror på vad det är för ras, hur många andra som parat osv.

mm.. Andra gången hon går tom också..
Tror inte att det är fel på henne, men har fått låna hane så förbenat kort tid..
:(

Och i min värld är det så att det är tiken som åker till hanen - ALLTID. Det är också en rekommendation av SKK just för att tiken ibland kan bli för revirhävdande och tom vägra släppa till på hemmaplan. Varför inte låta tiken stanna hos hanen ett tag i så fall?

Men de raser jag "kan" har inte så stora prisskillnader. De kostar alla mellan 10000 - 12000 och det kan man ju leva med. En skillnad på en tusenlapp eller två i inköp spelar inte på hundens förhoppningsvis minst 10-åriga liv någon roll.

Jag tänkte mer på att de, av annonssidor att dömma, som föder upp enstaka kull, renras dock, brukar lägga sig lite under 'kennelpris'. T ex om de kostar 12 - 15 000 kr från kennlar, så lägger Anna Andersson som tog en kull på sin tik, på 10 000 kr.

När jag tänker efter var det samma när pappa köpte sin tik. Det var personens första kull. Tiken var sund och meriterad, och det var pålagt en mycket bra hane. Även bakåt på möderne och fäderne var det bra. Priset låg då på 12 000 kr rent generellt, om jag inte minns helt galet tog hon 10 000 kr. (Numera har hon tagit en kull till, och har kennelnamn. Och kombinationen blev utmärkt, finns både Tjh bevakning, Suck, LP1 och LP2:or, uppflyttat spår osv. )

Just för att hon, även om hon började med fullgott material, var 'ny i gamet' så att säga. Och tycker fenomenet synts generellt i de flesta raser om man kollar på annonser iaf? Så det jag menade med prisskillnad.

Men jag skulle nog inte våga köpa hund, om jag inte hade någons en tidigare, i nuläget om jag hade ett jobb som satt/kunde sitta löst. Inte för pengarna dock, men för att om man blir arbetslös, så man är tvungen att ta de jobb som står till buds (om det finns några), och kan plötsligt hamna i en situation där det blir rent praktiskt helt omöjligt att ha hund, eller än hellre valp. Man kanske hamnar någonstans med 10 h skift och 2 h resa. Sådant tror jag också spelar in.

Ja, jag tror att lite större uppfödare helt enkelt har större möjligheter att inte "få panik" om man råkar bli sittande med ett gäng valpar som börja närma sig tre-fyra månader. Bor man i en trea med gnälliga grannar, småbarn och svenssonliv kan man nog bli svettig jämfört med en som redan har en drös hundar, redan avrundad köksinredning och vana vid att träna/sköta hundar på ett effektivt sätt.

Min senaste uppfödare råkade få två (för rasen) stora kullar när hon hade trott att det skulle bli små, samtidigt som det blev ont om köpare, och alla ville ha tikar. Men som hon sa "Jag har inte direkt annonserat, de får vara kvar - förr eller senare dyker det perfekta hemmet upp". Jag var tydligen en av dem och fick hem en sexmånaders hund. Jag vet inte ens vad standardpriset är för rasen utan skulle ha betalat vad som verkar vara ett genomsnittligt valppris (10 000) men just den valpen jag valde hade skönhetfel som drog ner priset med 2500 kr.

Senast ändrad:

Och i min värld är det så att det är tiken som åker till hanen - ALLTID. Det är också en rekommendation av SKK just för att tiken ibland kan bli för revirhävdande och tom vägra släppa till på hemmaplan. Varför inte låta tiken stanna hos hanen ett tag i så fall?

Tiken har hos avrdera hane, fått stanna ett dygn. Skitkul verkligen. Not.. :(

Jo, och ser man på den som födde upp min lilla skrutt (han jag köpte för 1½ mån sen, som sexmånaders) så jag vet inte om det blev 'panik' när de inte blev sålda, eller hur 'illa' det upplevdes. Men sitta med 6 stora, aktiva valpar som man tänkt skulle vara sålda för länge sen är ju inget ideal, speciellt inte om man har ett 'annat arbete' t ex. En valp kan du kanske ta med ihop med den vuxna hunden till jobbet t ex, men inte fem.

Men de var fortfarande mycket mån om hem, och erbjöd återköp om det inte skulle fungera med min andra hund t ex, men man såg ju på själva prisbilden hur den stadigt dalade ju äldre valparna blev (från 12 000 stadigt ner till 8000 för de som var kvar längst). Samtidigt som de ju kostar hela tiden, valparna som är kvar. Det gör det ju för en uppfödare med, men som du säger, de har nog lättare att sitta kvar och vänta ut det hela. Jag ANTAR att om man redan har säg 4 hundar, så att ha en 5:e och en 6:e är ingen jätteskillnad praktiskt (mer äns om det är för alla, man måste socialträna och ta ut valparna separat ibland etc), och visst det kostar mer men har man kennel har man nog rätt stadigt höga foderräkningar ändå (och rabatt).

Men för någon som haft en hund och sen står med tre, borde både det ekonomiska och det praktiska bli mer kännbart. Och kunna skapa mer 'hjälp, vad gör vi nu?'

Sen är ju jag ganska glad att det blev valpar kvar så länge, av rena egoskäl då ;) Det gav mig en chans köpa valp istället för att ta vuxen omplacering.

Nu vet jag INTE hur uppfödaren av min skrutt hade tänkt, och jag vill INTE ens spekulera i det. Men OM man ser det som ett trevligt sätt att tjäna lite pengar, att ta valpar på sin tik, och sen står med mer än halva kullen osåld (nog inte bara pga 'ej kennel' utan att det blev 1 tik och resten hanar, och tikar går alltid först i rasen, vet inte om det föds mer hanar eller om det är mer efterfrågan på tik, men alltid varit så, tikar är det kö på innan kullen är född i princip, men hanar är inte lika tingade. Upplevt det när jag hjälpt pappa leta valp med, och han ska prompt ha en tik. Finns etablerade uppfödare med just en - två hanar kvar ur stora kullar nu med) så föll ju hela konceptet sas. Och en person som tar en kull på sin tik kan ju vara första steget mot att bli en välrenommerad uppfödare. Samtidigt så kan det ju vara just för att få in lite pengar. Och just det sistnämnda riskerar ju bli en enorm förlustaffär, vilket många fler än innan nog fått märka den hårda vägen ;)

Men ser man det på papper, så ser det ju ut som rena 'drömjobbet'. Ta en valpkull, lägg ner såhär mycket pengar, få ut SÅHÄR mycket pengar. Men allt hänger på att valparna flyger ur boet på dagen de är leveransklara i princip. (Och att man inte räknar in tidsvinsten, eller räknar med någon skatt eller liknande..)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 921
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 350
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?