Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

C

CissiCissi

Hejsan!!
Vi har en tik på 6år blir sju i Maj 2007. Min fråga är är det dumt att ta valpar på henne så sent, alltså hon har inte haft ngn kull tidigare..:crazy:
Dessutom är hannen cirka 5cm högre än henne och kanske sisådär 20kg tyngre, blir valparna för stora??
Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Ja, det är alldeles för sent för hennes första kull. Jag tycker man iallafall ska ta valpar på tiken SENAST 5 års ålder för första kullen.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

varför ens överväga att para hundar med 20kilos skillnad - oavsett ålder på tiken?
Och ja, tycker det är för sent för första kullen.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Missade det! :o

Förhoppningsvis är det ändå samma raser, host. Varav en är undernärd och den andra fet? :angel:
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Tack för svaren!!
Nej de är inte av samma raser vad har det för betydelse?

De har båda mkt fina egenskaper som vore kanonfina att avla på..få en kull och spara en valp efter dem...men jag riskerar inget ville bara veta hurvida det var för sent eller ej då jag inte är insatt..
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Nästan 7 år är alldeles för sent för en första kull. Finns ingen anledning att utsätta sin tik för den risken.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Ok :( Synd Ville bara höra efter lite härinne..jag kommer inte ta några valpar efter era råd, då hennes hälsa är viktigast..
Det känns bara som att hon så gärna vill ha valpar med är skendräktig nu med massor av mjölk och deppar..har haft såna här ricktiga depparperioder, och blir helt kär när hon träffar ricktiga valpar :love:
Men det är inte mkt man kan göra...vet att det finns medecin osv men vill inte proppa i henne massa mediciner osv..
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Hennes kropp säger henne på ett överdrivet sätt att hon borde ha valpar att ta hand om nu men man ska vara försiktig med att se på det som mänskliga känslor, "längtan efter valpar". Besvärliga skendräktigheter är över huvud taget oklokt att avla på eftersom det tenderar att nedärvas till döttrarna och det är ju inte direkt kul för tikarna att gå och vara deppiga och fulla med mjölk efter varje löp... dessutom botar en dräktighet/valpkull INTE skendräktigheten utan problemen återkommer ju till nästa löp och alla därefter. Det du kan göra för henne som verkligen skulle hjälpa henne långsiktigt är att kastrera. Hon slipper löp och skendräktigheter och risken för livmoderinflammation elimineras.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Jag vill tillföra bra egenskaper..vad är det för fel med det?
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

:D samt att de är friska o sunda hundar utan höftproblem etc...
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Jahl--ska överväga det men är det inte lite sent , kan de inte bli deppiga av det?
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Kastrera tiken så slipper ni deppperiordena, och risken för livmorderinflammation.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Ja självklart annars skulle jag ju inte skriva så...:rofl:
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

fast bara för att föräldradjuren är fria är inte det någon garanti för att valparna ska bli fria. hade det varit så enkelt hade vi inte haft några problem med HD och AD längre.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

nej, jag vet. Hur är det med föräldrarna till din tik och hanen då? Är de också röntgade?:rofl:
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Min första tik var 6 år när hon fick sin första kull.
Den var dock inte alls planerad, jag visste inte ens om att hon var dräktig :crazy:
Hon klarade det bra, valparna mådde toppen men det tog hårt på henne :( Hon blev trött och tappade väldigt mycket.
Det är inget jag rekomenderar.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

hoppsansa... dubbelnick?

mina hundars föräldrar är inte röntgade vad jag vet, men jag har aldrig påstått att jag gjorde något bra köp (tiken var visserligen gratis).
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Vet flera tikar som kastrerats vid lite högre ålder p g a jobbiga skendräktigheter resp livmoderinflammation och mått mkt bättre efteråt, då de sluppit skendräktigheterna, och sex år är ju inte gammalt annat än ur valpsyfte, med lite tur har hon halva livet kvar, och tänk så skönt för henne att slippa löp o skendräktighet under de åren :).

Att hanen är så mkt större väger ännu tyngre emot parning tycker jag. Och som någon annan skrev, hon blir inte mindre skendräktig i resten av sitt liv om hon får valpar en gång.

Kastrering är mitt bästa tips! Vet att bl a Lady_ Vip här på Buke kastrerat tikar vid lite högra ålder.

Njut av din hund o kom i håg att hon inte per automatik blir bättre för att hob blir fler :)!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 362
Senast: Laa
·
Övr. Hund Funderar på att skaffa en valp,men har beslutsångest över om det ska vara en tik eller hane,har alltid gillat hanar mest,och hade utan...
Svar
4
· Visningar
1 290
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp