ta ut veterinär?

E

exina

Min häst har under flera veckor varit småhalt bak, men hon har varit ömfotad fram så jag har trott att det har varit det som har varit felet. Nu är ömfotandet borta, men haltandet bak är kvar. Det är alltså en minimal hälta, som knappt syns om man inte verkligen tittar efter den.
I vilket fall så kan jag inte hitta någon rimligt anledning till att hon skulle kunna bli halt, så jag har bestämt att ge henne ett par dagar och sedan kalla på veterinär.
Igår upptäckte jag att hon hade lyckats dra upp ett decimeter-stort sår på bogen upp mot manen, vilket har lätt till att hon ganska kraftigt haltar på vä fram.

Bör jag vänta tills såret läkt och sedan kalla ut veterinär, eller kan jag göra det redan nu?
Hur lätt är det för honom att se vad hältan bak kan bero på, och hon haltar fram också? :confused:

Sv: ta ut veterinär?

Avvakta tills såret är läkt eller hon slutat halta om hon gör det innan. Är svårbedömt tyvärr om du har en annan akut hälta som dessutom är större.

Sen när du ska kolla bak - åk till klinik direkt. Vet på fältet kan inte göra så himla mycket tyvärr, du får bara betala för ett extra besök. Mer långvariga hältor är bättre åka till klinik med direkt där de efter böjprov och rörelsekontroll kan lägga bedövningar och röntga.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
662
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30