Ta reda på härstamning?

Sv: Ta reda på härstamning?

Flugor är inget som kommer av åldern även om de har en tendens att bli fler och fler. Är de flugskimlar så har de ofta flugor redan i ung ålder men de syns ju mer och mer ju vitare skimlen blir.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Väldigt OT :angel:

De skimmlar jag har haft nöjet att följa genom livet har alla flugat sent, lite olika avskimlingssätt mellan mörkt grå/färg till kritvit, men flugorna kom sist.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Jo men jag har ju inte annat än ett namn som är relativt vanligt. Ingen ort ellet ålder, så det går inte att få ut något utav det tyvärr.

Förövrigt har jag lyckats nå personen som skaffade passet. Tyvärr vägrar denne att ge mig någon information om min häst. Inte ens föregående ägare kunde jag få uppgifter om. Det gjorde mig irriterad och fundersam på varför.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Det är kanske denna person som har kastat det gamla passet på hästen och då vill denna person inte att du ska få reda på var i kedjan av hästens ägare som passet försvann.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Har hen en verksamhet? När jag skulle köpa min ponny kontaktade jag förrförra ägaren, som var ponnyns första ägare i Sverige (min ponny är också dansk import). Jag frågade dels om hur de uppfattat ponnyn och vad de använt den till, dels vem de köpt den av och om de visste något om hans bakgrund. Jag fick svar på den första kategorin frågor, men fick inte veta något om säljare och bakgrund.

När jag berättade det för dåvarande ägaren, dvs. den som sålde ponnyn till mig, sa hen att det är vanligt att verksamheter (ridskolor och ridläger) inte vill berätta varifrån de köper sina hästar. Jag förstod det som att det var av konkurrensskäl, men det kan ju också bero på att de köper av folk som inte har helt rent mjöl i påsen. Vet inte om det ligger nåt i det.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Ingen aning faktiskt, har googlat lite på personens namn och även hittat en facebookprofil (När jag försökte få kontakt) men har inte hittat något om någon verksamhet eller så. Känns ju onekligen som om denne person har något att dölja eftersom jag inte ens kunde få svar på vilket land hästen är importerad ifrån. Det enda jag fick till svar var att hon är importerad men utöver det var det locket på.

Mycket frustrerande då lösningen känns så nära ändå. Jag förstår inte riktigt vad hen har att förlora på att berätta vem som ägde hästen före personen i fråga.
Jag menar jag har ju redan köpt hästen och det jag vill ha fram först och främst är ju hennes riktiga ålder.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Jag har forskat lite mer i min hästs bakgrund och fått veta att han såldes till Sverige på Hjallerups hästmarknad i Danmark. Möjligen är det därför importören inte ville (eller kunde) berätta mer. Hästmarknader har ju inte särskilt bra rykte.

I ditt fall låter det ju som om personen du kontaktat har något att dölja. Kanske har hen fifflat med papperen för att "föryngra" hästen?
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Det kan vara så att hon såldes till sverige med helt korrekta papper men inte inregistrerades i svenska registret direkt och när hon väl skulle inregistreras tillkom importavgift plus förseningsavgifter efter 6 månader totalt kanske tusentals kronor och ägaren helt enkelt inte hade råd.
(ett tag var importavgiften 5000 kronor och förseningsavgifterna 2-3-4-5000 kronor.)
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Det kan vara så att hon såldes till sverige med helt korrekta papper men inte inregistrerades i svenska registret direkt och när hon väl skulle inregistreras tillkom importavgift plus förseningsavgifter efter 6 månader totalt kanske tusentals kronor och ägaren helt enkelt inte hade råd.
(ett tag var importavgiften 5000 kronor och förseningsavgifterna 2-3-4-5000 kronor.)

Är detta något specifikt för arab alltså, för på övriga raser har aldrig funnits något sådant inte heller något krav på att de skall registreras i sverige.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Om det är samma häst som danska föreningen tror så är hon såld med korrekta papper till sverige. De skal ha skickats direkt till svenska arabhästföreningen i samband med importen. Men på SAHF känner man inte till någon Nanitt.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Det är så för araber, trots kritik att det ska vara fri handel inom EU. Fn är avgiften 2300 kr från alla länder, och om hästen inte inreggas inom 6 månader tillkommer en förseningsavgift på 2000 kronor. Inreg avgiften är ca 2000 kr så kostnaden tickar snabbt på. Trots allt har dom sänkt avgifterna, när jag importerade min hingst 1991 var importavgiften 5000 kr, vågar inte tänka på vad det är i dagens penningvärde :o
Om man tänker på ovanstående priser förstår man varför det finns en massa araber som har pass från SH med okänd stam.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Om man tänker på ovanstående priser förstår man varför det finns en massa araber som har pass från SH med okänd stam.

OT
För att inte tala om hur mycket det kostar att registrera en svenskfödd arab om man "glömt" att göra det som föl... här pratar vi femsiffriga belopp!!
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Detta är ju en jättespännade tråd! Hur har det gått? Har du fått reda på något mer? :)
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Jag ska göra en blodtypning nästa gång jag ska vaccinera, har inte kommit längre än så just nu. Blir om ca 2 veckor isåfall. Men jag uppdaterar när jag vet mer ;)
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Om någon är nyfiken på hur det gått så har jag haft löpande kontakt med veterinär, men han visste inte riktigt hur vi skulle gå tillväga med blodtypningen. Han har dock lovat att försöka finna råd på det.

Däremot så var jag iväg till en hästtandläkare igår och fick bekräftat att min häst definitivt är äldre än 20år, så då var ju den saken klar i vilket fall. Jävligt surt när jag trodde mig köpa en 16åring. Men det är väl smällar man får ta när man köper en häst med okänd härstamning antar jag. :banghead:
Nåja, det var trots allt mitt första hästköp så jag får ta det för vad det är.

Nu återstår bara att ta reda på om det är denne Nanitt jag har i min ägo.
Fortsättning följer... :angel:
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Tack KickiH! :up:

Jag har nu fått kontakt med ett arabstuteri som känner till stuteriet Nanitt är född på. Dan-Arab hette det och låg i Silkeborg, tyvärr finns det inte kvar längre. Men personen jag fått tag på har vid ett tillfälle haft Nanitt på sin gård och provat henne, det blev dock inget köp. Hon säger att Nanitt var ca 152-153 i mankhöjd, vilket tyvärr inte matchar med min häst :(

Min häst är slutmätt till 145cm, kan de sjunka in och bli mindre med åren?
Hon är nämligen slutmätt år 2007 och skulle isåfall vid mätningen ha varit 18år. När de hade Nanitt på prov ska hon ha varit 8år.

Det föddes även ett annat skimmelsto på samma gård år 1989 vid namn Nanita med regnr 1321, kan det vara ett spår? Kan tyvärr inte finna någon mer info om detta sto.

Åh, jag som kände att det var sååå nära en lösning. Nu känner jag mig lost igen :confused:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 494
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 549
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 424
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp