Ta reda på härstamning?

Sv: Ta reda på härstamning?

Jag tycker inte att hon ser ut som om hon vore född 89 på bilden du lagt upp. När man tittar på tänder så
kan det vara mycket svårt att avgöra hur gammal hästen är.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

stulade en knapp,

TS

tycker def. att hon ser ut som en arab iaf.. *vissel* sot hast..

aprapa frysmarkning sa -kan- det bli harlosa arrbildningar efter det... de har problem med det pa irland bla dar de frysmarkt i sadelstaden och frysmarkningen inte lakt riktigt.

intressant trad forresten :)
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Men visst är hon lik en arab :D
Då kan det alltså vara en frysmärkning då, även om hon bara har ärr.

Hoppas att det går att hitta henne i något register bara.
Någon som vet hur danska arabers regnr ser ut?
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Kollade lite på danska Hestedata. Araben som har numret 5320 är en fuxhingst född 2010!
De flesta danska araber födda 1989 som registrerades som föl har 13 eller 14 som första siffror i reg.nummret. Araber födda 1999 har 30 eller 31.
De som föddes 1996 har 25 eller 26.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Åh tack för hjälpen!
Skulle man kunna läsa ut andra siffor då måntro? Om hon nu ens är dansk dvs.
Tex 4320 skulle man kanske kunna tänka sig att det kan vara?
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Det är definitivt en nolla på slutet i vilket fall, går det att bara söka på de två sista (20) som känns mer säkra?
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Jag hade en vän en gång som var väldigt duktig på detta med araber. Jag tycker frysmärkning är lite läckert och när jag fick se araber som hade det blev jag nyfiken. Minns jag inte alldeles tokigt så har det något att göra med "EAO" = The Egyptian Agricultural Organization och kanske El Zahraa Stud? Alltså från Egypten?

Bara en tanke som slog mig när jag skummade denna tråden. :)
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Attans!
Vad kan det då stå? Jag har lite slut på idéer just nu :(
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Jag gick in på elzahraa-stud.org och hittade denna bild. Märkningen där skiljer sig ju något från min hästs märkning och även de tidigare hästarna i tråden med liknande märkning. Men det är i vilket fall en märkt arab :D

Fekrah%20.JPG
 
Sv: Ta reda på härstamning?

funderar pa om gojset flutit samman vid markningen, kanske vart att kolla 2520?

annars... maila Danska arab forbundet o fraga om de vet hur man ska lasa en messed up markning... *vissel* eller svenska for den delen?
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Det är definitivt en nolla på slutet i vilket fall, går det att bara söka på de två sista (20) som känns mer säkra?

Hittade 4 danska skimmelston med följande nummer
1320 född 1989
1920 född 1992
3520 född 2001
3720 född 2002
 
Sv: Ta reda på härstamning?

KickiH Hm, inget av de årtalen känns riktigt som om de kan stämma.
Tusen tack för att du tar dig tiden. Kan inte komma på så mycket mer faktiskt.
Vet ju inte hur sökregistret ser ut, men om man kollar ston med nolla på slutet? Kan hon ha bytt färg sedan registrering? Vet ju att vissa ljusa hästar föds som svarta eller grå. Eller är det vanligt att de föds som flugskimmlar?

Bewildered Har mailat svenska som vidarebefodrat till någon som skulle vara bekant med olika märkningar. Får se om det ger någon utdelning, hoppas!
 
Sv: Ta reda på härstamning?

ang fargen sa skulle jag tippa pa att hon foddes som fux... ser sa ut fran bilden tycker iaf jag.. haha >.<
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Hon har rödbruna och svarta/grå fläckar (flugspottar?) i pälsen ivf.
Mest rödbruna.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Vid fortsatt googling hittade jag detta

4142431.jpg

The brand pictured is from my purebred Arabian mare (deceased), Montoya DSA. The first symbol indicates that she was purebred. There is a similar symbol for half-Arabians. If you draw a clock face and then draw a small arrow pointing to each number, you'd have the code that the AHA used for branding. The two stacked symbols to the right of the purebred mark indicate her birth year. The top "arrow" is an 8, and the bottom one is a 9 - 1989. The symbols that are underlined are her actual registration number with the Arabian Horse Association.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Ger upp detta för ikväll, men det känns som om jag har fått lite mer kött på benen nu. Ursäkta för alla poster men detta är så spännande :rofl:

Postar två bilder till jag hittade nyss

Här är en till märkt arab
post-1276-1215286392_thumb.jpg


Och ännu en liknande avläsningsmall
wild_horses_and_burros.Par.30936.Image.-1.-1.1.gif
 
Sv: Ta reda på härstamning?

KL
Jättespännande tråd och vilket detektivarbete alla gör! :bow:
Ska bli kul att se svaret, för det känns som att det är sjukt nära nu :)
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Ponera att hon nu skulle vara född 1989 och ha regnr 1320 som du hittade KickiH, finns det då någon mer information om det stoet i det danska registret att gå på?

(Nej jag kunde inte gå och lägga mig än :D)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 494
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 551
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 425
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp