Ta reda på härstamning?

Sv: Ta reda på härstamning?

Tycker helt klart att märkningen stämmer med 89 1320 så där tror jag du hittat din häst. Är tyvärr oftast så att när papperna försvinner så är det oftast när handlare har något att vinna på det lika med kränga iväg en äldre häst som yngre. En yngre häst är nästan alltid värd mer än en äldre så åt det hållet försvinner papperna sällan.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Jag har så svårt att få ihop att hon skulle vara 23 år.


Ser nu att jag rört till det ang när passet var skaffat. Det var inte 2011 utan när hon var 11år enligt passet. Så 2007 är passet inskaffat!
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Spännande!

Lite idéer:

Vad jag förstår har identiteten sökts bland danska araber. Men vi vet också att även egyptiska och amerikanska araber märks/brukade märkas på samma sätt. Det kan dock kännas aningen långsökt att tänka sig att hästen är från Egypten eller USA. Importen därifrån måste vara begränsad. Men - frågan är om det finns andra europeiska länder där araber märks på samma sätt? I så fall kan det ju vara värt att leta där. Så om man började nysta i var i Europa, kanske främst nord- och östeuropa, araber märks på höger sida av halsen på det sätt vi sett bilder på så kan man kanske komma fram till alternativ.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Spännande!

Lite idéer:

Vad jag förstår har identiteten sökts bland danska araber. Men vi vet också att även egyptiska och amerikanska araber märks/brukade märkas på samma sätt. Det kan dock kännas aningen långsökt att tänka sig att hästen är från Egypten eller USA. Importen därifrån måste vara begränsad. Men - frågan är om det finns andra europeiska länder där araber märks på samma sätt? I så fall kan det ju vara värt att leta där. Så om man började nysta i var i Europa, kanske främst nord- och östeuropa, araber märks på höger sida av halsen på det sätt vi sett bilder på så kan man kanske komma fram till alternativ.

Det är ju inte slumpmässigt det söktes på danska araber, hon är ju märkt med ett D sist där ursprunget är märkt vilket betyder dansk.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Har även hittat att det finns luckor i nummerföljden på Hestedata tex borde det finnas en arab inregistrerad 1996 med siffrorna 2620 (det finns en 2621 och en 2618 så då undrar man varför de inte finns med ? Det bästa är att ta kontakt med arabföreningen i Danmark http://www.dsah.dk/Forside.htm

Hittade detta på danska arabföreningens föreningens sida
"Selskabet DSAH ox har frem til 1997 udgivet 5 stambøger for fuldblodsarabere og registreringsnumrene vil i 1999 komme op på 3000."
"For at opnå størst mulig sikkerhed ved registrering af hestene, har DSAH siden 1999 foretaget DNA-test, afstamningskontrol samt nøje farve og aftegnsbeskrivelse for hver enkelt hest. Fra 1981 til 1998 foretog man frysemærkning i stedet for DNA-test. Fra 1985 til 1998 blev hestene blodtypebestemt - dette er nu også afløst af DNA-testen."

Så din häst är minst 14 år.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Info om stoet född 1989

Ident OX 1320
Avlsforbund OX
Land Danmark
Navn NANITT OX
Øvrige identiteter 208336OX8901320 OX DK
Fødselsdato 17-04-1989
Køn Hoppe
Farve skimmel

Far Ident: RASB IV 29
Navn: NAIMAN OX
Født: 04-01-1980

Mor Ident: OX 275
Navn: GRITT OX
Født: 01-01-1979

Morfar Ident: OX+ 184
Navn: YALEK OX
Født: 10-04-1974
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Tusen tack för hjälpen! Jag ska se till att ta kontakt med arabföreningen i Danmark och se om jag får någon klarhet i detta via dem.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Jag har mailat dem och hoppas på att äntligen få någon klarhet i detta :)
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Svaret från DSAH löd:

"Det kan se ud som om din hest er identisk med Nanitt ox 1320 fra 1989 (Naiman x Gritt). Hun er i hvert fald skimmel og er eksporteret til Sverige i 2003. Prøv at kontakte SAHF om de har kendskab til hvor hun er. Der kan jo altid laves en blodtypebestemmelse, som kan sammenlignes med den oprindelige fra 1989, hvis det bliver nødvendigt. Hvis hun har fået føl i Sverige vil hun formentlig også være DNA testet i Sverige i den forbindelse."

Med andra ord precis det du letat fram KickiH

Jag ska höra av mig till SAHF nu och höra vad de säger :)
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Där ser rman, då är hon 7 år äldre än vad som står i hennes pass !
Det ju en viss skillnad om hästen är 17 eller 24 år.
Nanitt hade inga avkommor registrerade eller tävlingsmeriter i Danmark innan hon exporterades vid 14 års ålder.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Alltså Buke än en gång dessa fantastiska bukemänniskor. Nu blir jag sugen på att leta rätt på något gammalt mysterium att luska ut:laugh:
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Ja det är ju tråkigt att jag köpt en mycket äldre häst än jag trodde, samtidigt får man väl ta det för vad det är när man köper med okänd stam.
Hoppas jag kan få någon typ utav svar på om det är Nanitt jag har eller ej.
Går det att ta reda på var importerade hästar tagit vägen? För vad jag kan se finns ingen Nanitt med i något svenskt register.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Enklaste av allt är ju att göra en ny blodtypning så får du ju 100% säkert besked om det är hon eller inte iom att hon är blodtypad innan, väl värt den slanten (tror det kostar under 500:- ) så slipper du hålla på och jaga och gissa en massa iom att det högst troligt är hon iom märkningen ser ut att stämma.

Hästar som importeras registreras ingenstans mer än om den nya ägaren då registrerar in den själv i en rasförening.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Finns hon inte registrerad med blodprov/DNA hos den svenska arabföreningen så får du skicka in ett blodprov till det danska labbet som troligen har hennes tidigare blodprov, Videncetret for landbrug http://www.vfl.dk/Afdelinger/Heste/Heste.htm
Be då om hjälp av den danska föreningen så du får rätt blanketter och rätt adress var det ska skickas och fråga vad det kommer att kosta.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Måste man verkligen skicka provet till samma labb, blodtypningsresultatet är väl precis som DNA svaren en rad med koder (om jag inte minns heltokigt många år sedan nu man blodtypade någon) och är det så behöver man ju inte skicka provet till något speciellt labb det är bara att jämföra resultatet. Med DNA tex så sköter det svenska labbet det själv att hämta tex danska DNA, min hingst är härstamningprövad mot sina föräldrar ingen av dem är svensk, mammans DNA fanns i danmark och uppenbarligen hämtade de själv uppgifterna från danmark jag bara skrev in hennes namn och registreringsnummer och var hon var registrerad.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Jag har nu varit i kontakt med danska föreningen igen och de sa att min veterinär kan ta ett blodprov och skicka detta till uppsala. Och så kan de kolla det provet mot det som finns i Danmark. För det finns alltså ett prov taget på henne tack och lov.

Har även fått namn på den som importerat och ett namn på vem som köpte henne därefter. Vet dock inte hur jag ska få tag på den som köpte henne eftersom det bara var namn jag fick och inte adress. Men där finns ju lite att nysta i.

Har hört av mig till ägaren som skaffade passet och ska se vad jag kan få ut av det. Ägaren före mig hade ingen info alls att komma med.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Det är inte helt omöjligt att hon är född -89 för skimmlar brukar väl få lite "flugor" i pälsen, när de blir äldre, eller har jag fel? Hon kan ju ha varit helt skimmel förr och sedan fått "flugor"

Det är intressant att leta såhär om hästar! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 494
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 549
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 424
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp