Ta reda på härstamning?

quiquipi

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en ponny med okänd härstamning i passet.
Förra ägaren visste inte mycket om henne mer än att hon var import.
På höger sida manen sitter en brännmärkning jag försökt tyda men inte lyckats med.
Den ser ut såhär:
bild1-12.jpg


Någon som har en aning om vad märkningen kan betyda?
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Det ser ut som sättet man brännmärkte hästar på i forna öststater.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Ingen aning. Har själv sett liknande på hästar från Polen och Rumänien.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Ingen som har någon idé om hur man kan ta reda på vad märkningen står för?
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Förr brukade man brännmärka hästarna på större stuterier runtom i Europa för att kunna särskilja dem. Rumänien har framför allt märkning av hästarna i sadelstaden. Ungern kanske, Portugal/Spanien hos enskilda uppfödare, är det jag kommer på på rak arm.

Berätta mer om din ponny - ser att den är skimmel, och du anger storlek, lägg gärna in några bilder! Vet man vad man letar efter för typ kanske det är lättare att orientera sig till lämpligt område att leta i?

Vad vet du själv om ponnyns historia? Var köpte du den? Vad angav säljarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Ta reda på härstamning?

Märkning på halsen har jag sett på hästar från Polen. Här är hingsten Szkopul 929 född 1986 i Polen på ett av de gamla stadsstuterierna.

(Visst är Cebula lik sin far;))

Szkopul6.jpg
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Hon är slutmätt till 145cm, född 1996 enligt passet som är utfärdat 2011.
Flugskimmel, virvel i pannan, snopp och delvis vit underläpp, virvlar på var sida manen, tre ljusa hovar, en mörk (hö bak), ser ut som en arab men registrerad som ponnykorsning.
Jag köpte henne i Åmål, de i sin tur hade köpt henne 3 år tidigare från Skara trakten. Det är förre ägaren från skaratrakten som skaffat passet.
De jag köpte henne utav visste inte mycket mer än att hon var imoprterad.
Ska se om jag kan fixa lite bilder att lägga in också.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

c5589a3a.jpg

Har inte hunnit ta så många bra bilder ännu, har bara ägt henne i knappt en månad. Bilden ovan är förre ägarens.

Jag testade att raka pälsen över märkningen i hopp om att kunna läsa av tydligare. Inte jätte mycket skillnad tyvärr.

e.jpg
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Mycket konstig märkning, har sett ungerska/polska hästar med märkningar på halsen men då har det i stort sätt bara varit 2 siffror, som ex 03, födeleseåret på hästen
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Jag har ju visat dig bilden innan, men postar här med:
brnn.jpg

Jag tycker absolut här efter rakningen att det skulle kunna stämma bra! Sista symbolen, linjen under och proportionerna verkar sitta "rätt", även om hennes är lite otydlig. Kul att se bilden på hur det såg ut efter rakning med!
Dessa sitter alltså på två danska araber. Jag har kontaktat en tjej som eventuellt har lite mer koll på "historiken" kring märkningen, så jag hoppas på svar från henne! Själv vet jag inte riktigt vilka som märks eller varför, tyvärr.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

KL

Snabb googling på "araber + frysemærket":

"Min araber på 12 er frysemærket på halsen, men ham på 9 er bare chippet..... Mener at ha hørt, at i 2000 stoppede man med at frysemærke dem og gik over til chipning istedet."

"En ox araber mærkes ikke mere men DNA testes... før i tiden blev de frysemærket på den ene side af halsen.
Anglo, shagya osv brændemærker vist på venstre lår SH, AA, eller A + evt. reg. nr. under logo'et. Eller med en svane i sadellejet."

"Men fuldblodsaraberne frysemærkes ikke med Danske bogstaver, de frysemærkes med arabiske tal, og bogstaver."

"Dette er delvist korrekt, de blev frysemærket med nogle unikke symboler, som var tegnet ind i stambogen. At det direkte skulle have været arabiske tal og bogstaver, tror jeg ikke på. Udover dette var min hest mærket med et tydeligt D enten før eller efter symbolerne (kan ikke lige huske rækkefølgen), dette viste at hesten var dansk født."

Stuntvil%20og%20Louise%20Stensgaard.JPG

093.jpg
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Mycket intressant! Märkningen är ju definitivt lik de fyra senaste bilderna. Dock är det ju ingen frysmärkning vad jag förstår utan en brännmärkning då det inte växer hår över den utan den är helt kal och lite rynkig i huden. Nu är hon ju 16år så märkningarna har väl kanske bytts ut till just frysmärkningar med tiden.

Vad kul att du hört dig för Itz, ska bli intressant att höra om hon har någon aning om vad det är för märkning.
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Jag testade att bildgoogla "frysemærket" vilket jag inte gjort tidigare, enbart på svenska och engelska. Fann till min glädje detta:

Fuldblodsarabere blev frysemærket frem til for et par år siden.
Hos fuldblodsaraberen ser mærket sådan her ud :
Frysem_01.JPG


Og det læses sådan her :
Frysem_02.JPG

Någon som vill våga sig på att läsa av vad det kan stå? ;)
Jag kan lägga upp närbilder strax som kanske kan underlätta.

Finns det något danskt register där man kan söka på regnr på araber?
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Går det inte att måla i med t.ex en markeringspenna?? Spännande!!!
 
Sv: Ta reda på härstamning?

Här kommer en närbild på de tecken som ska motsvara födelseår och registreringsnummer:

CE46C047-9063-48F6-B246-584A3CC6B951-788-000001251EF24057.jpg


Jag har gjort min egen gissning, är väääldigt osäker på den översta i årtalet.
Lite osäker på första i regnummret också, men de övriga känns ganska säkra. Alltså (9?)9 5320

2kopia.jpg




Det som inte stämmer i min skalle är att det, enligt bilden man läser av med,
ska vara 9 i det understa på årtalet, och översta får jag till 8 eller 9.
Det skulle alltså betyda att hon är antingen är född 89 eller 99.
Vilket känns rimligast? Att hon är 7 år äldre eller 3 år yngre?
Ja kan tro att de satt en rimlig ålder genom att se på tänderna när de skulle skaffa passet 2011.
Hon har ett bettfel om detta kan påverka åldersbedömningen?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 494
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 549
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 424
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp