"ta över" en försäkring

T

Tokmaja

MÅnga pratar om att när man köper häst ska man "ta över" förra ägarens försäkring.
Hur funkar det?
Hästen jag ska hämta om två veckor (känns som otroligt kort tid eftersom jag var och tittade och bestämde mig redan i juni.... :bump:) är idag avelsförsäkrad "bara", men jag ska ju inte ha henne till avel utan till ridhäst och ska alltså ha en annan försäkring på henne...

Beskriv nu för mig hur jag ska göra, har så yrigt runt mig i övrigt så det känns som att jag fattar noll... :o
Fakta.
Hästen ska hämtas om två veckor.
Den är avelsförsäkrad, men ska inte vara "avel" hos mig.

HUR gör jag?
Ringer jag försäkringsbolaget innan, typ någon dag innan?
BESKRIV för en som känner sig otroligt korkad... :eek:

Sv: "ta över" en försäkring

Jag har skrivit över en försäkring på en annan en gång, jag ringde försäkringsbolaget och gav dom hennes personnummer. Hon fick ju då tillgodo de pengar jag redan betalat in på försäkringen och kund sen ändra i de bäst hon ville när hon själv fick hem försäkringspapperna.

Antingen kan du ju föra över försäkringen på dig och sen ändra hos försäkringsbolaget, vilket torde vara enklast. Men jag tror då att den som redan står för försäkringen måste ringa och be dom flytta över försäkringen på dig.

Eller så kan du ju helt enkelt ta en ny försäkring.

/M

Jag ringde bara och tecknade en försäkring i samma bolag som den tidigare ägaren haft. Hästen fanns redan i rullorna, hon var försäkrad utan reservationer och det var inga problem.

Immer

MÅnga pratar om att när man köper häst ska man "ta över" förra ägarens försäkring.
Hur funkar det?
Hästen jag ska hämta om två veckor (känns som otroligt kort tid eftersom jag var och tittade och bestämde mig redan i juni.... :bump:) är idag avelsförsäkrad "bara", men jag ska ju inte ha henne till avel utan till ridhäst och ska alltså ha en annan försäkring på henne...

Beskriv nu för mig hur jag ska göra, har så yrigt runt mig i övrigt så det känns som att jag fattar noll... :o
Fakta.
Hästen ska hämtas om två veckor.
Den är avelsförsäkrad, men ska inte vara "avel" hos mig.

HUR gör jag?

Ringer jag försäkringsbolaget innan, typ någon dag innan?
BESKRIV för en som känner sig otroligt korkad... :eek:

Att ta över försäkringen innebär att du fortsätter med samma försäkringsbolag. Anledningen till det är för att slippa karensdagar, som du annars får när du byter bolag. Alltså att försäkringen inte täcker helt från första dag om du tar ett annat bolag.

Jag brukar ta över förre ägarens bolag, men ändrar försäkringen som jag vill ha den och förre ägaren säger då givetvis upp den och får de pengar de har till godo och jag betalar för min försäkring själv. När uppsägningen sker ser man till att vara överens om.

Så ta bara reda på vilket bolag hästen är försäkrad i och ring och säg att du vill ha den försäkrad även där i fortsättningen.

Hälsning Maja

Ring försäkringsbolaget och försäkra hästen på dej, glöm bara inte att ändra från avelsförsäkring och ändra försäkringsbelopp till det du betalar för hästen. De begär säkerligen ett veterinärintyg (max 1 mån gammalt). OBS, försäkra hästen INNAN du lastar och kör hem den. Så fort sista hoven lämnat säljarens mark övergår risken på dej. Kan bli dyrt om man har otur.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka