ta över djurbutik...

J

jupiter-judex

hej!
en djurbutik är till salu omkring mig och jag har haft funderingar på det innan, ska ringa henne i morgon.
men vad tycker ni jag ska fråga, känner mig lite osäker på vad jag ska fråga?
ska naturligtvis ta kontakt med banken och min revisor och får nog hjälp med det mesta där, men vill ringa och kolla med henne lite först innan jag drar in bank och revisor.
har ni några förslag?

hur tänker ni som gjort något liknande med barn, egen fritid mm?

Sv: ta över djurbutik...

Fråga efter att få se bokslut och dylikt så att du kan avgöra hur lönsamheten ser ut, tycker jag.

Är det ett AB/HB eller enskild firma? Stor risk med att ta över AB/HB eftersom det kan finnas "dolda" skulder, både till grossister och kunder. Lagervärdering är också oerhört svårt! Kan vara enklare att starta "ren" än att ta över.

jo, så fort det är klart så kommer min revisor att kolla över det!

tror det är en enskild firma...
är det olika om skulder följer med vid olika sorter eller?

lagervärderingen borde väl lösa sig nu vid inventeringen vid årsskiftet...

det lilla jag vet än så länge är att det är en snitt omsättning på 40 000 i månaden och hyran är 3900, sen tillkommer babs, telefon och internet....

fördelen med att ta över är ju att hon har ju hunnit skaffa sig en del kunskaper om vad som går och vad som inte säljs mm...

tror det är en enskild firma...
är det olika om skulder följer med vid olika sorter eller?
AB/HB är egna juridiska personer och kan därför ingå avtal (exempelvis ställa säkerhet för lån, ha konstiga avtal med leverantörer och kunder). Det kan vara omöjligt att få reda på hela sanningen och det är enklare att starta ett nytt bolag och köpa den andra firmans lager och teckna egna hyresavtal och avtal med BABS, Tele...

EF är ju inte egen juridisk person utan hänger ihop med ägarens egen ekonomi.

lagervärderingen borde väl lösa sig nu vid inventeringen vid årsskiftet...
Javisst, men är lagervärdet korrekt? Det som ligger på lagret tillhör kanske inte firman? Är allt helt och säljbart eller är det bara "hyllvärmare" kvar? Att ha ett lager innebär alltid ett misslyckande rent ekonomiskt eftersom man låser upp kapital och detta ger en dålig lönsamhet. Ett lager på 100 000 som bara ligger är sämre än att sätta in 100 000 på banken till 0% ränta eftersom lagret snabbt förlorar i värde!
det lilla jag vet än så länge är att det är en snitt omsättning på 40 000 i månaden och hyran är 3900, sen tillkommer babs, telefon och internet....
fördelen med att ta över är ju att hon har ju hunnit skaffa sig en del kunskaper om vad som går och vad som inte säljs mm...
Räkna med att du måste göra 270:- i ren vinst varje timme för att få ut 100:- i lön. Vet inte hur stort påslag h*n har i medel men med så liten omsättning så kan du knappast få ihop en rimlig lön.

nu ska vi se....om det är en enskild firma så blir det väl ändå så att jag startar egen firma och inte tar över hennes så att säga?

lager...vad menar du med att det som ligger på lagret inte tillhör firman? hyllvärmare eller inte vet jag ju inte men hon hade inte något liggandes på lager så att säga...allt låg i hyllorna...behöver ju inte vara säljbart för det men...

nu har hon bara haft butiken i två år och hon tog nu ut 5000 i lön och hade kunnat ta ut mycket mer om det inte var för att hon hade haft tre inbrott ganska tätt och låg därför och betalade på det fortfarande. så sätt så känner jag att det är ok, för jag har nu haft mitt eget i fem år utan att ha tagit ut en enda lön så det känner jag är ok...

men om det nu är egen firma hon har, får hon betala sina fakturor och ev skulder till leverantörer eller får jag med dom? för i så fall känns det som att jag får betala inventarier och produkter två gånger...

tack för svaren förresten, någon mer som är duktig på sånt här och har åsikter...? (gärna positiva/peppande då jag redan är alldeles för kritisk till allt..)

Försök framförallt ta reda på hur bra den gått, vinst/förlust & hur mkt den i såna fall gått med förlust, kan ju vara skälet till varför den är till salu.
Om det är enskild firma kan du inte ta över den utan är bättre att ägaren avslutar sitt företag & du får köpa upp lagret.
Har för mej att det är så då enskild firma är personlig.

Jag vet inte om jag skulle rekommendera dig att ha enskild firma, man sätter sina privata ägodelar & tillgångar på spel, men det går ju bra så länge du har koll på alla inkomster osv så du inte drabbas av konkurs tex.

Skulle hellre rekommendea komanditbolag, som är samma som HB men där man kan vara en ägare.
Gått ngn starta eget utbildning?rekommenderar en sån, samt bokföringskurs & att man lämnar över bokslut till revisor, det brukar vara nog så dyrt.

Skulle hellre rekommendea komanditbolag, som är samma som HB men där man kan vara en ägare.

Ett kommanditbolag kan inte ha enbart en ägare. Det måste vara minst 2. Det måste vara minst 1 som bara sätter in en viss summa pengar och får ersättning för dem enligt ägaravtalet. Denne inga rättigheter gällande skötseln av bolaget om han inte får det genom en fullmakt från delägare med fullt ansvar.

Minst 1 skall dock vara personligt ansvarig på samma sätt som vid en enskild firma. Dock med skillnaden att ekonomin inte är sammanblandad med den personliga så länge företaget fungerar. Vid konkurs så måste dock övriga personliga tillgångar tas till för att täcka förlust.

Jaså?när jag gick starta eget(2 ggr dessutom) var det anledningen att att starta kommanditbolag,att amn skulle slippa vara 2 ägare,hur kan de få lära ut sånt som inte är sant?
Det var ju ändå utbildade människor & genom almi mm.

HB/KB är i princip samma sak (krav på flera ägare) men i ett HB så är alla ägare likställda medan i ett KB.

Eftersom jag driver både EF och AB och haft HB under ett anta år så kan jag sammanfatta det så här:

Det är lättare att skilja på "mitt och firmans" när man har AB. Den extra kostnad som en revisor innebär sparar man in på goda råd om man hittar en bra revisor med vana av småföretag. Det är litet krångligare att starta men lika svårt/lätt sedan. Har man 100 000 som man sedan kan satsa i firman och räknar med att gå vinst från början är AB faktiskt riktigt trevligt.

HB/KB fungerar bara om man litar 110% på sina kompanjoner. Kräver en hel del extra eftertanke i form av avtal inom företaget för att man ska slippa gå på minor. Man uppnår liknande men säkrare lösningar med två eller flera EF som driver enkelt bolag (gemensam bokföring).

EF är enklast att komma igång med. Fördel/nackdel är att det blandar ihop "mitt och firmans". Fördelen är möjligheten med förlustavdrag! Nackdelen är möjligheten med förlustavdrag! Låter det förvirrat? Ja, allt beror på hur din privatekonomi ser ut för övrigt. Har du löneinkomster som gör att du hamnar över brytpunkter för statlig skatt och pensionssystemen (har inte exakt siffra i huvudet men det ligger någonstans runt 350 000 i årsinkomst) så är det inget problem med att ha förlustavdrag.

hmm, nu tappa ni mig fullständigt:p

gå någon starta eget kurs blir det nog, har ju i och för sig haft egen firma i fem år nu och kan inte påstå att jag kommit i kontakt med alla dessa saker ni nämner en enda gång. men det kanske kommer när jag börjar gå med vinst...

just nu bokför jag enklast möjligt och sätter in i pärm och sen fixar revisorn resten. men det blir väl skillnad med en hel butik kanske....

satt och läste på almi igår, men har nog missat detta med förlustavdrag...vad är det?

skälet till att den är till salu är att ägaren fått cancer och går på cell gifter regelbundet, hon känner att hon blir sämre och tröttare för varje gång och orkar därför inte med den längre. sen var det nog en bidragande orsak med dessa tre inbrott hon har haft att hon har tappat sugen, hon hade ett försäkringsbolag som inte täckte så bra och får därför betala en hel del själv just nu och ligger därför efter. därför kunde hon bara ta ut 5000 i lön för resten gick nu åt till att betala efter inbrotten...

hur menar du med att det beror på hur min privat ekonomi ser ut?
jag vet ju att det är jag som person som är skyldig att betala om inte företaget har pengar, men det var inte det du menade va?

tror nog att det här företaget kommit såpass långt i alla fall att det drar runt sig själv utan att jag behöver lägga in några pengar, ser jag som fördelen med att ta över ett redan inarbetad butik.

hinner ni med era hästar och barn? detta företaget hade öppet tis-fre 13-18 och lörd 10-14....åh jag har svårt att bestämma mig!

hur menar du med att det beror på hur min privat ekonomi ser ut?
jag vet ju att det är jag som person som är skyldig att betala om inte företaget har pengar, men det var inte det du menade va?

Ett AB har ju helt separat ekonomi. Så om du har en vinst i bolaget så skattar bolaget för denna vinst 28%.
Dom pengar du tar ut skattar du som lön och bokför som lön. Men detta gör att du är mycket friare att bestämma om du vill ta ut lönen eller spara till framtida år. Många som har hög inkomst av annat jobb väljer AB just av den anledningen.
Det finns även annat än brytpunkter för skatter att tänka på: För 2007 är maximal sjukpenninggrundande inkomst 302 250 kronor och maximal pensionsgrundande inkomst är 370 200 kronor.
Att ta ut mer lön totalt (vanligt arbete+från bolaget) som överstiger 370 200 ger inga fördelar (pension/sjukpenning) och inte mycket pengar eftersom skatten tar det mesta.

EF och ditt vanliga arbete "smittar" varandra och har du ett välbetalt vanligt arbete så får du inte många kronor för inkomsterna från EF eftersom det blir kraftiga marginaleffekter. Om firman går back i början så är det dock marginaleffekter åt andra hållet! Tänk på att även annat som bostadsbidrag, inkomstberoende avgifter (dagis?) kan påverkas kraftigt av att du har extra inkomster.

ok, nu var nog inte den inkomsgruppen jag riktigt:angel:
jobbar just nu "bara" med min egen firma och plockar inte ut lön alls, dock går den runt själv nu...

har pratat med revisorn och ska nu höra av mig till ägaren och se om jag kan få tillgång till lite papper...dock är ju inte bokslutet klart för detta sista år men det måste väl gå att få se papprena ändå fast det inte är klart med bokslut och grejer hoppas jag. eftersom den bara har varit igång i två år, säger det ju inte så mycket om jag bara får se första året...

sen funderade jag på det här med inventering...hon säger ju att hon vill ha en viss summa för butiken....där det ska vara varor och inventarier plus lite för namnet...
men gör man en inventering ihop precis innan man gör klart affären då eller? för annars kan hon ju sälja av en massa varor som inte finns när jag sen tillträder???

eftersom den bara har varit igång i två år, säger det ju inte så mycket om jag bara får se första året...
Då kan man inte uttala sig om det är en stabil verksamhet. Under den tiden kan man inte anse att h*n har arbetat in företagsnamnet så länge att det finns ett värde i detta heller.

sen funderade jag på det här med inventering...hon säger ju att hon vill ha en viss summa för butiken....där det ska vara varor och inventarier plus lite för namnet...
men gör man en inventering ihop precis innan man gör klart affären då eller? för annars kan hon ju sälja av en massa varor som inte finns när jag sen tillträder???
Bäst är att låta någon utomstående värdera. Har h*n ett lager som tar längre än en timme att räkna igenom så är det för stort! Vill du köpa "värdelösa" varor också? Tänk igenom vilka varor du vill köpa av lagret och låt bli att ta hand om resten. Det kan kosta att köra iväg grejor till sopstationen också!

nä jag kan också tycka att hon inte hunnit jobba upp ett namn egentligen, men känner att det inte är mycket att bråka om för den summan om hon nu måste ha det. hon har ju trots allt en kundkrets i alla fall.
det där med varorna känner jag är svårare, jag vet ju inte vilka som går och inte och kan ju därför bara lita på vad hon säger. tror väl inte hon är så intresserad av att bara sälja delvis av lagret heller....
hm klurigt...
får väl se vad min revisor säger först, ägaren skulle plocka ihop lite papper som jag kunde ta med till min revisor i veckan här nu!

fast det är väldigt få som kommit med positiva kommentarer...är det ingen om redan håller på med detta och har bra erfarenheter att dela med sig av?

fast det är väldigt få som kommit med positiva kommentarer...är det ingen om redan håller på med detta och har bra erfarenheter att dela med sig av?

Det är nog på flera sätt svårare att ta över en redan pågående verksamhet än att starta nytt. Speciellt en så nystartad verksamhet som den du beskriver. Det finns flera orsaker: Finns kunderna bara för att den förra ägaren är navet i ett större kontaktnät så brukar det vara svårt att ta över. Vanliga fenomen i nystartade företag är att man snabbt köper på sig ett stort lager som blir en besvärande "ryggsäck" efter en tid.

Startar man nytt brukar det vara på två tydligt olika sätt: Antingen smyger man igång och verksamheten får växa i naturlig takt. Normalt ett "ofarligt" sätt att prova om idén håller. Det andra sättet är att göra en omfattande analys, skrapa samman pengar och starta med buller och bång. Det är riskfyllt men kanske för en del enda alternativet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar