ta över djurbutik...

Sv: ta över djurbutik...

Jag håller med Strajder här.

Om jag varit i dina skor hade jag hellre sagt till nuvarande affärsidkare att jag övertagit kontraktet på lokalen och möjligen något till (dator, delar av lagret etc) hellre än att börja fippla med rörelsen som sådan.

Bättre att börja från noll än att börja med någon annans dåliga affärer. Vilket är en stor risk om det inte går att följa upp vilka artiklar som sålts mest, vad som värmt hyllan länge etc.

ok, nu var nog inte den inkomsgruppen jag riktigt:angel:
jobbar just nu "bara" med min egen firma och plockar inte ut lön alls, dock går den runt själv nu...

har pratat med revisorn och ska nu höra av mig till ägaren och se om jag kan få tillgång till lite papper...dock är ju inte bokslutet klart för detta sista år men det måste väl gå att få se papprena ändå fast det inte är klart med bokslut och grejer hoppas jag. eftersom den bara har varit igång i två år, säger det ju inte så mycket om jag bara får se första året...

sen funderade jag på det här med inventering...hon säger ju att hon vill ha en viss summa för butiken....där det ska vara varor och inventarier plus lite för namnet...
men gör man en inventering ihop precis innan man gör klart affären då eller? för annars kan hon ju sälja av en massa varor som inte finns när jag sen tillträder???

Inventeringen skall vara gjord i samband med köpet. Och du ska dessutom antingen vara med vid inventeringen om den görs i direkt anslutning till att du får nycklarna till lokalen, eller också får du göra en egen inventering när du har tagit över lagret för att se tilll så att det stämmer.

Tänk på att absolut inte betala nypris för möbler och annat som hon har haft i butiken, de sjunker mycket fort i värde.

Om hon har haft en enskild firma så kan du inte köpa hennes bolag utan bara de saker som hon äger.

Har hon ett handelsbolag skulle jag i vilket fall aldrig köpa bolaget. Finns det gamla skulder blir du betalningsskyldig för dem även om du inte ens visste om skulderna vid köpet.

Det låter ju som om du vill ta över affären och då hoppas jag att allt går bra. Att kommentarerna låter negativa beror nog till stor del på att det finns en del risker med att ta över en såpass nystartad verksamhet och dessutom för- och nackdelar med alla bolagsformer.

har kollat nu och det är en enskild firma...

tror som sagt inte hon är intresserad av att sälja ut sitt lager för att bara låta mig ta över kontraktet på lokalen, själv känner jag att jag i så fall lika gärna kan byta lokal, som jag är lite sugen på i så fall ändå!
hon tror på sina varor och säger att hon idag har ett fungerande sortiment, vilket jag känner att jag borde lite på...lär jag ju märka sen så tror inte hon tjänar på att ljuga. då hon helst hade velat ha den kvar så tror jag inte så mycket på att be henne sälja ut rubbet.
själv kan jag känna att det borde vara lättare att ta över hennes redan fungerande situation och ändra/utöka sortimentet allt eftersom. då slipper man ju det där jobbiga första åren med inköp av varor som man tror stenhårt på men som ändå inte säljer.
känner inte riktigt som ni, men ska ha det i åtanken...så får vi se!

en sak som jag undrar är har du zoocert?

det måste man ha nämligen!

men bara om man säljer djur.... så jag rättar det till djurtillbehörsbutik!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar