Sv: Ta med sonen?
Men va? Drillats in i att vara vuxna för att de får lära sig att sitta stilla i kyrkan under dop/bröllop/begravning? Mina barn har varit med från början, de vill vara med och tycker att det är orättvist när de inte får följa med... De sitter stilla när det krävs och de leker när det är okej, sånt hör till livet! När ska de annars ha en chans att lära sig att ibland måste man anpassa sig till situationen? När de är 1, 5, 10, 15, 20 år?
Vi har aldrig tvingat våra barn att vara tyst, men barn känner av stämningen, om alla andra är tysta i en kyrka och man själv pratar med väldigt låg röst till barnet när denne frågar så blir de oxå tysta och pratar tyst om de pratar. Självklart gäller ju inte det en bebis utan där gäller det ju att tänka till före som förälder. Sen fungerar det väldigt bra att både amma och ge flaska i kyrkan, jag har gjort både och med prästens "godkännande", men det gäller ju att amma snyggt självklart!
Att vara med har aldrig varit något jobbigt eller tråkigt för barnen utan det är de som frågar om vi inte kan gå ut och äta eller göra saker.
Självklart ser vi till att de kan sysselsätta sig om vi är ute och äter, vi tar med färgpennor och pysselböcker, den stora börjar ha med sig böcker att läsa själv och den lilla är rätt kvälls trött så han brukar avsluta kvällen med att somna i famnen antingen på mig, pappa eller någon nära vän som han har som favorit.
Jag tror att det bara är nyttigt att tidigt få lära sig hur man uppför sig i olika sammanhang, vi har väldigt sällan konflikter ang uppförande, däremot reagerar barnen på att andra barn beteer sig illa eller att föräldrar till barn skriker och gapar på sina barn ute.
Våra barn har suttit igenom disputationsmiddag, bröllopsfest, begravningskaffe och aldrig har någon sagt något om att de har stört utan bara varit positiva och tyckt att de har varit duktiga.
Min systers kompisar som inte träffarna barnen särskilt ofta pratar nästan varje gång om hur trevliga de är och att när de skaffar barn vill de att deras barn ska bli likadana, och så får jag höra skräckexempel från deras omgivningar med barn som styr hela sällskapslivet, knappt går att ha i möblerade rum osv...