ta med katt när man flyttar?

orion_x

Trådstartare
Jag flyttade i höstas ihop med min pojkvän och flyttade således från mammas och pappas gård in till stan. Min katt har i hela sitt liv varit utekatt och inte ens gått i närheten av huset och rätt folkskygg, men sen förra vintern fick hon för sig att flytta in och man fick i princip kasta ut henne för att hon skulle gå ut och kissa. Sen kom sommaren och hon var fortfarande en del inne, men gick även ut. Sen i höstas ett par månader efter jag flyttat så dog mamma. Pappa är inte förtjust i katten, och katten gillar inte honom, så hon flyr fältet när inte jag är hemma. När jag sedan åker, för att köra in till stan igen och tar ut henne ur huset så blänger hon på mig och undrar varför jag överger henne... Känner mig så fruktansvärt taskig. Jag funderar på om man skulle kunna ta in henne till stan så hon får bli innekatt på heltid... Iofs så skulle nog min kära pojke få ett rejält utbrott, men problemet är att hon är inte rumsren:crazy: Är det möjligt att få en katt på 7 år rumsren? Hennes mamma var det aldrig några problem med, för la man bara lite sågspån i en låda så gick hon på den, men inte min katt... När vi kiasterade dem så hade vi en låda på mitt rum, men min katt kissade istället i min säng och under sängen:mad: , så de åkte ut dag två... de som skulle hållas inne i 10 dagar:o . Hur gör man för att få en sån katt rumsren? För mattorna i vår lägenhet är inte lätttvättade... de är för stora för det

Sv: ta med katt när man flyttar?

Jag skulle begränsa utrymmet katten får vara på, och ta bort mattor och lägga skydd på möblerna där. Ha en stor låda med ordentligt med sand i. Inget annat ska vara lämpligt "grävmaterial". Nu har jag inte prövat göra en katt rumsren, men det borde följa deras naturliga instinkter.

Om det inte funkar att ha henne som innekatt bör ni nog ordna ett annat hem till henne, om hon och din pappa inte kommer överens som du beskriver.

Fast, hon bor ute i stallet med sin mamma och morbror och mår nog egentligen rätt bra där. Problemet är att det blir svårt att begränsa utrymmet i vår lilla tvåa. En fördel är väl typ om man kan ha dem på toa, fast vår rär rätt liten så det är ingen bra ide tyvärr.

Det är det som är lite konstigt med henne. Alla andra katter ha gått på låda om jag har hällt i spån i den, eftersom de i stallet gör sina toalettbehov i boxarna, men icke denna katt.... hon kissar istället på käder, mattor, i sängar.... En natt när jag inte varit hemma på länge (hon bukar sova i sängen med mig) så kissade hon på mina fötter när jag sov:mad: På filten där hon brukar ligga....

Det sista lät som en protest, eller ett tecken på otrygghet. Jag tycker katten verkar ganska osäker av sig också. Det är inte helt ovanligt att katter reagerar på förändringar genom att kissa där de inte ska.

Om du provar med att ha henne hemma. Skaffa Feliway (googla) så känner hon sig tryggare.
Gör som de föreslog: begränsa hennes utrymme, kanske på toan, instängd tillsammans med toalåda (vanlig kattsand eller annat som hon känner igen), lite leksaker, klösträd, nån möjlihget att klättra...etc.
Så lär hon sig.

Sedan se till att det finns lite klättermöjligheter i lägenheten. fäst möblerna i väggarna, och sätt lite plank mot möbler och så, så att hon kan klättra...
Leksaker. Kanske en sån där akvarium-video. Etc.
Har du balkong? Näta in, brukar vara populärt.

Jadå, man kan göra innekatt också av utekatter.

Enligt min erfarenhet är det tyvärr i princip omöjligt att få en vuxen katt rumsren om den inte är det innan :(
Det jag har hört är att de "måste lära sig det från mamman".

Det är det jag är lite rädd för. Även om det har funnits låda vid en del tillfällen, så har hon inte använt den utan kissat på andra ställen.

Till er andra. Tack för tipsen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka