Ta med/göra på flyget

Jag upptäckte precis att min kameraväska inte ryms inom måtten för "litet personligt föremål". Kameran måste alltså packas i handbagaget. Hur farao ska det ordnas praktiskt så varken kamerahus eller objektiv går sönder? Några lager vaddering och tejp kanske.
Fast handbagaget hanterar du ju själv? Jag antar att du inte slänger runt med din väska så att något riskerar att gå sönder ens i vanliga fall?

nja.
Jag hade en liten klick hårgele kvar i i en tub när jag skulle flyga till Umeå. Fick slänga den eftersom tuben ursprungligen rymt 125 ml.

I ditt incheckade bagage? Där brukar dom väl inte kolla hur stora flaskorna är. I handbagaget är det Max storlek på flaskor oavsett om dom är fulla eller ej.

Jag har en bekant som håller på så här. Ber om tips och råd inför saker. När man sedan ger av sin tid och kommer med just tips och råd så slås ALLT ner med att det inte går av diverse olika anledningar.
Det finns bara 2 råd i sådana här lägen;

1) Gilla läget och gör det bästa av situationen
2) Skit i det

Jag ser inga fler?

Fast handbagaget hanterar du ju själv? Jag antar att du inte slänger runt med din väska så att något riskerar att gå sönder ens i vanliga fall?
Ja, jag hanterar det själv men objektiv är ömtåliga. De måste ha vaddering på något sätt. Och frågan är hur jag ska göra för de har inga skyddande fodral och jag vill inte att de glider omkring i väskan heller. Jag får svepa in dem i något mjukt och tejpa.

Jag har en bekant som håller på så här. Ber om tips och råd inför saker. När man sedan ger av sin tid och kommer med just tips och råd så slås ALLT ner med att det inte går av diverse olika anledningar.

2) Skit i det

Jag ser inga fler?
Att göra det bästa av situationen är precis exakt det jag är ute efter. Lösningar som passar andra men inte mig är ju inte vad jag kallar att göra det bästa av situationen. Jag letar efter de lösningar som passar mig.

Och nu har jag ju fått veta att jag kan ha en liten nagelsax med mig så att jag kan brodera. T.ex.

Ja, jag hanterar det själv men objektiv är ömtåliga. De måste ha vaddering på något sätt. Och frågan är hur jag ska göra för de har inga skyddande fodral och jag vill inte att de glider omkring i väskan heller. Jag får svepa in dem i något mjukt och tejpa.
Du kan göra ett ful-fodral genom att svepa objektivet i något, stoppa i en strumpa (t ex tubsocka) av lagom storlek och knyta ihop.

Jag reser ofta med systemkamera + ett antal objektiv. Jag har alltid kameraryggsäcken som handbagage, där finns ju redan vadderade fack som håller dem på plats. I och med att jag själv hanterar den är jag inte så orolig. Om det är möjligt brukar jag alltid försöka ha den under stolen framför mig. Då har jag bättre koll och kan lätt komma åt övrigt handbagage. Om jag inte hade haft en kameraväska hade jag nog använt en annan stadig väska och lindat handdukar runt objektiv + hus. Men för det mesta har man väl en väska till kameran?

2) Skit i det

Jag ser inga fler?
Det framgår väl rätt tydligt att @Magiana var styrd av stress i trådens början men att den sedan dess handlat om praktiska råd som hon tagit till sig? Nu handlar det om hur hon ska lösa sin packning, inget konstigt med det.

Jag reser ofta med systemkamera + ett antal objektiv. Jag har alltid kameraryggsäcken som handbagage, där finns ju redan vadderade fack som håller dem på plats. I och med att jag själv hanterar den är jag inte så orolig. Om det är möjligt brukar jag alltid försöka ha den under stolen framför mig. Då har jag bättre koll och kan lätt komma åt övrigt handbagage. Om jag inte hade haft en kameraväska hade jag nog använt en annan stadig väska och lindat handdukar runt objektiv + hus. Men för det mesta har man väl en väska till kameran?
Jag har en väska till kameran. Den rymmer i princip bara kameran, 2 objektiv, lite putsgrejer, laddare och eventuellt något annat, men inte så mycket mer. Jag behöver fundera på om jag behöver något annat än plånbok, telefon, nycklar, pass och broderi i handbagaget. Färgläggningsblock och pennor samt tidning, som jag faktiskt tänkte ta med, ryms inte i den väskan. Om det andra gör det, vet jag inte riktigt än.

Så den väskan är tyvärr lite i minsta laget. Jag har alltså bara utrymme att ta ett handbagage och ett litet personligt föremål på planet.

Jag har en väska till kameran. Den rymmer i princip bara kameran, 2 objektiv, lite putsgrejer, laddare och eventuellt något annat, men inte så mycket mer. Jag behöver fundera på om jag behöver något annat än plånbok, telefon, nycklar och broderi i handbagaget. Färgläggningsblock och pennor samt tidning, som jag faktiskt tänkte ta med, ryms inte i den väskan. Om det andra gör det, vet jag inte riktigt än.

Så den väskan är tyvärr lite i minsta laget. Jag har alltså bara utrymme att ta ett handbagage och ett litet personligt föremål på planet.
Alltså, det är hemskt sällan som någon står och mäter det du har med dig. Det är bara om det är för stort för att rymmas som i hyllan/under stolen, mindre väskor bryr de sig inte om. Eller ja, de har sagt till mig en gång men då bar jag både min kabinväska och dotterns stora ryggsäck så då förstår jag att de reagerade, men inte annars.

Jag har en väska till kameran. Den rymmer i princip bara kameran, 2 objektiv, lite putsgrejer, laddare och eventuellt något annat, men inte så mycket mer. Jag behöver fundera på om jag behöver något annat än plånbok, telefon, nycklar, pass och broderi i handbagaget. Färgläggningsblock och pennor samt tidning, som jag faktiskt tänkte ta med, ryms inte i den väskan. Om det andra gör det, vet jag inte riktigt än.

Lägga kameraväskan i en något större handbagageväska? Eller ha målarboken i en tygpåse? Det brukar enl min erfarenhet gå att stuva in rätt mycket i kameraväskan även när den ser full ut! Vet du i förväg vad du ska fota? Då räcker det kanske med ett objektiv? Att inte ta med ett tele skapar massa plats!

Jag brukar åka med kamera + objektiv lösa i vanlig ryggsäck. Lösa objektiv dock liggandes i sina ovadderade objektivpåsar för att skydda mot smuts och tappade objektivlock. All utrustning lever fortfarande efter 10 år trots att jag lyckades tappa ryggsäcken i hårt golv från 1,5 meters höjd vid något tillfälle. Jag har också råkat bli omkulldragen av vild hund så att jag landade på en sten med frontlinsen först, det gick bra det också. :angel:
Grejorna håller för mer än man tror! :)

Köp nåt på taxfree och stoppa saker i den påsen, taxfree-påsar får man väl alltid ha med sig utöver handbagage (utom på ryan air möjligtvis). :)

Titta på molnen, slöa ha lite tråkigt - det är nyttigt det med. Klättrar du på väggarna av det så kanske det är just det som behövs!

Strunta i sax och nål mm, det är sånt som man lätt slarvar bort ändå. Har kamrater som ägnar sig åt fingervirkning, bara ett garnnystan i fickan och inget mer, var mer poppis för några år sen.

Fyra timmar knallar snart på!
Håller med, jag flög fyrs timmar varenda månad i över ett år och det är verkligen ingenting man behöver massa projekt för, jag köpte med nån tidning sen slumrande jag och satt bara och tänkte.
Man sitter ju så jävla tight med så inte så lätt att göra så mkt.
Då och då träffade jag någon pratglad person och ibland ett festgäng, då gick tiden fort :D

Lägga kameraväskan i en något större handbagageväska? Eller ha målarboken i en tygpåse? Det brukar enl min erfarenhet gå att stuva in rätt mycket i kameraväskan även när den ser full ut! Vet du i förväg vad du ska fota? Då räcker det kanske med ett objektiv? Att inte ta med ett tele skapar massa plats!
Jag vet inte vad jag ska fota men kommer kanske inte använda teleobjektiv. Men det vet jag inte än.

Min handbagageväska är ganska liten, bara något snäpp större än kameraväskan.

Och så insåg jag precis att målarblock/tidning nog inte får plats i den väskan heller :meh: . Så det får kanske bli en vanlig tygkasse till det.

Jag har visst ont om väskor.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 969
Senast: gul_zebra
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 653
Senast: Hjalti
·
Hästmänniskan Jag antar att jag egentligen mest skapar den här tråden för att skriva av mig lite, men om någon har några råd så tar jag tacksamt emot...
2
Svar
20
· Visningar
4 327
Senast: Ponylove
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka