Ta med 3-åring till anhörig på sjukhus?

Mammadutt

Trådstartare
Behöver snabba bollar att bolla. Min farfar ligger på sjukhus, riktigt illa däran. Frågan är, kan man ta med 3-åringen dit, även om hon bara är i anhörigrummet. Vet inte, är det rätt är det fel? Mot de andra anhöriga, mot henne? Många tårar gissar jag det är där. Och jag vill inte att hon ska bli upprörd över något hon omöjligt kan förstå? Någon som har tankar kring det hela?

Sv: Ta med 3-åring till anhörig på sjukhus?

Det beror på dig och de anhöriga, mina ungar har varit med på begravningar, där folk har gråtit och varit ledsna men det har inte blivit särskilt bekymmrade av det, vi har dock sen de varit små haft prat om döden. Särskilt Elin, äldsta barnet har varit med på flera begravningar, och hon har pratat mycket om döden men egentligen aldrig varit orolig. När min gudmor var döende på lasarettet så hade jag med mig Elin upp, hon var lite drygt 1 år då, det var enda stunden som min gudmor visade att hon var medveten om att vi var där.

Det enda minne jag har av min farmor är från när jag var 3-4 år och vi hälsade på henne på vårdhemmet.
Kan tyvärr inte säga att det är några bra minnen. Det låg en gammal människa i en säng och jag minns att det kändes läskigt.

Ta med henne är mitt råd. Sjukdom och död hör tyvärr livet till och barn beskymmras sällan över detta sålänge vi vuxna är ärliga med känslor, fakta och tankar.

För mig har det varit självklart att mina barn har varit med till livet slut, när min älskade farmor låg för döden var barnen där dagtid, jag sov där och sambon kom med barnen på morgonen. Vi svarade på frågor och förklarade så gott vi kunde. Mycket sorg var det framförallt från mig men barnen tog det bra. Idag vet jag att de uppskattade denna sista tid med "farmor".

De andra anhöriga tyckte också det var skönt att ha barnen där de lättade upp stämmningen något.

Jag har även mycket erfarenhet från jobbet och det är bra för barnen att var med från början, att lära sig hur livet ser ut. Vi kan inte skydda barnen i alla evighet från döden utan förr eller senare måste dom komfronteras med döden. Bättre att barnen får möjlighet att ha döden och sjukdom med sig från början som en del av livet, detta skrämmer inte barnen. Barn ser oftast mycket enkelt på livet och döden till skilland får oss vuxna.

Beklagar att din farfar är sjuk.

När jag var 3-4 år fick jag följa med till sjukhuset till min mormor som var döende i cancer. Mamma tog med min favoritleksak som jag sedan lekte med på golvet under den mesta delen av tiden, fick mormors glass så någon liten paus i lekande måste jag ha tagit.

Jag minns små delar av det besöket och jag är väldigt glad över att jag fick följa med. Det är de enda minnena jag har av min mormor idag.

Tack för era svar, hon fick vara hos sin mormor och jag och maken åkte. Var nog lika bra för vi var många där och de flesta väldigt upprörda. Att se min farfar där i alla maskiner, respirator osv, var inte så hemskt för mig, men vet inte om jag hade orkat med en 3-årings frågor och funderingar. Dom kan ju lätt dra iväg i tankegångarna med många "varför". Jag hoppas han får vakna till igen så kanske i kan hälsa på då. Just nu är det osäkert och allt beror på om dialysen fungerar som den ska.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 569
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka