Ta kontakt med uppfödare

Jag har lite smått börjat titta efter hund igen och tänker att jag kanske är redo för en ny framåt hösten eller nästa vår. Hur tar jag kontakt med uppfödare? Vad säger man? Jag har tyvärr stora problem med telefonfobi och glömmer minst hälften av det som ska sägas eller frågas om. Hjälplapp hjälper tyvärr inte alltid. Den enda hunden jag har köpt, köpte jag av en kompis.
Jag hade iofs träffat Ammos uppfödare i verkligheten innan jag skulle köpa valp men vi var inte vänner då sas och jag anmälde mitt intresse för kullen via messenger och bestämde allt där. Vi pratade inte telefon förrens när det närmade sig hämtning (jag var alltså inte och hälsade på valparna innan heller men fick mycket updates via fb).

Tyvärr så hjälper det inte alltid med hjälplapp för jag blir så nervös att jag inte ser vad jag skriver.
Sms är jag åxå tveksam till av nån anledning. Lättare med mail.
Någon gång kommer du ändå behöva ringa uppfödaren, men som sagt, det är inga problem att ta första kontakten via e-post.

Någon gång kommer du ändå behöva ringa uppfödaren, men som sagt, det är inga problem att ta första kontakten via e-post.
Varför är det säkert att det kommer behövas ett telefonsamtal någon gång? Vi är ju flera här som aldrig har pratat i telefon med uppfödaren, varken före eller efter köp.

@nightcrawler Jag brukar introducera mig kort med namn och sedan skriva vad jag söker för hund och vad mina planer är för den. Berättar om eventuella andra hundar i hemmet och tidigare hunderfarenhet. Sen skriver jag lite kort om boendesituation, hur mycket hunden kommer vara ensam till vardags och hur vi löser hundpassning osv. Sedan brukar jag ha lite frågor om hundarna och aveln som inte framgår på hemsidan.

Det är väl typ det :) Försöker hålla mig kortfattad, uppfödaren får gärna ställa frågor som hen tycker är relevanta hellre än tvingas läsa en roman om min livshistoria, haha. Jag har lämnat ut mitt nummer också men ännu är det ingen som har velat ringa hellre än att svara på mailet.

Varför är det säkert att det kommer behövas ett telefonsamtal någon gång? Vi är ju flera här som aldrig har pratat i telefon med uppfödaren, varken före eller efter köp.
Så förutom att hitta en bra uppfödare som har bra hundar så måste denne också kunna tänka sig att sälja valp till någon som denne aldrig pratat med? Tja, du kan tvingas välja bort många bra uppfödare med bra hundar... Personligen vill jag ha mer än mailkontakt med de som vill köpa valp från mig (men den inledande kontakten är helt ok via e-post). När jag började på 90-talet så var telefon det enda sättet att kontakta uppfödare och även jag tillhör de som lidit av telefonskräck... dock gick det bra när jag hade ett tydligt mål med samtalet och därför visste vad jag ville ha ut av samtalet.

Så förutom att hitta en bra uppfödare som har bra hundar så måste denne också kunna tänka sig att sälja valp till någon som denne aldrig pratat med? Tja, du kan tvingas välja bort många bra uppfödare med bra hundar... Personligen vill jag ha mer än mailkontakt med de som vill köpa valp från mig (men den inledande kontakten är helt ok via e-post). När jag började på 90-talet så var telefon det enda sättet att kontakta uppfödare och även jag tillhör de som lidit av telefonskräck... dock gick det bra när jag hade ett tydligt mål med samtalet och därför visste vad jag ville ha ut av samtalet.
Skulle nog säga att det är ganska vanligt att man inte har telefonkontakt faktiskt, särskilt om det är uppfödare som exporterar sina valpar. Lättare med text än samtal om man har olika modersmål.

Det finns flera bra uppfödare som inte behöver ha telefonkontakt, flera i tråden har ju vittnat det. Jag personligen har alltid stämt träff hos uppfödaren (via mail) och hälsat på och pratat där innan något beslutas om valpköp.

Jag tycker allt att det är lite väl kategoriskt att påstå att både uppfödare och valpköpare är oseriösa om de inte pratar i telefon med varann :) Att du föredrar telefonsamtal med dina köpare betyder ju inte att alla vettiga uppfödare gör det.

Jag har nyligen köpt en valp. Jag kontaktade många uppfödare via mail och några via messenger då jag anser det är enklare för en upptagen uppfödare att läsa ett mail än att få en massa telefonsamtal.
Resultatet var iaf att ca hälften inte svarade. Några svarade inledningsvis men slutade sen att svara. Så enklast är nog att ringa, då kan de inte ignorera en. Jag tror väldigt många av dessa uppfödare anser att man bör ringa som första kontakt och gör man inte det så är de inte intresserade av att sälja. Vad kan man säga? Vissa personer är helt enkelt bara "principfasta" och "speciella".

Sist jag ringde en uppfödare var när jag köpte min tant 2009, hundarna jag köpt efter det är köpta via messenger och mejl och vi håller kontakt via Facebook och Instagram. Jag har också haft egna valpar och i sista kullen var den en som köptes över telefonen resten skrev jag bara med :) jag föredrar att skriva bara man har tid annars kan ett telefonsamtal vara skönt om man har fullt upp.

Och jag har visserligen bara haft valpar 2 gånger men jag föredrar absolut människor som skriver ett utförligt mejl och berättar om sig själva som första kontakt.

Alltså.. Jag har köpt valp/vuxen hund från Sverige, Norge, Irland, Ungern, Ryssland. Den enda jag pratat med i telefonen är den norska. Eller, jag har pratat med en av de svenska uppfödarna i telefon också men om helt andra saker än att köpa valp av henne. Dock känner jag de svenska uppfödarna sen innan jag köpt valp av dem, och har träffat dem mängder av gånger live innan valpköpet. Men personligen ser jag inte varför telefonkontakt skulle vara så viktig? Som uppfödare skulle jag hellre boka en träff via mail/Facebook o sedan träffa personen/familjen live innan ev valpköp.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka