Ta kontakt med uppfödare

nightcrawler

Trådstartare
Jag har lite smått börjat titta efter hund igen och tänker att jag kanske är redo för en ny framåt hösten eller nästa vår. Hur tar jag kontakt med uppfödare? Vad säger man? Jag har tyvärr stora problem med telefonfobi och glömmer minst hälften av det som ska sägas eller frågas om. Hjälplapp hjälper tyvärr inte alltid. Den enda hunden jag har köpt, köpte jag av en kompis.

Jag importerade en hund från Tjeckien utan att prata med uppfödaren i telefon.
Både hon och jag hade rätt knackig engelska så vi uppskattade båda att kontakten skedde via mail.
Så, skriv ihop ett mail och skicka! :)

Jag skrev på messenger. 👌🏻😁 Dröjde två år innan vi pratade i telefon första gången. 😂
Kanske vore nått då. Är lite rädd att bli tagen som oseriös bara :nailbiting:

Jag importerade en hund från Tjeckien utan att prata med uppfödaren i telefon.
Både hon och jag hade rätt knackig engelska så vi uppskattade båda att kontakten skedde via mail.
Så, skriv ihop ett mail och skicka! :)
Får nog göra ett försök då. Ska bara ta mod till mej att skriva :D jag är en fegis utan dess like

Min Eija fyller tre år i sommar, och jag har fortfarande inte pratat med hennes uppfödare i telefon. Jag mailade när jag såg valpplanerna, vi blev vänner på facebook, och har huvudsakligen kommunicerat via messenger. Vi har haft en hel del kontakt, vi har varit med på MH och MT som uppfödaren ordnat, samt ett kennelläger. Allt detta utan att någonsin ha talat i telefon.

Mail/Messenger har fungerat fint med vår italienska uppfödare. Jag tänker att har de annonser på sociala medier är de beredda att ta frågor via samma kanaler 😁 Våra andra hundars uppfödare bor vi granne med 👍🏻
Lycka till!

Skrivit mail eller på messenger i första hand, skrivit hur jag bor, hur jag löser valptiden och hur planen är för att hålla hunden i framtiden och vad mina planer är för hunden (varför jag vill ha hund/en till hund) så att jag presenterat mig själv och vad jag har att erbjuda ordentligt. I Nanos fall fick jag sen uppmaningen att ringa upp och jag och uppfödaren pratade nån timme i telefon, i Qilas fall pratade vi bara på messenger och träffades sen IRL. Har även skickat frågor om det nåt jag funderat på ang föräldrarna som inte man kan läsa i avel data.
Jag tycker det är rimligt att ta en första kontakt skriftligt då många har mycket att göra, många intresserade och kan svara i lugn och ro när de hinner. Sen är det artigt att kanske skicka med ett tel. nr om det en person som föredrar kontakt på telefon.

Jag har också väldigt svårt för att prata i telefon, så jag skickade mail till uppfödare som jag var intresserad av. Jag berättade lite om mig och mina planer för hunden och någon fråga om vad de hade för förväntningar på valpköpare. Jag har bara kommunicerat med uppfödaren jag snart sida köpa från via mail.

Det där är så olika. Nuvarande uppfödare ville absolut ha telefonkontakt medans jag vet andra som hellre har skriven kontakt. Jag tänker att de är som folk är mest, endel föredrar det ena och andra det andra.

Jag brukar börja med mail eller messenger, och sedan ta det därifrån. Det är lättare att få med allt om man sku river tycker jag.

En av mina hundars uppfödare tycker inte att man är seriös om man inte ringer men det är ju en smaksak.

De uppfödare jag har kontakt med och kan tänka mig att köpa hund av i framtiden har jag kontaktat på facebook. Nu ligger mina valpplaner troligen långt fram i tiden, och jag har redan rasen i fråga, men jag har helt enkelt tagit kontakt, berömt deras fina hundar och sagt att jag vill vara fb-vän för att kunna se mer av dem. Sedan har jag bara följt dem på facebook ett tag, kommenterat lite bilder och inlägg och så har det blivit att vi diskuterat där mer och mer.

Skulle jag hitta ny uppfödare med intressant kull NU som jag vill ha valp från, då hade jag skrivit på facebook, berättat lite om mig själv, frågat vad de söker för typ av valpköpare och om det finns möjlighet att få från kommande kull. Sedan vad som händer efter det beror ju helt på vad de svarar, men oavsett så är facebook ofta utmärkt att använda.

Min hunds uppfödare är från Tjeckien och kan nästan ingen engelska öht. Hon har en väninna som hjälper henne med utländska valpköpare och vår kontakt har varit 99% via messenger med Google translate och lite hjälp från väninnan. Jag föredrar alltid att första kontakten är skriftlig.

Åh vad skönt. Då kan jag andas ut:D brukar vara bra på att formulera mej i text och då brukar jag även få med det som ska sägas.

Nästa fråga då. Vad/hur säger/skriver man?

Jag har lite smått börjat titta efter hund igen och tänker att jag kanske är redo för en ny framåt hösten eller nästa vår. Hur tar jag kontakt med uppfödare? Vad säger man? Jag har tyvärr stora problem med telefonfobi och glömmer minst hälften av det som ska sägas eller frågas om. Hjälplapp hjälper tyvärr inte alltid. Den enda hunden jag har köpt, köpte jag av en kompis.

Jag har inte upplevt att man måste prata en massa i telefon. Kontakta uppfödare via mail/Facebook först. Kolla rasföreningens valphänvisning, uppfödares hemsidor och intressegrupper på facebook. Kanske att de vill prata i telefon i alla fall en gång om man inte har möjlighet att hälsa på innan, men kanske är lättare för dig om ni redan haft kontakt via annat media innan?

Min första hund ringde jag på en valpannons

Med hund nr 2 så svarade jag på en annons på Facebook

Med hund nr 3 hittade jag kullen på rasklubbens hänvisning, skickade ett mail för att höra om det fanns någon tik kvar och ringde sedan upp och pratade. Här hade jag kontakt med några uppfödare och valde den (ovan) jag fick bäst känsla för (var riktigt lyckat och tänker köpa hund nr 5 härifrån troligtvis)

Hund nr 4 annonserade jag på köp och säljsida för rasen på Facebook och fick massor med svar (😱). Valde att köpa från en norsk uppfödare och vi hade i princip bara kontakt över messenger, var så sjukt svårt att förstå när han pratade 😅. Är också väldigt nöjd över både hund och uppfödare men här gick jag mest på hundens stam (prestation, mentalitet och hälsomässigt) och mindre på vem som var uppfödare.

Så bara en hund där kontakten varit telefon direkt.

Här är en till som aldrig pratat i telefon med mina hundars uppfödare :D Har två hundar från samma uppfödare, äldsta hunden fyllde precis 5 år ;) Vi hade först kontakt via mail men blev ganska snart vänner på facebook och sen dess sker all kommunikation via messenger.

I första mailet berättade jag lite om mig och sambon och vad för typ av liv vi kunde erbjuda en hund. Och så frågade jag lite om rasen och om trodde att rasen skulle passa oss. Jag hade sett på hemsidan att de planerade valpar så jag frågade också om hur det gick till att köpa valp ifrån henne, pris, om hon ville träffas innan osv :)

Jag har mailat uppfödare :) Nu pratade jag i telefon när det var spikat att jag blivit tilldelad en av valparna eftersom jag inte kunde åka till Stockholm pga corona men annars har all annan kontakt varit mail/messenger

Jag hittade min hund på Facebook, omplacering. Skrev meddelande till uppfödaren på messenger och sedan bad hon mig ringa upp.
Nu har jag börjat knyta kontakter inför framtida valpköp, främst på sociala medier.

Vi har haft några kullar, och vi har har antingen haft kontakt via mail eller telefon och sedan träffat dem, innan vi har valt vilka som skall få köpa. För oss är det viktigt att träffa dem och se hur de interagerar med våra hundar och jag tänker att de gäller även seriösa valpköpare, att de vill se hur vi har det.

Om du ringer, så ha gärna alla frågor nerskrivna på ett papper, så du kan läsa innantill. Som uppfödare så har jag absolut inga problem med de som gör så, utan tvärtom så tycker jag att det visar på engagemang.
Första kontakten kan du däremot absolut ta via e-post. Undvik sms! Jag är själv en sådan som inte alls uppskattar att få förfrågningar via sms, utan jag vill ha det via e-post, då det blir betydligt lättare att hålla reda på de som kontaktar en.

Om du ringer, så ha gärna alla frågor nerskrivna på ett papper, så du kan läsa innantill. Som uppfödare så har jag absolut inga problem med de som gör så, utan tvärtom så tycker jag att det visar på engagemang.
Första kontakten kan du däremot absolut ta via e-post. Undvik sms! Jag är själv en sådan som inte alls uppskattar att få förfrågningar via sms, utan jag vill ha det via e-post, då det blir betydligt lättare att hålla reda på de som kontaktar en.
Tyvärr så hjälper det inte alltid med hjälplapp för jag blir så nervös att jag inte ser vad jag skriver.
Sms är jag åxå tveksam till av nån anledning. Lättare med mail.

Till samtliga som har svarat: tack så hemskt mycket för svaren :heartJag har gått och funderat länge över hur jag ska kunna klara av det här med första kontakten. Jag har fruktansvärt svårt att ta kontakt med människor överhuvudtaget. Och när jag inte vet hur jag ska göra eller vad jag ska säga så får jag ren panik. Men nu när jag vet att jag inte behöver ringa så känns det lättare. Ska kolla upp lite uppfödare och sen när jag känner mej redo igen så mailar jag. Det ligger framåt i tiden men jag vill ha allt klart för mej.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka