Ta hem hundar från spanien???

Sv: Ta hem hundar från spanien???

Kenzie skrev:
"Analys av blodprov, för exempelvis hjärtmask, leishmanios, Ehrlichia, Babesia och leptospiros kan ge viktig information om hundens hälsostatus. Prov för leptospiros måste i så fall tas innan hunden blir vaccinerad, vilket vi rekommenderar. Funderar man på att ta valpar efter sin nya hund bör man absolut också få den undersökt avseende Brucella canis, som är en allvarlig sjukdom som sprids via parning och som orsakar abort och testikelinflammation. Smittan förekommer inte i landet men förekommer i Sydeuropa. Människor kan också smittas vid kontakt med sjuka hundar. Man bör också se till att hundarna under de månader de förvaras (i avvaktan på blodprovstagning för rabiesantikroppar) behandlas mot parasiter samt skyddas mot nya fästingangrepp."

Detta är de rekommendationer som SVA ger och det är precis det som görs med hundarna innan de kommer hit till Sverige. Nu talar jag bara om de seriösa organisationerna. Det görs inte en undersökning för att hitta Brucella canis men eftersom hundarna är kastrerade så behövs detta inte.

Tyvärr kastreras inte alla hundar som tas in. Det glöms bort att det finns fler än en organisation som ägnar sig åt denna verksamhet och alla har inte som praxis att kastrera hundarna. En del gör det bara på begäran från den blivande ägaren. Det har redan fötts valpar efter "spanska hundar" i Sverige så det är fullt möjligt att smitta förs vidare, tyvärr.

Jag har inga planer på att skaffa en blandrashund, men om jag skulle göra det skulle jag hellre ta en från Spanien än en från Sverige! Varför? Det finns flera anledningar:

För det första skrivs det i några inlägg ungefär att man skall sopa rent framför egen dörr innan man börjar "peka finger" åt andra. Helt rätt, men jag tycker att inte ta en hund från en svensk blandrasproducent är att göra just detta. Svenska potentiella omplaceringshundar skall inte behöva födas egentligen! Låt de som genomför denna avel själva ta konsekvenserna och avliva sina valpar. Det är förmodligen enda sättet att få dem att sluta. I många andra länder måste arbete börja på en annan nivå. Hundarnas fortplantning sker inte sällan utanför mänsklig kontroll och här måste man gå in för att få folk att kastrera sin sällskapsdjur och/eller förändra mönstret för hundhållning (och jag säger inte att det sistnämnda självklart är det riktiga).

Även i Sverige sker då och då "äkta" tjuvparningar och dessa hundar och deras uppfödare skall naturligtvis tas om hand. Alla kan göra misstag. Svenskfödda blandraser kommer alltid att finnas.

Beträffande att de spanska hundarna skall vara hälsorisker...vi får nog vänja oss vid att vi nu lever i en kontext där karantänen faktiskt är slopad! Själv funderar jag på att söka jobb i Italien och tänker då naturligtvis ta med min hund! Hon är vaccinerad och bla, bla, bla. Dessutom är hon utställningshund och "har ett mkt högt värde" för mig - sannolikt ungefär samma värde som min väninnas spanska blandrashund har för henne :devil: , om än inte i pengar.

Skall jag då aldrig närma mig en strand för att undvika sandloppor?

Hur undviker man stickmyggor?

Och bruna hundfästingar - hur klarar man sig från dessa? Jag misstänker att ett antal högt värderade avels- och utställningshundar i Sverige drabbas av fästingar utan att "löpa vind för våg"!

Våra gränser har öppnats och vi kommer att vara mer mottagliga för sjukdomar hos sällskapsdjur, oavsett om vi importerar hundar från Spanien eller inte. Det är bättre att rusta sig för detta än att försöka få folk att inte importera hundar och framför allt inte försöka utmåla dem som gör det som bovar. Jag är en lika stor bov som funderar på att ta min hund utomlands i så fall. Och jag känner mig inte direkt som enemy of the state!

Anneli

Sol skrev:
Tyvärr kastreras inte alla hundar som tas in. Det glöms bort att det finns fler än en organisation som ägnar sig åt denna verksamhet och alla har inte som praxis att kastrera hundarna. En del gör det bara på begäran från den blivande ägaren. Det har redan fötts valpar efter "spanska hundar" i Sverige så det är fullt möjligt att smitta förs vidare, tyvärr.

Som jag skrivit i ett av mina tidigare inlägg så kastreras hundarna av de, enligt mig, seriösa organisationerna. Det är en självklarhet att hunden ska vara kastrerad innan den kommer hit till Sverige, allt annat är rent idiotiskt.

Så de spanjorska greyhounduppfödarna som sparkar ut sina utslitna tävlings- och avelshundar skall slippa ta konsekvernserna av sina handlingar bara för att de flesta andra "hundproducenter" i landet inte gör det? Och de svenska hemlösa hundarna skall straffas för att deras uppfödare är dumma i huvudet?

Vi skall "lära" spanjorerna hur man håller hundan medan svenska hundägare skall förstå detta på egen hand?

I Sverige finns bara ansvarslösa blandrasproducenter medan det i Spanien bara finns "okunniga spanjorer"?

Vi lever i ett öppnare Europa ja, men det innebär inte att vi måste importera vad SVA (våra experter på veterinärmedicin) anser vara högriskhundar.

Och förresten, varför skall "de okunniga spanjorerna" bry sig om att förbättra sin hundhållning när de ser att svenskar tar hand om deras problem?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 225
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?