Ta hem hundar från spanien???

Z

Znozan

Lite funderingar kring det.

Min personliga åsikt om detta är: Nej det borde man inte. Borde man inte börja med att ta hand om hundarna här hemma som far illa???
Vad jag vet så har Hundstallet fullt med hundar som vill ha nya hem, varför vänder man sig då till ett annat land??

Dessutom, utsätts inte dessa importerade hundar för en enorm stress när de ska flygas hit. Förmodligen karantän innan det oxå (nu vet jag inte hur reglenra är med sådant)
Dessa hundar har med största säkerhet sprungit fritt sedan de föddes och plötsligt kommer de till ett helt nytt ställe där det ställs krav på dom, dom ska gå i koppel osv.

Nu menar jag absolut inte att man ska strunta i dom hundarna. Men borde vi inte ta hand om våra egna hundar först innan vi säger "Ajjabajja, så behandlar man inte en hund, så nu får den åka till Sverige istället där den får det bra" grovt uttryckt.
Givetvis behöver dessa hundar hjälp dom oxå. Men är det inte en bättre ide att då sammla ihop pengar, så veterinärerna där ner kan kastrera både katter och hundar så det inte blir så många "misstag"

Är jag helt ute och cycklar nu??? Vad anser ni????
Jag vill gärna ha olika åsikter om detta!!!!! Hade nämligen den diskutionen idag med en kompis, men hon var av samma uppfattning som mig. Och gå är det lite svårt att diskutera när båda har samma tanskesätt :D. Blir "liasom" ingen diskusition då!!!

det är nog värre med hundar i andra land,och dubbelt så många som behöver hjälp der,jag stödjer dom som kommer hit faktisk,men jag är ju enig så klart att nån måste ta hand om hundarna her også,men her är det nog mindre problem med det.....jag skall inte säga nått säkert.
jag tog hem själv en hund i grekland som inte hadde det nå bra,men det var säkert bara en av 5000 hundar som far illa der borta.....

jag vet inte....jag tycker det är bra att hundarna oansätt land får hjälp.

isådanafall tycker jag att man ska sluta "ta in" invandrare också i Sverige, man borde ta hand om alla i Sverige som far illa först..

Hjälp på plats tycker jag är en mycket bättre lösning. Organisationer som samlar in pengar för kastreringar, jourhem etc. Jag tycker att det är bättre för hundarna än att släpa hit dem och dessutom säkrare för oss, eftersom vi inte vet vilka sjukdomar de kan föra in som kan drabba våra inhemska hundar.

De flesta invandrare är människor som flyr från något och/eller vill kunna ge sin familj en ny chans i livet. Detta har jag full förståelse för!!!!
Skillanden är att människor gör sina val själv, men djuren gör inte det. Vi väljer åt dom, på både gott och ont!!
Och, absolut, hundarna i medelhavsländerna far illa. Precis som många åsnor (som jagas utför stup för att det är kul) katter, hästar osv.
Men vad jag undrar med denna tråd finns det inte andra sätt att hjälpa dessa hundar, och även andra djur??? Så de kan få stanna hemma i sin egen hemmiljö, men ändå få ett bra liv???

Min största fundering kring detta med hundar är just stressen. Du kan ju inte precis tala om för en hund "Nu lilla vännen ska du åka flygplan sedan blir allt bra!!"
Kan det då inte vara en bra ide att på något sätt "sponsra" kastrering på dessa hundar OCH katter, och på så sätt minska riksen för fler oönskade avkommor??

Icebabe hur fixade din hund detta???
Lite nyfiken jag på hur dessa hundar fixar denna stora omställning som blir!!
Har en bekants bekant som tagit hem en hund från spanien, och tja........ det är där mina tvivel om adoption kommer ifrån. Om det inte är så att hunden hade mått bättre av att få stanna "hemma".

nu när jag hört vad du säger så tycker jag liksom att det "väger jämt". min dröm har alltid varit att få ta hem hundar o ge ett bättre liv i spanien. men om man tänker långsiktigt, genom hela deras liv. ex. det börjar med att hunden kommer till en skitfamilj, kanske blir slagen o instängd osv. sen blir den utslängd på gatan där nån hjälporganisation hittar hunden o för den till nåt slags "hem". Efter detta får hunden äntligen kommma bort från hemmet. men attans vad läskigt, först karantän o sen en jättehund som slukar mig hel! massa buller, men vad nu? helt plötsligt är jag hos jättesöta, snälla o gulliga människor. dom ger mig massor med god mat, dom klappar mig mjukt o fint, dom slår mig inte. jag får komma ut på långa trevliga promenader, kanske ligga ute i trädgården då å då. sedan (tyvärr, men sant) dör hunden et par år senare. jag tycker hundens liv urartade ganska bra. jag menar dom kan ju inte ha hunden på det där hemmet hur länge som helst, eller hur? därför måste dom antingen hitta nån familj i spanien igen eller kanske helt enkelt släppa ut den på gatan, för att göra plats för mer "behövande" hundar. sorgligt men sant. så (jag vet inte om jag ska ta detta som att du funderar på o skaffa hund från spanoien men) jag tycker att du ska satsa på det! är du för ung nu, vänta ett par år"! jag tänker göra det när jag blir myndig o får egen bostad.
:bump:

Jag är emot att ta in hundar från andra länder pga risken för nya sjukdomar som dessutom är dödliga som inte ännu finns i Sverige.

Veterinärer har varnat för det och jag litar på dom!

Det finns hundar som far illa i Sverige. Det är inte längesen man tog hand om ett stort gäng Jack Russels i mina trakter då de vanvårdats och del var tvungna att avlivas,

Bättre som någon tidigare skrev att skänka pengar till organisationer som utför kasteringar t ex.

du kan inte berätta för en svensk hund heller varför den ska åka flygplan om den nu måste det. ser inget fel i att ta hundar från spanien så länge de är något sånär unga (så att de klarar omställningen och stressen) och vaccinerade. jourhem i hemlandet är nog inte roligare än karantän.

visst kan man åka ner till spanien och kastrera till höger och vänster men det hjälper inte dem som är kvar. dessutom kommer det ändå inte hjälpa så mkt, nya hundar går alltid att få tag på och människor i medelhavsländerna har (i allmänhet) en annan syn på djur än vad vi har. det är den som måste ändras innan något annat.

Fiins så många hundar i detta land som jag nog tycker man ska hjälpa innan man importerar andra hundar om man nu vill hjälpa djur.... :)

Det tänkte jag inte ens på!!! En ännu större anledning att kanske tänka i andra banor!

Nä, jag står fast vid att vi borde komma åt rötäggen här hemma först, innan vi hötter med fingret åt andra.

nya hundar går alltid att få tag på och människor i medelhavsländerna har (i allmänhet) en annan syn på djur än vad vi har. det är den som måste ändras innan något annat

JAVISST!! Men då måste man väl börja försöka att ändra deras inställning till djur.
Går det att ordna fram en insammling till gratis kastrering så är det ett stort steg i rätt riktning eller hur.
Att adoptera en hund hjälper inte heller dom som blir kvar..... Då måste det vara bättre att hitta en annan lösning på problemet???

Jag tror både när det gäller invandrare och invandrande hundar att hjälp till självhjälp ger bäst resultat.
Genom att ta hit dem hjälper du ett väldigt begränsat
antal, men genom att ge hjälp på plats, förändra
attityder så hjälper du många fler och får långsiktiga
resultat.

Sv: Re: Ta hem hundar från spanien???

knyttet skrev:
Jag tycker att det är bättre för hundarna än att släpa hit dem och dessutom säkrare för oss, eftersom vi inte vet vilka sjukdomar de kan föra in som kan drabba våra inhemska hundar.

Men enligt det resonemanget så bör man ju inte heller importera rashundar för avel? eller åka utomlands och tävla/ställa sin hund.

När jag skulle skaffa min senaste hund så var jag först i kontakt med djurens vänner, men det fanns ingen där som jag var intresserad av, och hade inte funnits på ett bra tag. Så jag tog ytterligare en spanjorska.
Att de flesta har drivit vind för våg på gatorna hela sitt liv är inte riktigt sant. De allra flesta är familjehundar som har haft oturen att bli dräktiga, utkonkurrerade av en valp, tillökning i familjen osv. Så DÅ åker de ut på gatorna och saknar förmodligen ett hem. Min hane hittades i en papplåda på en parkering med 2 syskon när han var 6 veckor. Min förra stod bunden i stekande sol med en kedja som hon hade kvar ärren efter resten av sitt liv. Utan vatten eller skugga. Med så kort kedja att hon inte kom åt att tvätta bort flugorna som var i hennes vulva där något från livmodern hade börjat hänga ut. Där stod hon tillsammans med flera andra hundar och väntade på att säljas till djurförsök. Min nuvarande hittades som valp tillsammans med sin brorsa. Någon som tröttnat?! Togs om hand av ett par, men lämnades in för omplacering då de skulle flytta till utlandet. är fruktansvär trött på att höra folk säga att man inte borde ha spanska hundar. Försök förstå att det ger mig något. Att se dem lysa upp, förstå att de ska få vara kvar, att ingen kommer slå dem. Deras stolthet när de lyckas med något de inte trodde de klarade osv... det här får mig att må bra, att hjälpa dem. kan jag inte få ha vilka hundar jag vill då?! ursäkta om jag ställer mig i försvarsställning, men det händer för ofta... :crazy:
Självklart om man vill ha en vanlig svensk rashund, eller en svensk omplacering eller vad som helst Så skaffa det. Huvudsaken är väl att det känns rätt för en själv. Att man känner sig nöjd med sitt val??! och det har jag gjort, varenda gång...

Sv: Ta hem hundar från spanien???

en kombination då?? att de som får komma hit är helnöjda har jag sett många bevis på. men till exempel SOS kastrerar väldigt många katter, fast de inte placerar ut dem. Och arbetar för att ändra synen på djur hos befolkningen.. Jag tror faktsikt att just det faktum att svenskar, tyskar osv adopterar hundar därifrån kan hjälpa till att få folk att förstå... dessutom håller synen på djur faktiskt på att förändras sakta men säkert...

Sv: Re: Ta hem hundar från spanien???

Znozan skrev:
Skillanden är att människor gör sina val själv, men djuren gör inte det. Vi väljer åt dom, på både gott och ont!!
Min största fundering kring detta med hundar är just stressen. Du kan ju inte precis tala om för en hund "Nu lilla vännen ska du åka flygplan sedan blir allt bra!!"
.

Du skulle träffa mina =) de tycker nog att den flygturen var värt allt!! Dessutom får de ju lugnande.
Min förra var omtöcknad men markerade revir på flera ställen utanför arlanda. Tog det över huvudtaget inte speciellt tungt. Zeus tyckte att det var jobbigt med resan, men det var ju liksom några timmar. i utbyte mot flera år av ett liv han aldrig hade kunnat drömma om... Gaia tyckte inte om att åka bil. Ändå fick hon så vackert följa med varje gång vi skulle åka till mina hemtrakter. (60 mil) och när vi närmade oss och hon visste vad som väntade så blev hon eld och lågor... resan var som glömd... :p

av alla mina inlägg på tråden skulle man ju kunna tro att jag vill bli en "krypare" istället för en "kravlare" :rofl: :rofl:

Jag känner nog mer som så att man bör arbeta för att hundarna skall få det bättre där de. Sponsra kastrering, kurser om hundägande och djurskyddsföreningar i dessa länder (på hemmaplan också för all del).

Vi har ju hemlösa hundar även här i Sverige. De springer visserligen inte omkring på våra gator (de syns mao inte lika väl som "medelhavshundarna), men de finns.

Vi är i Sverige väl förskonade från många elaka sjukdomar och parasiter pga vårt geografiska läge och våra stränga införselsregler och det är jag enormt glad för. Även om dessa hemlösa hundar som importeras är vaccinerade, avmaskade, testade etc. så händer det att hundar blir sjuka och risken finns att de smittar andra hundar.

Så länge veterinärförbundet avråder från import av dessa högriskhundar ställer jag mig skeptisk till det hela.

Sol skrev:
Vi är i Sverige väl förskonade från många elaka sjukdomar och parasiter pga vårt geografiska läge och våra stränga införselsregler och det är jag enormt glad för. Även om dessa hemlösa hundar som importeras är vaccinerade, avmaskade, testade etc. så händer det att hundar blir sjuka och risken finns att de smittar andra hundar.

Så länge veterinärförbundet avråder från import av dessa högriskhundar ställer jag mig skeptisk till det hela.

Vad tycker du om avelshundar som importeras? Eller de som åker utomlands och tävlar sina hundar. Eller som har med sig sina på semestern?? (Missuppfatta mig inte, är bara nyfiken. Svårt när man inte hör tonfallet på folk ju. Men arg är jag inte :d )
Ang att hjälpa på plats. Flera av de organisationer som finns gör båda delarna. Arbetar för att öka förståelsen i landet, kastrera osv. men samtidigt placera ut hundar i nya hem. I spanien, sverige, england, tyskland m fl.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 225
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?