Ta hem häst från Danmark.

sissu

Trådstartare
Vet att det varit uppe tidigare, men skulle någon vilja dra exakt hur det går till igen för mig antingen här eller PM.

Vet.besiktningar, transport om man vill ta med hästtransportör kostnader, vad man bör tänka på m.m m.m

Vill veta allt som man måste veta, så jag ev. inte tar mig vatten över huvudet eftersom jag har 0 koll på detta över- gränserna-handling.

MVH/

Sv: Ta hem häst från Danmark.

Jag har alltid kört och hämtat själv. Men det är ju ingen skillnad om man använder ett transportföretag.

Det enda du behöver förutom hästpasset och hästen ;) när du skall korsa gränsen är ett veterinärintyg (friskintyg) som skall vara utfärdat av "officiell veterinär" inte vilken vet. som helst alltså. Det får inte vara äldre än 48 timmar gammalt när resan till Sverige påbörjas.

Sen kan ju olika raser ha olika regler om vilka handlingar som skall följa hästen inför registreringen i Sverige.

Detta med friskintyg och papper antar jag att försäkringsbolagen här i Sverige har full koll på så man kan få korrekt information då om vad och vilka som skall utfärda besiktningen i det andra landet.
Måste den även besiktigas av Svensk vet. här hemma sedan?

Köra själv transporten så långt vet i katten om jag skulle våga om det blir aktuellt. Det finns ju de som får betalt för det ;)

Och om hästen inte har ett pass? Är det lag på att den skall ha det för att få komma in?

Och om det är en korsningsponny, var i hela friden registrerar man den? Då bör jag ta reda på det också.Har ju bara haft renrasigt innan.

:bow:

MVH/

Jag hämtade min från danmark för tre år sedan. ägaren tog ut en person ifrån Danska Jordbrulsministeriet inom 48h till det att jag kom med släpet. det var allt. vi bata lastade på och åkte hem. tog färjan. killarna på båten var bussiga nog att ge oss en plats längst bak vid akterporten tror jag det hette (fick en lektion i ämnet :D )

inget annat behövdes. bara den där titten på att hästen var i resbart skick. hästen var reggad i danmark men det behövdes inte.

Försäkringsbolagen är väl inte riktigt rätt instans att fråga, de har inget direkt med den frågan att göra. Det är jordbruksverket som svarar på sådana frågor. Det stämmer som skrivits ovan, hästpass o friskintyg är vad som gäller.
PL

För att kunna försäkra hästen här hemma om man tar hem en från ett annat land så tog jag för givet att försäkringsbolagen är de som vet vilka papper och besiktningar som behövs för att sedan kunna försäkra hästen. Men där ser man, alltid lär man sig nytt.. Skall lägga jordbruksverket på minnet.

Tack allihopa.

MVH/

Du kan och skall försäkra hästen innan den lämnar gården och går på transporten. Försäkringsbolaget vill då oftast ha ett besiktningsprotokoll för att försäkringen skall godtas. Du gör på samma sätt som när du köper en häst här i Sverige förutom att, som dom säger här tidigare, du måste ha ett friskintyg för transport och hästpass.

Precis, men viktigt dock att veterinärintyget skall vara det utförliga "blå" veterinärintyget på flera sidor. (Dvs just den vet.intygsblanketten har en bred blå kant runt om). Risken är att svenska förs.bolag inte godkänner annars.

Förr kunde det räcka med hästens gamla papper + en sk ID-beskrivning gjord av den officiella veterinären med virvlar och allt. Men numera är EU-reglerna så att man skall ha hästpass när man korsar gränsen. Att en del kommit in i Sverige med hästar utan pass ändå, är en annan sak - då det oftast är att blåsa rakt genom tullen utan stopp, eftersom bara ett fåtal kollas. Blir man kollad får man nog vända och det är dumt att riskera.

Vilken vet.besiktning som krävs för att försäkra hästen skiljer helt från bolag till bolag beroende på hur mkt man skall försäkra hästen i. Tex har jag försäkrat många hästar från Danmark utan mer än en ombudsbesiktning här hemma, vet inte om det påverkar att ombudet kan gå i god för hästarna då han ser dem varje dag eller inte dock. Nu har vi dem aldrig högt A1 försäkrade utan håller oss nästan alltid under de 30 A1 som ombudsbesiktning räcker för dock dessto högre A2 el A6. Det framgår klart också i papperna att det rör sig om danska hästar då de registreras med sitt danska regnr något jag däremot har reagerat på är att jag aldrig har fått högre premier på dem än på de svenska vilket det egentligen skall vara, verkar som om försäkringsbolaget är lite snälla mot mig (kan kanske bero på att vi har många försäkrade hästar men aldrig använder försäkringarna).
För att försäkringarna skall gå igång behöver man endast ringa och anmäla en ny försäkring sedan skall vetintyg eller ombudsbesiktning vara hos dem inom 14 dagar. Det som kan hända under resan är ju rena olycksfall och då gäller försäkringen utan undantag. Använder man seriös transportör skall även de ha föräkrning som täcker ev skador.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 262
Senast: zassoo
·
Anläggning Jag har alltid varit anti att ha hästen hemma på gården, mest pga väldigt socialperson. Men jag känner att med familje- och arbetslivet...
2
Svar
34
· Visningar
3 975
Senast: Yrja
·
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
12 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka