Ta hand om ung hud

Jag tycker den här tråden visar tydligt hur stora skillnaderna kan vara utifrån de förutsättningar man har.
Jag har i likhet med @mandalaki tvättat ansiktet med tvål och vatten i hela mitt liv (tvättar även bort smink med det) och aldrig smörjt in mig mer än enstaka gånger på vintern när jag är torr och det har funkat fint för mig. :)

Vill bara flika in i denna tråd att akne faktiskt till största delen beror på hormoner och INTE hygien. Jag minns inte själv när jag började tvätta ansiktet med tvål o vatten, men åtminstone från typ 10-12 års ålder. Mina akneproblem kom ungefär i 12-årsåldern. Hur gärna än kompisar och deras förnumstiga morsor verkade tro (och ibland säga rätt ut) så berodde det INTE på att jag tvättade kontra inte tvättade mig. Det var hormonellt, ett arv från min mamma.

Visst, hygien, feta krämer osv kan påverka någon att få en eller ett par finnar, men stora akneproblem kan inte göras mycket åt med vare sig tvålar, krämer osv. Det krävs att hormonbalansen i kroppen blir "normal" och många gånger medicin under en längre tid.

Jag gick till hudläkare o medicinerade på olika sätt i ett par år som 18-20åring. Efter att ha provat ALLT, inklusive mediciner från skolläkaren i typ tre månader i stöten några omgångar - problemen återkom direkt när medicine var slut dessa försök. Hudläkarens behandling hjälpte, men jag har fortfarande en del akne, nu är jag 48. Jag har helt enkelt den hyn, fördelen verkar vara att jag inte blir särskilt rynkig... Ser det också på min mamma och min mormor hade samma hy.

Nå, till Ts; jag tror du ska börja med att få din dotter att tvätta ansiktet helt enkelt. Lactacyd är en superbra tvål som har lite surare ph. Börja där, några pormaskar är inget att bry sig om. Om hon sen skulle få akneproblem så sök läkarhjälp om de är allvarliga. Lite normal finnig hy kanske kan behandlas med någon aknesalva från närmaste mataffär. Om hon inte själv upplever ett problem så är inte några pormaskar eller enstaka finnar ett problem.

/

Googla bilder på ordet akne så ser ni några bilder på hur det var för mig när det var som värst. Periodvis bara på hudytan, men långa tider stora bölder under skinnet.

Googla bilder på ordet akne så ser ni några bilder på hur det var för mig när det var som värst. Periodvis bara på hudytan, men långa tider stora bölder under skinnet.

Ja precis så har även jag haft det, det är hemskt! Otroligt smärtsamt. För mig hjälpte inte enbart medicinering, utan jag var tvungen att ha en strikt hudvårdsrutin, dricka massor med vatten, byta örngott på kudden varje dag samt medicin.

Jag funderar mest kring varför hon tycker det är hemskt att få vatten i ansiktet? Så hemskt att hon inte ens vill vaska av ansiktet i handfatet? Skolan har t.ex. som krav att alla barn ska lära sig simma, och i den undervisningen ingår att doppa huvudet under vattnet mm Finns där en rädsla för att få vatten i ansiktet tycker jag det är nåt man på ett odramatiskt sätt behöver jobba med om det gått så långt att där finns en vägran och en ångest inblandad. Är hon rädd för att få vatten i ögonen? Näsan?

Jag tyckte själv, som yngre, att det var hemskt obehagligt att få vatten i näsan och var en av dem som i möjligaste mån så långt det var tänkbart, undvek att doppa huvudet när jag badade eller simmade. Idag, som mer än vuxen (...) är det inget problem alls eftersom jag tränar simning (crawl) och älskar att simma i öppet vatten.

Eventuella pormaskar skulle jag inte bry mig ett dugg om, hos en 10-åring.

Vad roligt att det tog fart lite i tråden!

Min tanke var inte att dra igång med en massa produkter på en 10-åring. Jag är inte alls heller bekymrad över pormaskarna, det var mer så att jag noterade att hennes kropp och hud kommer att förändras inom de närmsta åren.

Själv har jag en mamma som inte använder smink och kan nada om hudvård. Om det spelade roll för hur min hud blev vet jag inte, men jag har ändå en känsla av att man kan ge sin hud bättre eller sämre förutsättningar beroende på hur den behandlas.

Några verkar tro att man gör sitt barn nojigt, men jag tror de kommer klara det alldeles på egen hand ändå - vilken ungdom klarar att inte bry sig om en finne?

Jag tänkte mer att man kan introducera sund hudvård utan att säga så himla mycket, på samma sätt som man säger att nu har du blivit så stor så du behöver använda deo. Alltså inte uttrycka sig om att det är för att se snyggare ut/slippa finnar.

Jag försöker att inte lägga utseende-värderingar i saker vi diskuterar. T.ex säger jag att vi använder solkräm för att skydda huden från cancer och inte för att man ska slippa bli rynkig t.ex.

Att gå till en skönhetssalong är jag mycket skeptisk till i allmänhet (även för egen del). De kommer, som någon/flera sagt, sälja in en himla massa av sina egna produkter. Jag har själv gått och jag kan faktiskt inte tycka att alla dessa produkter jag kom hem med inte gjort någon skillnad.

Här håller jag absolut inte med.
Visst får du råd, på hudvårdsalongen, men goda? De kommer att utgå från hudvårdssalongens långsiktiga intresse för att sälja olika produkter, och ha kunder som kommer på behandlingar.

Litar du till 100 procent på en kundrådgivare på en bank? Eller tvivlar du någonsin?

Självklart inte till 100% men jag är helt övertygad om att personalen på en hundsalong har bättre koll på hudvård än jag (och internetforum). Har dock inte för vana att ta någon säljares ord för 10% sanning. Fortfarande anser jag att de kan ge värdefulla råd.

Vad roligt att det tog fart lite i tråden!

Min tanke var inte att dra igång med en massa produkter på en 10-åring. Jag är inte alls heller bekymrad över pormaskarna, det var mer så att jag noterade att hennes kropp och hud kommer att förändras inom de närmsta åren.

Själv har jag en mamma som inte använder smink och kan nada om hudvård. Om det spelade roll för hur min hud blev vet jag inte, men jag har ändå en känsla av att man kan ge sin hud bättre eller sämre förutsättningar beroende på hur den behandlas.

Några verkar tro att man gör sitt barn nojigt, men jag tror de kommer klara det alldeles på egen hand ändå - vilken ungdom klarar att inte bry sig om en finne?

Jag tänkte mer att man kan introducera sund hudvård utan att säga så himla mycket, på samma sätt som man säger att nu har du blivit så stor så du behöver använda deo. Alltså inte uttrycka sig om att det är för att se snyggare ut/slippa finnar.

Jag försöker att inte lägga utseende-värderingar i saker vi diskuterar. T.ex säger jag att vi använder solkräm för att skydda huden från cancer och inte för att man ska slippa bli rynkig t.ex.

Att gå till en skönhetssalong är jag mycket skeptisk till i allmänhet (även för egen del). De kommer, som någon/flera sagt, sälja in en himla massa av sina egna produkter. Jag har själv gått och jag kan faktiskt inte tycka att alla dessa produkter jag kom hem med inte gjort någon skillnad.

Jag är liksom Lena Furuberg förvånad över att hon inte ens vill ha vatten i ansiktet. Vad händer om hon t ex ätit glass o blivit kladdig, tvättar/sköljer hon sig inte då heller?

Mina barn är nu 15 och 17, båda tvättade sig med tvål o vatten i alla år (fattar inte heller varför alla är så emot tvål), när tonårsfinnarna började komma bytte dom till en mild tonårsprodukt som vi köper på Coop, det funkar finfint på tjejen som har jättefin hy, killen blev finnigare o finnigare o då bad jag om råd på Apoteket och han har nu en lite starkare grej som vi köper där.
Men 10 år är ju alldeles för tidigt för sånt. Ta det som det kommer. O skit i pormaskarna.

Jag är liksom Lena Furuberg förvånad över att hon inte ens vill ha vatten i ansiktet. Vad händer om hon t ex ätit glass o blivit kladdig, tvättar/sköljer hon sig inte då heller?

Jag förstår inte frågan, varken jag eller mina barn äter så vi blir kladdiga i ansiktet. Lite kladd i mungipan torkas bort med papper. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin ätit mig kladdig så att jag behövt tvätta ansiktet. Jag tvättar ansiktet varje kväll (med billig tvål! ;)) men det är enbart för att jag alltid sminkar mig. Om jag någon dag går utan smink tvättar jag inte ansiktet.

O skit i pormaskarna.

Ja, det la jag till i mitt uppföljande inlägg att jag gör - pormaskarna visar bara att min dotter närmar sig pubertet och med det följer ofta dålig hy. Därav min fundering om hur finnar kan minimeras.

Jag förstår inte frågan, varken jag eller mina barn äter så vi blir kladdiga i ansiktet. Lite kladd i mungipan torkas bort med papper. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin ätit mig kladdig så att jag behövt tvätta ansiktet. Jag tvättar ansiktet varje kväll (med billig tvål! ;)) men det är enbart för att jag alltid sminkar mig. Om jag någon dag går utan smink tvättar jag inte ansiktet.
Fast oavsett om man sminkar sig eller inte så är man förhoppningsvis lite aktiv på dagarna och då fastnar smuts och orenheter i huden som i sin tur bidrar till pormaskarna. Pormaskar uppstår när talgkörtelns mynning täpps till och syns som en svart eller vit prick. De bildas av talg, bakterier och döda hudceller. En skillnad mellan en pormask och en finne är att en pormask inte är inflammerad. Men en pormask är fortfarande resultatet av att poren täpps till med smuts, varpå det bör tvättas.

Vi blir smutsiga av allting vi gör, dessutom tar vi massor på ansiktet varje dag vilket bidrar ytterligare till smuts i ansiktet.

Givetvis måste hon tvätta ansiktet. Tycker hon inte om vatten kanske hon kan använda någon typ av rengöringsservett? Babywipes funkar super om man inte gillar vatten i ansiktet, även om jag tycker att det är någonting som man bör ta tag i relativt snart också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 463
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 118
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar