Vad roligt att det tog fart lite i tråden!
Min tanke var inte att dra igång med en massa produkter på en 10-åring. Jag är inte alls heller bekymrad över pormaskarna, det var mer så att jag noterade att hennes kropp och hud kommer att förändras inom de närmsta åren.
Själv har jag en mamma som inte använder smink och kan nada om hudvård. Om det spelade roll för hur min hud blev vet jag inte, men jag har ändå en känsla av att man kan ge sin hud bättre eller sämre förutsättningar beroende på hur den behandlas.
Några verkar tro att man gör sitt barn nojigt, men jag tror de kommer klara det alldeles på egen hand ändå - vilken ungdom klarar att inte bry sig om en finne?
Jag tänkte mer att man kan introducera sund hudvård utan att säga så himla mycket, på samma sätt som man säger att nu har du blivit så stor så du behöver använda deo. Alltså inte uttrycka sig om att det är för att se snyggare ut/slippa finnar.
Jag försöker att inte lägga utseende-värderingar i saker vi diskuterar. T.ex säger jag att vi använder solkräm för att skydda huden från cancer och inte för att man ska slippa bli rynkig t.ex.
Att gå till en skönhetssalong är jag mycket skeptisk till i allmänhet (även för egen del). De kommer, som någon/flera sagt, sälja in en himla massa av sina egna produkter. Jag har själv gått och jag kan faktiskt inte tycka att alla dessa produkter jag kom hem med inte gjort någon skillnad.