Ta hand om ung hud

Kan tycka att det är overkill att noja över ett barns pormaskar. Inger säger att barnet kommer få taskig hud.
Jag tycker det är bra att unga får lära sig ner man ska ta hand om sin hud och får en bra vana.
Oavsett om de har finnar eller ej.
(noja behöver man ju inte göra för det)

Okey, jag har hört att dom är bra av andra som använt dem.
Jag har aldrig haft pormaskar själv och har bara använt rengörande ansiktsmask i tonåren mot fet och känslig hy.

Bra resultat som i att det sitter kvar på remsan kan jag tänka mig. Men huden mår inte bra av det i längden!

Men man kan ju göra barnet nojig över att man måste ha en perfekt hud.

Allt går att göra i moderation. Att tvätta och smörja sitt ansikte med lämpliga produkter betyder inte att man måste ha perfekt hud. Det är som att borsta tänderna, man behöver inte bli besatt av att ha perfekta tänder bara för att man borstar dom!

Men en "hudvårdssalong" är väl ett ställe där man säljer behandlingar och produkter? Alltså en kommersiell inrättning, vars syfte är att tjäna pengar på behandlingar och försäljning av produkter.

Dessutom, precis som hos frisören, säljer man produkter av några märken man har avtal med, men inte läkemedel.
Detta betyder inte att produkterna i sig är "dåliga", utan att det är en allt annat än en neutral plats för
vetenskapligt baserade goda råd om hud.

Får man verkliga problem, som leder till att man får ont, eller får så mycket finnar att man utsätts för spott och spe, så ska man väl snarare söka läkare.

Visst är det så men det betyder inte att du inte kan få goda råd. Att vänta tills man har så allvarliga problem att läkarbesök är aktuellt tycker jag är onödigt.

Allt går att göra i moderation. Att tvätta och smörja sitt ansikte med lämpliga produkter betyder inte att man måste ha perfekt hud. Det är som att borsta tänderna, man behöver inte bli besatt av att ha perfekta tänder bara för att man borstar dom!
Det föreslås ju dock både ansiktsmasker och sånna där remsor för pormaskborttagning i tråden. Tycker det låter extremt på ett barn och som gjort för att barnet ska börja fokusera på sin hud.

Det föreslås ju dock både ansiktsmasker och sånna där remsor för pormaskborttagning i tråden. Tycker det låter extremt på ett barn och som gjort för att barnet ska börja fokusera på sin hud.

Ja, som sagt, remsor är helt galet. Att använda rengöringskräm och t.ex. nattkräm är dock ganska lagom i den åldern om man vet att man har dålig hy i "generna". Och så solskydd såklart, men det bör alla ha året om.

Ansiktsmasker och övrigt tycker jag är overkill på ett barn. När barnet blir äldre så kan man visa att det finns bra produkter, så som peeling, ansiktsmasker osv. som går att använda och så kan barnet själv få bestämma om den vill använda det eller inte.

Några små pormaskar på näsan är väl inget jag skulle bekymra mig om eller ens "ta itu" med, men däremot att hon inte alls tvättar ansiktet, inte ens med vatten och undviker det till och med duschen känns däremot som något att försöka få till.

Huden mår ju i längden inte bra av att aldrig bli avsköljd, ens med vatten, att allt svett och smuts ligger kvar. Sen om man gör det till en vana att göra nån "tjejgrej" av det, på så vis att man hjälps åt med ansiktsvatten, nån mild tvättpeeling (nivea har en bra) och sen smörja in med en bra hudkräm eller om man helt enkelt säger till att "du måste tvätta ansiktet ibland också" beror ju på en själv och ens barn hur man gör.

Att tvätta och smörja med rätt produkter är inte att noja utan kan förebygga ett problem i framtiden. OP säger ju själv att hon själv hade taskig hud och vill ge sitt barn rätt förutsättningar.
Jo, det är nojigt att börja smörja ett 10-årigt barn, för att man ser en enstaka pormask!
Och kan ge barnet en felaktig självbild, om att det är något fel på barnet.

Och det finns ingenting som säger att barnet skulle få dålig hud, vad nu det är.

Senast jag hörde, så fick ett barn hälften av sina arvsanlag från sin pappa. Barnet kanske helt och hållet från sin hudkvalitet från sin pappa. Eller så har barnet sin egna hud, helt och hållet.

Visst är det så men det betyder inte att du inte kan få goda råd. Att vänta tills man har så allvarliga problem att läkarbesök är aktuellt tycker jag är onödigt.
Här håller jag absolut inte med.
Visst får du råd, på hudvårdsalongen, men goda? De kommer att utgå från hudvårdssalongens långsiktiga intresse för att sälja olika produkter, och ha kunder som kommer på behandlingar.

Litar du till 100 procent på en kundrådgivare på en bank? Eller tvivlar du någonsin?

Skulle du säga så här om det var en pojke texten handlade om?

Den här tråden gör mig beklämd, ur jämställdhetsperspektiv.

Jag ser att flera rekommenderar peeling. Det hade jag inte gett henne. Peeling på känslig hud är lika med katastrof.

Jag hade inte gjort någon grej av det. Visst bör hon iallafall skölja ansiktet i duschen och tvätta ansiktet om hon är uppenbart smutsig i ansiktet och smörja efteråt om det känns torrt men mer än så behöver inte en tioåring göra. Jag hade varit mer rädd för att introducera en massa saker som senare kan ge komplex än några pormaskar som finns just nu. Att anse att en tioåring ska tvätta och smörja varje dag när många vuxna aldrig skulle orka med det ser jag som helt onödigt. Tidig avancerad hudvård är inget som ger frikort till problemfri hud i framtiden. Det kan precis lika gärna bli tvärtom och särskilt om hon inte använder rätt produkter.

Utan att säga något om tioåringar och pormaskar - jag är är helt förbluffad över vad ni skriver om tvål. Jag har tvättat mig i ansiktet med tvål och vatten två gånger om dagen i hela mitt liv. En gång på morgonen och en gång på kvällen. Finnar får jag bara när jag är i värmen och har kletat in fet solskyddsfaktor i ansiktet.

Jag håller nog med flera i tråden. Hon är 10 år, ett barn. Pormaskar har väl de flesta mer eller mindre av, det är liksom inget konstigt. Låt ungen vara barn. Se till att hon tvättar/sköljer ansiktet i tex duschen så som krävs för att upprätthålla en normal hygien men låt henne annars vara.

Om hon får faktiska problem med sin hy senare ska man självklart hjälpa henne. Men än så länge känns det ju helt överdrivet.

Utan att säga något om tioåringar och pormaskar - jag är är helt förbluffad över vad ni skriver om tvål. Jag har tvättat mig i ansiktet med tvål och vatten två gånger om dagen i hela mitt liv. En gång på morgonen och en gång på kvällen. Finnar får jag bara när jag är i värmen och har kletat in fet solskyddsfaktor i ansiktet.

Då har du tur! Hade jag tvättad ansiktet med tvål så hade min hy varit knallröd och extremt smärtsam.

Jag tror att de människor som inte haft hudproblem inte förstår hur smärtsamt och jobbigt det är!

Nu har det här barnet inte fått några problem än men om OP tycker att hon vill hjälpa barnet då den kan få rätt förutsättningar så är det väl inga hinder för det?

Ska man strunta i att borsta sina tänder och enbart gå till tandläkare när man har stora problem?

Då har du tur! Hade jag tvättad ansiktet med tvål så hade min hy varit knallröd och extremt smärtsam.

Jag tror att de människor som inte haft hudproblem inte förstår hur smärtsamt och jobbigt det är!

Nu har det här barnet inte fått några problem än men om OP tycker att hon vill hjälpa barnet då den kan få rätt förutsättningar så är det väl inga hinder för det?

Ska man strunta i att borsta sina tänder och enbart gå till tandläkare när man har stora problem?
Såg du inte första meningen i inlägget du citerade?

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 462
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 118
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar