Luktpion
Trådstartare
Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30 påsar per dag som inte betalas för. De billigaste kostar 2,50 kr. 30 påsar x 2,50 kr x 365 dagar blir 27 375 kr om året. Det är galet mycket pengar som kunder "kräver" att slippa betala år efter år. För att inte tala om mängden plastpåsar - 10 950 stycken varje år, bara i vår lilla butik. Påsar som kunden ser som inget värde eftersom de fått dem gratis, och mest troligt bara samlas på hög. Otroligt tråkigt miljötänk.
Visst kan man ibland glömma att betala för påsar, men det är aldrig någon som ens tittar efter om de har några mynt att betala med, utan de flesta frågar direkt "kan jag ta en påse?" (inte direkt så man kan säga nej på den frågan) eller så frågar de inte ens, bara tar. En del frågar "vad kostar en påse?" men om man svarar "De kostar 3 kr" så blir de flesta sura för de hade räknat med att man skulle svara att de kan ta dem. Idag var det en kund som blev skitsur i sistnämnda situationen och sa att på WILLYS, där minsann kunde man ta påsar och slippa krångla med småpengar! Kastade i sina varor i vagnen och stormade ut. Sedan finns det ju såklart ett antal kunder som satt i system att "glömma" påsar varje gång.
Jag vill gärna höra vad ni tycker. Är det helt enkelt gott hyfs från butiken att ge iväg gratis påsar för att det är smidigare? Är det därför rimligt att bli irriterad om man får betala? Är gratis påsar en "service" som butikerna ska ha? Är det någon som har några idéer på lösningar som ger mindre slöseri utan fler irriterade kunder? Tack.
Visst kan man ibland glömma att betala för påsar, men det är aldrig någon som ens tittar efter om de har några mynt att betala med, utan de flesta frågar direkt "kan jag ta en påse?" (inte direkt så man kan säga nej på den frågan) eller så frågar de inte ens, bara tar. En del frågar "vad kostar en påse?" men om man svarar "De kostar 3 kr" så blir de flesta sura för de hade räknat med att man skulle svara att de kan ta dem. Idag var det en kund som blev skitsur i sistnämnda situationen och sa att på WILLYS, där minsann kunde man ta påsar och slippa krångla med småpengar! Kastade i sina varor i vagnen och stormade ut. Sedan finns det ju såklart ett antal kunder som satt i system att "glömma" påsar varje gång.
Jag vill gärna höra vad ni tycker. Är det helt enkelt gott hyfs från butiken att ge iväg gratis påsar för att det är smidigare? Är det därför rimligt att bli irriterad om man får betala? Är gratis påsar en "service" som butikerna ska ha? Är det någon som har några idéer på lösningar som ger mindre slöseri utan fler irriterade kunder? Tack.